fbpx

חברות הענק מציבות יעדי אנרגיה שאפתניים- ומה התאגידים בישראל יכולים ללמוד מאמזון ומאיקאה?

החל מהשקעת הענק של אמזון בריביאן ועד ההכרזה של איקאה להפוך ״חיוביים אקלימית״ תוך עשור: החברות הגדולות בעולם ממציאות מחדש את עצמן בדרך למציאות ירוקה ורווחית יותר. ניצנים לפעילות דומה רואים כבר בישראל.

התאגידים הגדולים בעולם מסתערים על המהפכה הירוקה בשורה של צעדים שיוכלו לחסוך להם עלויות תפעול משמעותיות, מסים כבדים ולזכות אותם בנקודות חשובות בדעת הקהל.

כך למשל, מנכ״ל אמזון, ג׳ף בזוס, כבר התחייב לנטרל את פליטות גזי החממה של החברה עד 2040, מיקרוסופט תספוג יותר גזי חממה מאשר תייצר עד סוף העשור הקרוב ואפילו רשת בתי הקפה ׳סטארבאקס׳ הציבה יעד דומה– וזו רק תחילת הרשימה.

׳אמנת האקלים׳ של אמזון נועדה לגייס את העולם כולו

רכב המשלוחים של ריביאן ואמזון, אחורי הרכב החשמלי שנוסע בכביש
רכב המשלוחים של ריביאן ואמזון (תמונה: אמזון)

אמזון היא כנראה החברה המעניינת ביותר בהקשר הזה – במיוחד לאחר שכבר נחשף רכב המשלוחים החשמלי שעיצבה ריביאן (Rivian) עבור תאגיד הענק. מאה אלף רכבים כאלה יכנסו לשימוש במהלך העשור הקרוב. 

הרכבים החשמליים 'ינקו' את משלוחי החברה מפליטות פחמן, כשבהמשך הדרך גם מתכננים באמזון לאפס את פליטות גזי החממה של שרשראות האספקה וייצור האנרגיה המשמש את התאגיד.

לפי תכניות החברה, עד 2025 כל פעילותה תתבסס על אנרגיה מתחדשת ובשנת 2030 מחצית מהמשלוחים יהיו נטולי פליטות. 

מנקים את הסמארטפון ואת האפליקציות בתוכו

עושים סדר בפחמן 

  • ניטרליות פחמנית (Carbon Neutral): מתייחס למצב בו החברה מפחיתה מהאטמוספירה כמות זהה של פחמן דו-חמצני לזו שנפלטת במהלך הפקת המוצר. לרוב תהליך זה מבוצע על-ידי רכישה של ״אשראי פחמני״ – תמיכה במיזמי קיימות או בנטיעת יערות שאמורים לספוג את כמות הפחמן שיוצר.
  • איפוס פליטות (Zero Carbon): מונח שמשמש בעיקר ביחס למבנים ולתחבורה ומציין מצב בו אלו אינם פולטים גזי חממה. מבנים או כלי תחבורה מאופסי פליטות הם כאלו שהאנרגיה המיוצרת על ידם מבוססת על מקורות מתחדשים ושפליטות גזי החממה שנוצרו במהלך הקמת קוזזו גם הם.
  • שליליות פחמנית (Carbon Negative): מצב בו חברה מסירה יותר פחמן מאשר היא פולטת (מונח שנקרא גם ״חיובי אקלימית״). הגעה לשליליות פחמנית דורשת צעד נוסף מעבר לאיפוס הפליטות – לרוב באמצעות מחזור והפקת מוצר תוך ניצול פסולת וגזי חממה שנפלטו בחברות ובמפעלים אחרים 

גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל עלו השנה לכותרות בעקבות חקירה של הקונגרס האמריקאי בשל פגיעה לכאורה בתחרותיות המשק. אך דווקא עם הגעת משבר האקלים למרכז העיסוק העולמי ופתיחת העשור שכולו בסימן הסכם פריז – מציעות החברות את כוחן הבלתי נתפש (והראוי לרגולציה) כגשר לשינוי האקלים לטובה (וצבירת נקודות בקרב דעת הקהל):

גוגל כבר היום פועלת על בסיס אנרגיה מתחדשת בלבד ולדברי החברה היא קיזזה את כל הפליטות לה גרמה מאז הקמתה ב-1998 באמצעות פעולות חיוביות אקלימית. עד 2030 מתכננים בחברה להיות ״נטולי פחמן״ באמצעות קידום חברות המייצרות אנרגיה נקיה – במטרה לאפשר ייצור של חמישה ג׳יגה-וואט של אנרגיה נקיה עד 2030.

עובד עומד ליד מערך פאנלים סולארים של אפל
פאנלים סולאריים שמספקים חשמל למרכזי הנתונים של אפל

אפל מתכננת גם היא להקדים את היעדים של הסכם פריז בעשרים שנה. לדברי החברה כלל פעילותה העסקית אינה מביאה לפליטה של גזי חממה – ותוך עשור גם מכשיריה ייוצרו, יימכרו וישונעו בלי להשפיע על האקלים. בחברה מתכננים לצמצם את פליטות גזי החממה שבאחריותה ב-75 אחוזים ואת הנותרים לקזז באמצעות פעילויות חיוביות לסביבה. 

בפייסבוק מתחייבים להגיע לאיפוס מוחלט של פליטות גזי החממה בכל שרשרת הפעילויות שלה עד 2030. עבור פייסבוק מדובר באתגר לא פשוט: אנשים ועסקים רבים המתבססים על פייסבוק אינם מחויבים או מסוגלים לעמוד ביעדי אקלים, ולא ברור כיצד הם יסחרו ויתקשרו ברחבי העולם מבלי לפלוט גזי חממה מהם התאגיד של צוקרברג מנסה להימנע. ככל הנראה, ההשקעה של פייסבוק תתמקד דווקא בטכנולוגיות להסרת פחמן מהאטמוספירה וקידום בחירות ׳אחראיות׳ של משתמשי הרשת החברתית.

גם לואו-טק אפשר לעשות ירוק

פאנלים סולארים על הגג של איקאה
פאנלים סולארים על איקאה

הפעילות האינטנסיבית למען האקלים לא נגמרת בתאגידי הטכנולוגיה עתירי המשאבים של עמק הסיליקון. דווקא איקאה, חברה שמתבססת על תעשייה ישנה, בנתה תכנית סדורה ומהפכנית שנועדה להפוך אותה לחיובית אקלימית תוך עשור.

בתכנית, שהוצגה כבר לפני שנה, מראים השוודים כי חשבו מחדש על כל חלק מתאגיד הרהיטים: מעיצוב המוצרים, האנרגיה שמניעה את מפעלי הספקים והשימוש במוצרים עצמם שנתפשים על ידי הלקוחות כבני-חלוף. 

השינוי, בעלות של מאתיים מיליון יורו, יקרה מהר. הוא הופך למורכב יותר כשלוקחים בחשבון את העובדה ש-35% מהפליטות הפחמן השנתיות נובעות מנסיעות של לקוחות לסניפי איקאה ומהחשמל שמפעיל את המוצרים השונים בבתיהם. כמות זהה של פחמן נפלטת מתהליך הייצור של המוצרים.

באיקאה מתכננים מחדש את המוצרים כך שיפיקו פחות פסולת, יישרדו מספיק זמן ויתבססו על אנרגיה מתחדשת – אפילו אם זה אומר להציע ללקוחות לרכוש לוחות סולאריים יחד עם הכורסא החדשה.

זה קל כשיש לך את הכסף לעשות שינוי

כשג׳ף בזוס אומר ״אם אמזון יכולה לעשות זאת, כל אחד יכול״ התגובה הטבעית היא הרמת גבה וגלגול עיניים. בכל זאת, מדובר באחד התאגידים הגדולים בעולם שמנוהל על ידי האדם העשיר בהיסטוריה. 

עם זאת, עבור חברות שמתנהלות עם תקציבים של מדינות קטנות, הבחירה להשקיע ולתמוך בחברות הפועלות בדרכים שונות ומגוונות למען הפחתת המדרך הפחמני העולמי היא בשורה שאין להקל בה ראש. 

מדובר בחברות עם השפעה חסרת תקדים על אורח חיינו ועל הבחירות היומיומיות שלנו, קטנות כגדולות, שבסופו של דף מטות את הכף אל עבר התמודדות נחושה יותר של פרטים, קהילות, חברות, תאגידים וממשלות למען שיפור האקלים ועמידה ביעדי הסכם פריז. 

גם בארץ אנו רואים ניצנים למהפכות ירוקות של חברות ענק במשק, כאשר פרסומות לבקבוקי שתייה מפלסטיק ממוחזר שוטפות את המסכים, אך נראה שיש להן עוד מה ללמוד מאיקאה ומאמזון בכל הנוגע לתהליכי עומק.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button