הכירו את וקטור (Vektorr) – הקטנוע החשמלי החדש והמדובר של הוסקוורנה. מזה זמן מה, אנחנו וכל העולם יודע שהאוסטרים עובדים על קטנוע חשמלי – במצגות של פרייר מוביליטי, חברת האם של ק.ט.מ, הוסקוורנה, גאס גאס ועוד ש"דלפו" לרשת כבר בשנת 2019 יכולנו למצוא עדות לכך שכלי כזה נמצא בדרך, ועכשיו, אנחנו מקבלים הצצה לאיך שהוא עומד להיראות (ממש טוב!).
זהו לא הכלי החשמלי הראשון שהוסקוורנה חושפת בזמן האחרון – רק לפני כמה ימים כתבנו כאן על ה'אי-פילן' (חץ = פילן, פילן = חץ) – האופנוע החשמלי החדש של היצרנית האוסטרית. שווה להזכיר שהוסקוורנה הציגה יחד עם הווקטור גם קורקינט חשמלי – מהלכים שעוזרים לנו להבין איך רואים בפרייר מוביליטי את העתיד של המותג בפרט ושל התחבורה הדו-גלגלית בכלל.
עיצוב אירופאי, בסיס הודי
העיצוב המוקפד שמאפיין את סדרת החצים של הוסקוורנה (דגמי אופנועי כביש בנפחי 125 – 701 סמ"ק) ממשיך גם לקטנוע, למרות שהוא לא הוגדר רשמית כחלק מהמשפחה. הצבעים, הפנס העגול ואפילו הזנב של הקטנוע, בהחלט מזכירים לנו את מראה האופנועים המשתייכים לסדרה. הווקטור מעוצב באירופה, אך הבסיס שייך לצ'יטק – קטנוע חשמלי הודי.
הוסקוורנה מגדילה לעשות, וגם חושפת לא מעט פרטים על הקטנוע החשמלי החדש שלה – מנוע בהספק צנוע של 4 קילוואט (5.3 כ"ס) – ואם הנתון הזה גורם לכם לבוז קל – זה רק כי אתם חושבים כמו ישראלים. קטנועים חשמליים דוגמת הווקטור אמורים להימכר (ובזול) בכמויות אדירות, גם במדינות בהן אין צורך ברישיון נהיגה מיוחד לדו-גלגלי כדי לרכוב על דו-גלגלי מוגבל מהירות – 45 קמ"ש לצורך העניין – בדיוק המהירות המירבית של הקטנוע החשמלי העתידי של הוסקוורנה. במהירות הנמוכה הזו, טווח הרכיבה אמור לעמוד על 95 ק"מ – לא רע בכלל לשימוש עירוני.
עד כמה שידוע, לווקטור אין סוללות נשלפות, וחבל – יכול להיות שבעתיד אנחנו צפוים לקבל גרסה עם הספק מוגדל וסוללות שיאפשרו לבעל הקטנוע להוציא אותן. הווקטור אמנם שייך למותג הוסקוורנה, אך הוסקוורנה שייכת לפרייר מובילטי – שמחזיקה גם בבעלות על ק.ט.מ וגאס-גאס – מה שאומר שיש מצב שבעתיד נראה גם את הווקטור החשמלי בצבע אדום וכתום עם לוגו אחר.
- NQi GT של NIU – מבחן דרכים
- מחקר חדש: כ-50% מהרוכבים היו מוכנים לשקול מעבר לאופנוע חשמלי
- חץ חשמלי: הוסקוורנה מציגה את האי-פילן
בפרייר מוביליטי מציגים הערכות ששוק הדו-גלגלי החשמלי באירופה יגיע לשווי של 10 מיליארד דולר עד שנת 2025 – בהחלט מקום שכדאי להיות בו. עוד אומרים בפרייר, שהעידוד הצפוי של תחבורה חשמלית בערים הגדולות בעולם כמו מינכן בגרמניה, צפוי להגדיל את שוק פתרונות התחבורה הדו-גלגליים למרחקים קצרים מ-5% – 10% כיום ל-20% – 30% עד 2030. בשנה זו, הכלים החשמליים צפויים לתפוס כחצי מכמות הכלים הקטנים (בנפחי 50-125 סמ"ק) שנעים על הכבישים.
האם יש לכלים כמו הווקטור מקום בארץ?
יש מצב, אבל תחת תנאים מסוימים. העובדה כי בעלי רישיון רכב לא יכולים לרכב על כלים מוגבלי מהירות ללא רישיון נהיגה ייעודי מהווה בהחלט טרן-אוף, אבל יש מצב, שעם מחיר מפתה ותשתית יעילה של החלפת סוללות (במידה ואכן יוצג דגם שכזה בעתיד) גם לכלי מוגבל במהירות כמו הווקטור של הוסקוורנה יש פוטנציאל להצליח כאן.
כמה מחיר הקטנוע איך אני יכול ליצר איתכם קשר