fbpx

Huawei הסינית תשקיע מיליארד דולר כדי לעקוף את טסלה

חברת התקשורת הסינית הודיעה על השקעה בפיתוח רכב חשמלי בעל יכולות נהיגה אוטונומיות, במטרה להתחרות עם טסלה, שרכביה כבר מהווים שליש מהרכבים החשמליים החדשים בשוק הרכב הסיני.

וואווי, חברת התקשורת והטלפונים הסינית, שעברה עליות ומורדות עצומים בשנים האחרונות, הודיעה על השקעה בשווי מיליארד דולר המיועדים למחקר של טכנולוגיות נהיגה אוטונומית של רכבים ופיתוח רכב חשמלי. 

כך החברה הסינית, שעד לא מזמן סיפקה חמישית מהפלאפונים בעולם, נכנסת לתחרות מול עמק הסיליקון ומול המתחרות הביתיות בו זמנית, במגרש הרכב הגדול בעולם. פרט לניסיון להתחרות בטסלה, שערערה את חברות הרכב הסיניות, וואווי מגדילה את ההימור שלה מול שיאומי המקומית, והמהדרין יכניסו לתחרות גם את אפל – שהצליחה בשנה האחרונה לעקוף את וואווי במכירות הטלפונים והודיעה גם היא על תכניות בתחום הרכב החשמלי.

ההכרזה של וואווי אינה מגיעה מתוך ריק: לטענתם, טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה כבר מצליחה להתעלות על זו של טסלה בכמה מישורים – כמו ההצלחה שלה להסיע רכב יותר מאלף קילומטרים בלי התערבות אנושית, כפי שהעיד אחד מבכירי החברה למשקיעים בשנז׳ן מוקדם יותר החודש.

נקודת פתיחה קשה

שלט של חנות של וואווי ברחוב עם הלוגו של החברה בצבע אדום
שלט של חנות של וואווי (צילום: alexfan32 / Shutterstock.com)

תאגיד התקשורת הענק וואווי ספג מכה לא פשוטה בחודשים האחרונים, כשבמהלך 2020 התדרדר למקום החמישי בלבד במכירות הטלפונים החכמים ברחבי העולם – ואחרי תקופה לא קצרה של הובלה, מכר פחות מכשירים מאשר אפל, סמסונג, OPPO ואפילו שיאומי.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

בשנים האחרונות הציגה וואווי יכולות טכנולוגיות שלא נפלו מאלו שהציגו הקוריאנים או האמריקאים – אך כעת היא מסכמת שנה שעלולה להסתכם כגרועה בתולדותיה, עם ירידה של כמעט 40 אחוזים במכירות הטלפונים, ונתח שוק כולל שירד לפחות מ-15 אחוזים מכלל מכירות הטלפונים: כעת פחות מסמסונג ומאפל.

כעת, וואווי תתמודד שוב ראש בראש עם חברת ענק מקליפורניה – הלא היא טסלה, שסיכמה את הרבעון הראשון של 2021 עם שבעים אלף רכבים שנמכרו בסין, כשליש ממכירות רכבי ״אנרגיה חדשה״ מהרבעון החולף, וכמעט 40 אחוזים מהמכירות העולמיות של טסלה.

כמעט מחצית מהרכבים שמכרה טסלה ברבעון האחרון נמכרו במרץ. לפי המספרים שפורסמו באיגוד רכבי הנוסעים הסינים, טסלה מכרה יותר משלושים וחמישה אלף רכבים בחודש מרץ השנה, יותר מפי שלושה מכפי שנמכר במרץ שעבר, אז סין הייתה תחת סגר.


יכול לעניין אותך:


בינתיים טסלה מוכרת יותר רכבי טסלה מודל 3 מאשר מודל Y בסין, שרק עשרת אלפים ממנו נמכרו במהלך מרץ. עדיין, המשמעות היא שטסלה הגדילה את יכולת הייצור שלה עד 6,000 רכבים ממודל 3 בשבוע, ובערך 2,500 רכבים ממודל Y בשבוע – מספר שעוד מתוכנן לגדול בחודשים הקרובים.

בנוסף, דיווחי הרבעון הגלובליים של טסלה גרמו לעדכון של התחזיות, וכעת צופים שעד סוף השנה החברה תצליח למכור ולמסור כ-850 אלף רכבים חשמליים. תפוקת הייצור בסין מתוכננת לגדול עד 450 אלף בשנה בסוף השנה, מה שיהפוך את טסלה לחזקה מאד בתוך סין.

יותר חכמים, פחות חשמליים

הדגמה של יכולות הנהיגה האוטונומיות של וואווי מתוך האירוע של החברה
הדגמה של יכולות הנהיגה האוטונומיות של וואווי (מתוך אירוע החברה ב-2021)

התכנית של וואווי, נכון לעכשיו, כולל מיזוג או שיתוף פעולה עם לא פחות משלוש חברות רכב מקומיות במטרה לפתח רכבים עם יכולת נהיגה אוטונומית. רכבים אלו יישאו ככל הנראה את השם ׳וואווי׳ כמותג-משנה, כך לפי אחד מבכירי החברה בדיווח לבלומברג.

וואווי מתכננת לשמור את מעגל השותפות שלה מצומצם יחסית, וגם להוסיף את סמלה לרכבים שייוצרו עם מרכיביה לצורך נסיעה אוטונומית. עד כה נחתמו הסכמים בנושא בין וואווי ובין שלוש קבוצות רכב סיניות – קבוצת BAIC, חברת צ׳ונקינג שנגאן (Chongking Changan) וקבוצת הרכב של גואנז׳ו (Guangzhou Automobile Group).

על פי החברה, עיקר ההשקעה שלה מכוון כעת לפיתוח ״יחידת הרכב החכם״ – בהיקף של יותר ממיליארד דולר בשנה הקרובה. נראה, לפחות כרגע, כי וואווי אינה מכוונת בהכרח רק לרכבים חשמליים, ומחפשת את הדרך להרוויח מכלל שוק הרכב הסיני.

בכל שנה נמכרים בסין כשלושים מיליון רכבים חדשים, כשהמספר הזה צפוי לגדול בשנים הקרובות. לכן, גם אם וואווי תמשיך לפעול רק בתוך סין (שכן היא עדיין מתמודדת עם סנקציות קטלניות שהושתו עליה בתקופת ממשל טראמפ) היא יכולה להגיע לרווחים משמעותיים במידה ותשתלט על נתח ניכר מהשוק.

זירה צפופה בחברות טכנולוגיה

טסלה מודל S בצבע אדום במבט מקדימה באולם תצוגה של טסלה בסין
טסלה מודל S באולם תצוגה בסין (צילום: B.Zhou / Shutterstock.com)

וואווי מנסה להתאושש משנה לא פשוטה – אך עדיין נראה כי הממשל בוושינגטון לא ייתן לה לחזור ולהיות שחקנית משמעותית בשוק האמריקאי, שיכול להיות בעל השפעה משמעותית יותר מהסיני.

כעת, החברה מוצאת את עצמה מחפשת כיוונים אחרים להתפתחות, כמו חקלאות חכמה, בריאות ורכבים חשמליים. היא תנסה כעת להצטרף גם לאפל ושיאומי, שהודיעו לאחרונה על פיתוח רכבים חשמליים.

מכירות הרכבים החשמליים בסין כמעט הכפילו את עצמן במהלך השנה האחרונה, והמגמה הזו אינה צפויה לפחות, בעוד קהל הלקוחות הופך למודע ומעורב יותר בהתמודדות עם משבר האקלים, והרכבים החשמליים נהיים זולים ויעילים יותר.

מנגד, הזירה הסינית כבר עכשיו צפופה מאד, ומלאה בשחקנים מבטיחים למדי. פרט לטסלה, שמהלכת אימים על כל עולם הרכב החשמלי, ניצבות חברות סיניות מרשימות מאד כמו NIO או Xpeng, שכבר זוכות להשקעות והבטחות עצומות. 

גם שיאומי, שעד לאחרונה לא בלטה בשוק הרכב, חשפה לאחרונה תכנית להשקעה של עשרה מיליארד דולר בעשור הקרוב במטרה לפתח רכב חשמלי. על כל אלה צריך להוסיף גם את החברות האירופיות, כמו פולקסווגן, שיתחילו בקרוב למכור גם מחוץ לאירופה רכבים חשמליים – ונשארנו עם תחרות שתחייב את וואווי לגלות יצירתיות מירבית, או לכל הפחות לגדל מרפקים מברזל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button