fbpx

הרכב החשמלי של אפל מתקרב צעד נוסף לייצור

אפל מתכננת להביא את רכבה החשמלי לשוק תוך 4 שנים, אך טרם הציגה את התכנית לבניית הרכבים – או את החברה שתבנה אותם עבורה. הסכם שנחתם לאחרונה בין חברת הרכב החשמלי פיסקר לחברת פוקסקון, המייצרת את האייפון, מלהיט את השיח בנוגע לרכב העתידי. אילו עוד חברות עשויות לקחת חלק ברכב שישנה את השוק?

לאחרונה התבשרנו כי אפל החליטה להתקדם עם התכנית שלה לרכב חשמלי בייצור מסחרי עד שנת 2024. אחרי כמה שנים של שמועות, נסיגות והחלטות מחודשות – נראה שהפעם אפל מתכוונת לכך ברצינות. העובדה ששוק הרכבים החשמליים (ובפרט אלו המתוכננים לשנים הקרובות) רותח, כבר לא מופרך לראות איך ענקית הטכנולוגיה מצטרפת לתחרות על הכבישים.

פרויקט טיטאן, שנשמר תחת מעטה סודיות עבה למדה, החל לצבור מומנטום בחודשים האחרונים לאחר מספר הדלפות וגיוס של בכירי טסלה לשעבר, במקביל למהלכים מסחריים שעשויים להעיד על הכיוון עליו בחרו בענקית הטכנולוגיה האמריקנית.

כפי שאת שאר מוצריה אפל מייצרת באמצעות חברות טכנולוגיות אחרות, סביר להניח שלא נראה את משרדי ההנהלה של החברה בקליפורניה מתהדרים בפסי ייצור לרכבים חשמליים. נכון לעכשיו, תכניות הרכב של אפל עשויות לערב מספר חברות שישתתפו בייצור – כולל שותפה גדולה אחת לפחות שתרכיב את הרכב, עם מספר חברות קטנות שיספקו מרכיבים שונים.

אם קוראים לפרויקט אגס אף אחד לא יחשוד, נכון?

אחת המועמדות הבולטות בהקשר זה, שכבר ביצעה מהלך שעשוי לחשוף את חבירתה לאפל היא פוקסקון (Foxconn) – חברת הטכנולוגיה שכבר נמצאת במערכת יחסים קרובה עם אפל מעל עשור, בתור שותפת הייצור הגדולה ביותר שלה. 

פוקסקון אחראית על הרכבת רוב מכשירי האייפון, בנוסף לנתח גדול מהמחשבים ומכשירי האייפד של החברה. היא מעסיקה במספר מפעלים יותר ממיליון עובדים ברחבי סין. באוקטובר האחרון חשפה החברה פלטפורמה חשמלית ראשונה לרכבים, וגם בסיס לתוכנת שליטה לרכבים חשמליים שנועדה לעזור לחברות רכב להביא דגמים מהר יותר לשוק. עד 2024 מתכננת פוקסקון גם להציג סוללה משלה.

אם כל זה לא נשמע לכם חשוד מספיק – רק לפני כמה שבועות חברת הרכב החשמלי פיסקר הודיעה על פרויקט משותף שלה עם פוקסקון, לייצור של רבע מיליון רכבים חשמליים בשנה, החל מסוף שנת 2023.

הפרויקט, שמכונה פרויקט PEAR‏ (Personal Electric Automotive Revolution), מתוכנן להביא את הרכב החשמלי של פיסקר לשווקים בצורה גלובלית – כולל צפון אמריקה, סין, אירופה והודו, לכל הפחות. לעובדה ששם הפרויקט הוא ׳אגס׳ ושלוח הזמנים כמעט חופף לזה המשוער של חברת ׳תפוח׳, לא התייחסו בהודעה של החברות.

נראה גם שעם או בלי שיתוף פעולה מצד הלקוחה הגדולה ביותר שלה, פוקסקון מתכננת כניסה דרמטית לשוק הרכבים החשמליים: כבר באוקטובר הודיע מנכ״ל החברה, לו יאנג-וואי, כי פוקסקון מכוונת לספק מרכיבים או שירותים לאחד מכל עשרה רכבים חשמליים בעולם עד 2027. 

גם הכמעט-שותפה לשעבר במשחק

לוגו של אפל על בניין ליד רמזור
צילום: zomby / Shutterstock.com

למרות שעם כל משפט נראה יותר ויותר ששיתוף הפעולה אפל-פוקסקון-פיסקר הוא הסביר ביותר, יש עוד כמה חברות שכדאי לשים עין על הקשר שלהן עם אפל. הראשונה, והמוכרת פחות עבור הלקוח הממוצע, היא מאגנה (Magna International). 

למרות שאינה מוכרת כמותג עצמאי – החברה הקנדית היא הספקית השלישית בגודלה בעולם מבחינת מכירות וחוזי ייצור, עם שנים של ייצור דגמי רכב למגוון חברות. בין היתר, פעלה החברה עם לנד-רובר וב.מ.וו.

בניגוד לפוקסקון, מאגנה מייצרת את הרכב כולו – מהשלדה ועד לתוכנה, כולל מרכיבי עזר לנהג. לאחרונה החלה החברה גם לשתף פעולה עם חברות הזנק מתחום הרכב החשמלי, ואף חתמה בעצמה על הסכם עם פיסקר(!) לייצור פלטפורמה לדגם ה-SUV החשמלי שלה, אושן (Ocean), רק לפני מספר חודשים, כולל מרכיבים של נהיגה אוטונומית.

מאגנה חתמה לאחרונה על הסכם לשיתוף פעולה עם LG בשווי של 450 מיליון דולר, וגם מתכננת להרחיב את פעילותה בסין. לפני חמש שנים, כשאפל שוב קידמה את רעיון הרכב החשמלי שלה, היא ומאגנה הגיעו לכדי מו״מ, שלא הבשיל.

ירכבו על ׳טעינת העל׳ של יונדאי וקיה?

חברות נוספות שעשויות להפתיע, אך בסבירות נמוכה יותר, הן יצרניות הרכב הקוראניות – יונדאי וקיה. בשנה האחרונה הן משכו תשומת לב רבה, במיוחד לאחר שאישרו כי מתקיימות שיחות עם הנהלת אפל. עם זאת, זמן קצר לאחר מכן שתי החברות הכחישו את דבר השיח.

הן ליונדאי והן לקיה יש מפעלים בארצות הברית- באלבמה ובג׳ורג׳יה, ולאחרונה הוצגה הפלטפורמה החשמלית שלהן, שמסוגלת להגיע לטווח של חמש מאות קילומטר לסוללה מלאה, עם טעינה עד 80 אחוזים בפחות מעשרים דקות. 

למרות שכרגע החברות עוד מתמקדות במכירה של גרסאות חשמליות לדגמים מוכרים, הן יחלו למכור בחודשים הקרובים דגמים חשמליים מקוריים המבוססים על הפלטפורמה, במחירים הולכים ויורדים. כמו כן, עד 2025 מתכננות החברות להציע 23 דגמים חשמליים ולמכור מיליון רכבים חשמליים ברכבי העולם.

הנסיגה, לכאורה, מהשיחות עם אפל מורידה בינתיים את הסיכוי שנראה שיתוף פעולה קוריאני-קליפורני, אלא אם נראה שינוי כיוון מצד אפל.

אפל תשנה את עולם הרכב, כמו טסלה, או יותר

בפני אפל יש אפשרויות כמעט בלתי מוגבלות במידה ותחליט להגשים את רעיון הרכב החשמלי. היכולת הטכנולוגית המוכחת, יחד עם ההון האדיר שלה – מאפשרות לה להיכנס לשוק מהר יחסית, בקנה מידה מרשים ועם קהל לקוחות מוכח ונאמן. 

התכנית (המשוערת) של אפל, להגיע לשוק בעוד 3-4 שנים, גם מעידה על הבנתה את השוק, בבוחרה לתזמן את הכניסה לשנים בהן מחיר הסוללות והרכבים החשמליים צפוי להיות מספיק נמוך כך שנראה את נקודת השינוי ביחס לרכבים אלו ברחבי העולם. 

בין אם תבחר בחברות רכב מוכרות או בחברות טכנולוגיה שפחות מוכרות ללקוח הממוצע, הרכב של אפל צפוי להפוך לסוכן שינוי אדיר בעולם הטכנולוגיה. אמנם טסלה היא זו שגרמה לנו לחשוב על הרכב החשמלי כמכשיר טכנולוגיה על גלגלים, אך אפל יכולה לשכנע אותנו לזנוח את הקופסה הממונעת הנוכחית שלנו לטובתו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button