יותר מתשעת אלפים מתו עד כה ברחבי העולם בעקבות מגיפת הקורונה, שפגעה ביותר ממאתיים אלף אנשים. המגיפה הביאה גם לתקופה מורכבת עבור כלכלות העולם שחוות ימים קשים ולא ברורים שטרם נתקלנו בהם עד כה.
אחת התעשיות המרכזיות שהושפעו מהמגיפה הנוכחית היא תעשיית הנפט שחוותה ירידות קיצוניות וצניחה של מחיר הנפט עד ל-30 דולר לחבית. המתח בין רוסיה ובין ארגון המדינות המייצאות נפט OPEC המובל על ידי הסעודים הביא להפחתה בייצור בהתאם לירידה בביקוש העולמי עקב נגיף הקורונה.
אי ההסכמה בין OPEC ובין רוסיה הביאה לירידה במחירי הנפט למספרים שלא נראו מאז 1991 – ימי מלחמת המפרץ. מצב זה מכניס את תעשיית הרכב, בפרט החשמלי, למתח ולחשש בנוגע למגמות השוק בעתיד הקרוב והרחוק.
נפט זול וביטול תערוכות הרכב יעכבו את כניסת הדור החדש של רכבים
נפט זול הוא כמובן נהדר עבור כל מי שתלוי בו (כמו שהזכיר לנו הנשיא טראמפ בטוויטר), אולי חוץ מאחד הגופים הגדולים בעולם: העולם עצמו והמערכת האקולוגית, וגם כמובן תעשיית האנרגיה המתחדשת.
Good for the consumer, gasoline prices coming down!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) March 9, 2020
מחירי דלק נמוכים מרחיקים את הכלכלה, ובפרט את תעשיית הרכב, הרחק מהמעבר לאנרגיה חשמלית ובהתאם לכך מניותיהן של טסלה ושל ג׳נרל מוטורס החלו לרדת בשבוע האחרון.
לוח השנה גם הוא לא לטובת התחבורה החשמלית והתקדמות המגיפה אל חודשי האביב פוגעת גם בעונת תערוכות הרכב של 2020 – בהן תוכננה חשיפה של דור חדש בעולם הרכב החשמלי. בין הנפגעות ניתן לראות את פיאט שככל הנראה לא תציג את 500e החדשה שלה במילאנו עם הכרזת מצב החירום באיטליה.
אירועים רבים מבוטלים וגם ג׳נרל מוטורס הודיעה בימים האחרונים שהחשיפה של קאדילק ליריק (Lyriq) החשמלית שתוכננה לחודש הבא מבוטלת כאמצעי בטיחות שנוקטת החברה לאור התפשטות הנגיף בקליפורניה, כך על פי הודעת אי-מייל ששלח דובר החברה. ליריק החשמלית הייתה אמורה להיות הרכב הראשון של ג׳נרל מוטורס שמורכב על הפלטפורמה הייעודית שפיתחו בחברה.
הסינים מעלים את מחיר חומרי הגלם ומקשים על המצב עוד יותר
ההשפעה של נגיף הקורונה עוד רחוקה מלהיות מובנת וקרוב לוודאי שתשפיע בצורה רחבה יותר ולמשך זמן ארוך יותר מכפי שצופים כיום בחברות הרכב, גם אם חלקן מנסות לשמור על עסקים כרגיל.
אבל ההשפעה המשמעותית ביותר עוד עלולה להתגלות בהמשך הדרך – עם פגיעה אפשרית בשרשרת האספקה של חומרי גלם וסוללות. כבר היום חברות רבות מתקשות לייבא את חומרי הגלם הנדרשים לבניית סוללות לרכבים החשמליים, שרובם ככולם מיוצרים בסין ובקוריאה – שתי מדינות שכלכלותיהן נפגעו מאד במגיפה.
קובאלט הוא אחד המרכיבים החיוניים בבניית סוללות לרכבים חשמליים והייצואנית העיקרית שלו היא סין, שמהווה גם חלק משמעותי מאספקת הליתיום בעולם. פגיעה באספקה הסדירה של חומרים אלו עלולה לגרום לעלייה במחירי הייצור של סוללות וכך גם במחירי הרכבים – ואכן חברת גאנפנג ליתיום, יצרנית סינית המספקת ליתיום לטסלה ולפולסווגן הודיעה על העלאת מחירים ראשונה.
ואולי נפט זול הוא דווקא ברכה?
עם זאת, זוהי אינה מכת מוות לתעשיית הרכב החשמלי והירידה במחירי הדלק גם מתחילה להשפיע על חברות הנפט – הירידה הקיצונית במניות פוגעות גם בהון האישי של בעלי החברות וגם משפיעות על יכולת התפעול של חברות פצלי השמן והזיקוק בארצות הברית, שעלולות להיפגע מכך כלכלית באופן עמוק.
בטווח הארוך היריבות בין הרוסים לבין OPEC עלולה להביא לפגיעה הדדית בייצור ופספוס ההזדמנות האחרונה שלהן להרוויח ממכירות הנפט שהולכות ומצטמצמות בעולם. במילים אחרות, ירידות חדות במחירי הדלק עשויות דווקא לקבור את התעשייה, שתהפוך להרבה פחות כדאית להשקעה.
אי הודאות שמתפתחת בעולם הנפט כרגע החלה לדחוף משקיעים רבים דווקא לכיוון האנרגיות הנקיות, שיציבותן הרבה יותר בטוחה בימים אלו ובעתיד הרחוק.
הענקית הסינית שבונה רכב חסין קורונה
אמנם החשש מפגיעות בשרשרת הייצור מדירות שינה מעיניהם של בכירים רבים בעולם הרכב היום, אך יצרנית סינית אחת מנצלת את הבהלה העולמית לטובתה והשיקה רכב חשמלי חדש ש״נלחם בנגיף הקורונה״.
חברת הרכב גילי (Geely) ידועה בעולם כמשקיעה בוולוו ובלוטוס, אך בסין היא יצרנית מרכזית בשוק המקומי וכמו חברות נוספות ניסתה להבין כיצד לתעל את מצב המגיפה לטובתה.
בחברה החליטו לא רק להרחיק את העובדים החולים מהמפעלים אל גם לצייד את רכב השטח שלה – Icon – במסנן אוויר בעל תקן של מסיכת N95 דרכה הנגיף אינו יכול לעבור כביכול.
הביקורת כמובן לא איחרה לבוא והחברה הואשמה בניצול פחדי הציבור לטובתה, בלי שיש כלל הוכחה שמסננים אלו יכולים למנוע הדבקה של יושבי הרכב בנגיף. עם זאת, זוהי לכל הפחות בדיחה מתוחכמת ועדיין דרך מקובלת להבטיח אוויר נקי במיוחד ליותר משלושים אלף רוכשים שכבר שילמו מקדמה על הרכב.