חברת האנרגיה הפינית, פורטום, חתמה על הסכם לביצוע פרויקט ניסיוני למחזור סוללות עם חברת Terrafame, המספקת כימיקלים עבור תעשיית הסוללות העולמית, ובפרט עבור סוללות המיועדות לרכבים חשמליים.
במסגרת הפרויקט פורטום תספק ניקל וקובלט המגיע מהמסה השחורה של סוללות משומשות ממכוניות חשמליות. המתכות יגיעו היישר מתוך מפעל החברה בהרג'וואלטה, פינלנד, ל-Terrafame שתשתמש בהן עבור ייצור כימיקלים לסוללות חשמליות – ובסוף מחזור חייהן הן ימוחזרו שוב. הפרויקט ייצא לפועל כבר החודש ובחברת פורטום הודיעו שהוא צפוי להימשך שנים ארוכות. מדובר בשיתוף פעולה חשוב, היות ובאירופה מחפשים פתרונות חדשים על מנת להבטיח זמינות של חומרי גלם עבור סוללות חשמליות.
תחום מחזור הסוללות עבור רכבים מתפתח במהירות בשנים האחרונות. ב-2021 הייתה זאת חברת הסוללת השוודית נורת׳וולט שייצרה לראשונה סוללת ליתיום-יון המורכבת מ-100% מתכות שהופקו מסוללות ממחוזרות (ניקל, מנגן וקובלט). באותה שנה, טסלה הציגה תהליך למחזור סוללות, שיכול למחזר עד 92% אחוזים ממרכיבי הסוללה, וכן למחזר את הסוללות בלי לייצר פסולת כלל.
כמו, לפני כשנה, התחיל לפעול המפעל החדש של חברת הבת של נורת׳וולט, הידרו-וולט, המסוגל לעבד את הכמות השנתית של סוללות שמגיעות לסוף חייהן בנורווגיה בכל שנה. כעת, השותפות בין שתי החברות הפיניות מהווה אבן דרך נוספת בדרך למציאת פתרון לבעית המחזור.
״אנחנו שמחים לקחת חלק בהפקת כימיקלים בני-קיימא עבור סוללות לרכבים. שיתוף הפעולה עם Terrafame הוא צעד לקראת תעשיית ייצור סוללות אירופאית עצמאית יותר שאין לה צורך בחומרי גלם מיובאים.״ הסביר ראש תחום הסוללות של פורטום, טרו הולנדר.
״שיתוף הפעולה שלנו עם פורטום הוא הצעד הראשון לקראת ייצור רחב יותר של כימיקלים עבור סוללות המבוסס על מחזור.״ הוסיף מנכ"ל Terrafame, ג'וני לוקארוינן, ״לכימיקלים שאנו מייצרים יש כבר את טביעת הרגל הפחמנית הקטנה ביותר בשוק. בעזרת מחזור, נוכל לפתח יותר את נושא הקיימות של המוצרים שלנו, תוך הרחבת בסיס חומרי הגלם שלנו".