fbpx

טסלה מציגה מחזור סוללות (כמעט) נטול פסולת

לפי החברה, על כל אלף קילוואט-שעה של סוללות שיגיעו ל-״סוף חייהן״, ניתן יהיה להפיק לפחות 920 קילוואט-שעה של סוללות, וזו רק ההתחלה. האם טסלה מציגה פתרון אמיתי ראשון למחזור הסוללות של הרכבים החשמליים?

אחד האתגרים הגדולים איתם נאלץ להתמודד בעתיד הלא רחוק נוגע במרכיב העיקרי של הרכבים החשמליים – ההתמודדות עם סוללות בסוף חייהם של הרכבים. מכיוון שסוללות אלה מכילות ריכוז גבוה של מתכות כבדות, סילוק נכון שלהן הוא קריטי אם ברצוננו להפוך את עולם התחבורה למבוסס על הנעה חשמלית וסוללות.

תכניות שונות למחזור, מיצוי ושימוש חוזר בסוללות ומרכיביהן כבר פורסמו וקודמו על ידי חברות רכב וממשלות. אך אם יש אמת בפרסום האחרון של טסלה, יכול להיות שעתיד הסוללות יהיה נקי בהרבה מכפי שנדמה לנו כעת.

לפי החברה, התהליך החדש למחזור סוללות רכביה יכול להציל עד 92% אחוזים ממרכיבי הסוללה, והלכה למעשה למחזר את הסוללות בלי לגרום לייצור פסולת. מדובר בתוצאה של פיתוח שנמשך, באופן גלוי, לפחות שנתיים, תחת הכותרת ״מערכת מחזור סוללות ייחודית״.

100% מסוללות החברה ימוחזרו- ויגדילו את הרווחים

באפריל 2019 אישרה טסלה לראשונה כי בחברה עובדים על פיתוח מערכת למחזור סוללות, שתאפשר חיסכון משמעותי בעלויות ייצור ובפסולת בטווח הארוך. ככל הנראה בחברה עובדים על הטכנולוגיה עוד הרבה לפני כן – וכעת פרסמו כי מאה אחוזים מסוללות החברה שיגיעו ל-״סוף״ חייהן ישולבו בתהליכי מחזור, ולמעשה אף סוללה או מרכיבים שלה יגיעו לאתרי פסולת.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

בטסלה השקיעו בשנים האחרונות בהקמת מנגנון פנימי לאיסוף, פירוק ומחזור של סוללות ישנות, ותומכים בכך שהחברה והספקיות שלה הן שיובילו את מחזור הסוללות, ולא יסתמכו על חברות צד שלישי לביצוע התהליך.

״בעוד שטסלה עבדה במשך שנים עם חברות צד שלישי למחזור סוללות על מנת להבטיח שהסוללות שלנו לא יסיימו כפסולת בטבע, הבנו את החשיבו של הקמת יכולת מחזור פנימית שתתמוך בפעולות אלו״ הסבירו בחברה בהודעה. ״מחזור באתר הייצור מביא אותנו צעד אחד קרוב יותר לסגירת הלולאה בנוגע לשימוש בחומרים[…] ומאפשר לטסלה לשפר במהירות את העיצובים הנוכחיים דרך לימוד קבוצתי וניסיון ביישום (תהליכי המחזור.- ש״פ) ולבצע בחינה של תוצרי המחקר והפיתוח בנושא.״

לפי החברה, באמצעות השימוש בתהליך המחזור החדש הצליחו למחזר שמונים טון קובלט, ארבע מאות טון נחושת ואלף ושלוש מאות טון ניקל רק בשנה האחרונה – ולראשונה להפיק באופן עצמאי חלק מהמתכות הדרושות לה לייצור רכבים, ולצמצם את הצורך בכריית משאבים חדשים.

הכל תחת קורת גג אחת

הג׳יגה-פקטורי של טסלה בברלין
ג׳יגה פקטורי של טסלה בברלין

עם חשיפת דו״ח האימפקט ל-2020, בחברה מציגים פרטים על תהליכי המחזור העתידיים של הסוללות, ומאשרים כי החלק הראשון במפעל המחזור שלה הוקם בשלהי השנה שעברה:

״ברבעון הרביעי של 2020, טסלה התקינה בהצלחה את השלב הראשון של אתר המחזור הצמוד לג׳יגה-פקטורי בנבדה, לעיבוד עצמאי של פסולת הנוצרת בזמן ייצור הסוללות וכן של סוללות בסוף דרכן. המתקן נותן את ההזדמנות ליזום מחזור סוללות בקנה מידה גדול, ומאפשר לטסלה להשתפר באופן מהיר.״

לפי התרשים שפרסמה החברה, אחרי ההפרדה הפיזית של חלקי הסוללות, העשרה ומיצוי של כל המתכות הזמינות לשימוש חוזר, הצליחו בחברה לשמור על מספיק חומר לייצור מחודש של סוללות עם יכולת אגירה של 92 אחוזים מהיכולת ההתחלתית. עם הזמן, מבטיחים בחברה, גם תהליכי המחזור המצוינים (לכאורה) שנחשפים כעת עוד יזכו לשיפור.

בחברה חותרים לשילוב בין ייצור מקומי של הסוללות ובין מחזור מקומי – הכל תחת ״קורת גג״ עסקית אחת, שאמור לייעל את התהליך ובסופו של דבר גם להוזיל את עלות הייצור של רכבים עתידיים.

טסלה צפויה להקים פסי ייצור לסוללות בשני המפעלים החדשים שלה בטקסס ובברלין, שאמורים להגדיל משמעותית את יכולת ייצור הסוללות של החברה. ה-״ייצור הביתי״, כפי שמתייחסים לכך בטסלה, יוכל לאפשר התאמה ייעודית של תהליך ההרכבה, הפירוק והמחזור של מרכיבי הסוללות וכך למנוע בזבוז של מתכות יקרות ונדירות – וגם להפחית עלויות וזיהום נלווה הקשורים בתכנון ובשינוע.

מנגנון בטיחותי ויעיל – גם כלכלית

יד מחזיקה סוללת ליתיום-יון בצבע כסוף עם הלוגו והכיתוב של טסלה עליה
סוללה של טסלה (צילום: Grigvovan / Shutterstock.com)

בטסלה מכוונים להקמה של מנגנון מחזור בטיחותי ויעיל – וצופים שהצלחה של מנגנון כזה גם תביא לחסכון בעלויות הייצור העתידיות, בפרט אחרי הרחבת היכולות לקנה מידה עולמי.

למעשה, המהלך הנוכחי מדגיש את השינוי שטסלה עוברת: מצרכנית של ניקל, קובלט וחומרי גלם אחרים לסוללות, התלויה ביכולות הכרייה של חברות אחרות, לספקית של חומרים אלו אחרי שיופקו מסוללות ישנות.

מדובר בפתרון חיוני שקשה עדיין להבין עד כמה הוא חשוב. כנראה שרק הנכדים שלנו יוכלו להבין באופן מלא את המשמעות הסביבתית של מחזור סוללות באופן מלא ובצורה שתהפוך את הרכבים החשמליים לנקיים לאורך כל חייהם. נקווה שהם יודו על התהליכים שנבראים בימים אלו.

עם תהליך מספיק יעיל, חזון אחרית הימים תוצרת טסלה כולל הפחתה עד כדי איפוס של כריית המתכות הכבדות ושימוש חוזר בלבד (אחרי שהשוק כולו יהפוך לחשמלי) ואולי גם מכירה של סוללות ממוחזרות לחברות אחרות.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button