הידרו-וולט, שנולדה משיתוף הפעולה של החברות הנורווגיות נורת׳וולט והידרו, הודיעה בשבוע שעבר על תחילת הפעילות במרכז מחזור הסוללות שלה בפרדריקסטד, שבדרום נורווגיה.
הידרו (Hydro) היא אחת החברות הגדולות בעולם להפקת אלומיניום ונורת׳וולט היא אחת המובילות העולמיות כרגע בפיתוח ובייצור סוללות, משתפת פעולה עם וולוו לפיתוח סוללות, וחשפה בשנה האחרונה את הסוללה הראשונה בעולם שהורכבה אך ורק מרכיבים ממוחזרים.
עם תחילת הפעילות, הופכת הידרו-וולט למרכז מחזור הסוללות הגדול באירופה, עם יכולת עיבוד של כ-12 אלף טונות של סוללות בכל שנה, כמות שמשקפת את הסוללות של כ-25 אלף רכבים חשמליים, פחות או יותר הכמות השנתית של סוללות הצפויות לסיים את חייהן בנורווגיה בכל שנה.
באירופה צופים את הבאות
כבר לפני כמה שנים הבינו באירופה שאי אפשר להשלים את המהפך התחבורתי והאנרגטי שעובר על החברה שלנו מבלי להתייחס לצד האפל שלו.
משמע, לא נוכל להיגמל מהדלקים המאובנים ובאמת לייצר כלכלה מעגלית וחברה בת קיימא מבלי ליצור מפעלי מחזור מרשימים, כשבראשם (ואולי החשוב מהם) הוא מיחזור הסוללות, שיהפכו בקרוב לבסיס האנרגטי עליו מושתתת הפעילות ברוב תחומי החברה.
אירופה היא המובילה היום (יחסית לגודל האוכלוסיה) בביקוש לרכבים חשמליים ולכן גם בביקוש לסוללות, ורק בשנה האחרונה הביקוש הזה גדל ב-30 אחוזים. בנורווגיה ובשוודיה כבר עכשיו רוב הרכבים החדשים מכילים סוללה ובשווקים הגדולים של אירופה (גרמניה, צרפת, בריטניה) המספרים כבר עומדים על יותר מ-20 אחוזים.
בסך הכל, הרכבים החשמליים מהווים כמעט 90 אחוזים מכלל הביקוש לסוללות, אך כשחושבים גם על המעבר המואץ בימים אלו לאנרגיה ממקורות מתחדשים, שדורשת מתקני אגירה, אפשר להבין כי הדרישה לסוללות תגבר בצורה מעריכית.
״סוללות מהוות מרכיב מרכזי במעבר של העולם לאנרגיה מתחדשת״ אמר ארוויד מוס, סגן הנשיא של חברת הידרו. ״באמצעות הידרו-וולט אנחנו מניחים את התשתית לאספקה בת קיימא ומעגלית לסוללות באירופה. סוללות המגיעות לסוף החיים יקבלו חיים חדשים באמצעות שחזור המסה השחורה (המרכיב המזהם העיקרי העשוי אבקה הכוללת ניקל, מנגן, קובלט וליתיום) והאלומיניום.״
רצוי וחשוב לפתח סוללות המסוגלות לקחת חלק מתהליך מעגלי, ושמבוססות על חומרים שניתן למחזר בקלות וכך להפחית את הכרייה של מתכות מהקרקע. בחלק מהמקרים, המחזור כמעט מתבקש ״מחזרו אלומיניום דורש רק חמישה אחוזים מהאנרגיה הדרושה להפקה של אלומיניום מהטבע, מה שהופך אותו לחומר מושלם עבור כלכלה מעגלית״ ציין מוס בדבריו.
בגלל החשיבות של שאר המתכות להפעלה של סוללות, גם הקמה של תהליכי מחזור יעילים ומשוכללים, כמו שמתחילים להתרחש בנורווגיה כיום, קריטיים כדי לצמצם את כמות הפסולת ככל הניתן.
מציבים יעדים לעתיד
תהליך המחזור בהידרו-וולט הוא בין המתקדמים הקיימים כיום, ולפי החברה היא מסוגלת למצות ולהשיב לשימוש כ-95 אחוזים מהחומרים המצויים בסוללה – פלסטיק, נחושת והמסה השחורה.
בתכנון המפעל הושמו כמה תהליכים חדשים למיצוי המתכות מתוך הסוללה שאמורים להביא למקסימום את התהליך, כמו איסוף אבקת המתכות שבלב הסוללה, שימנע אובדן של חומרים חשובים (ומזהמים) שבדרך כלל אובדים בתהליך המחזור ״המסורתי״.
בהתייחסות לתחילת הפעילות ציינה גם אמה נרנהיים, ראש התחום הסביבתי בנורת׳וולט, כי ״המחזור של סוללות בסוף חייהן הוא אבן פינה על מנת להבטיח כי המעבר לתחבורה חשמלית היא באמת מוצלחת מהאספקט הסביבתי… על ידי החלפת מתכות ׳חדשות׳ שנכרו מהאדמה עם חומרים ממוחזרים אנחנו לא רק מצמצמים את טביעת הרגל הפחמנית של סוללות אלא מאפשרים שימוש בר קיימא ארוך טווח בסוללות מבוססות ליתיום.״
עם הביקוש המזנק לסוללות ולפתרונות עבור סוף חייהן, הידרו-וולט כבר מתכננת את השלבים הבאים של פעילותה ואת ההתרחבות באירופה.
נכון לעכשיו, היעד של החברות ל-2025 הוא להגיע ליכולות מחזור של 70 אלף טונות, כמעט פי שישה מהיכולת הנוכחית. עד סוף העשור מתכננים בהידרו-וולט להגיע ליכולת מחזור של 300 אלף טונות בשנה, מה שיעניק מענה לכחצי מיליון רכבים בשנה.
ומה אנחנו חושבים?
הרכבים החשמליים הם מזמן לא טכנולוגיה חלופית שנועדה להתחרות בטכנולוגיה המבוססת דלקים מאובנים – והם כיום אחד ממרכיבי הדגל של שינוי גדול יותר שעובר על החברה האנושית (לא, אנחנו לא מנסים להישמע דרמטיים), לכלכלה מקיימת ומעגלית.
בתוך השינוי הזה, אנחנו חייבים לחשוב הרבה יותר לעומק על המרכיבים מהם עשויים הרכבים שלנו (וכל מוצרי הצריכה למיניהם), על מה שקורה להם בסוף השימוש ועל החיים השניים והשלישיים שלהם.
מחזור יעיל ומלא ככל הניתן של סוללות הוא חיוני, מה ששם את הידרו-וולט במסלול הנכון. סביר שבתוך כמה שנים נראה לא רק כי היא גדלה מאד, אלא גם כי קמו לה מתחרות רציניות באירופה ובשאר העולם, שירצו להוביל (ולהרוויח) מהשינוי שמגיע גם לתחבורה.