בפורד ממשיכים להרחיב את היצע הדגמים החשמליים שלהם, ומציגים את הפורד טרנזיט E קורייר החדש – גרסה קומפקטית חשמלית של האח הגדול – הטרנזיט E ה"רגיל".
הביקוש לרכבים חשמליים פרטיים ומסחריים נמצא בעלייה ופורד רוצים להציע ללקוחות פוטנציאליים מספר דגמים, כך שיוכלו לבחור את הדגם שנותן מענה כמה שיותר קרוב לצרכיהם. לא כל עסק קטן צריך רכב מסחרי חשמלי גדול כמו הטרנזיט E, הדגם הבכיר שבחבורה – רכב גדול יותר בדרך כלל כולל גם עלויות תחזוקה גדולות יותר ואם אין צורך ממשי אז אין שום סיבה להוציא כסף על רכב שלא מתאים לצרכי העסק.
קהלי היעד האלו, שיכולים להסתפק ברכב מסחרי חשמלי קומפקטי נמצאים בדרך כלל בערים גדולות ובבעלותם עסקים שמשנעים כמויות לא גדולות של סחורה קלה יחסית (לדוגמא מוצרי מזון) למרחקים לא ארוכים, ולצרכים אלו, רכב במימדים של הטרנזיט קורייר החשמלי יכול להספיק בהחלט. לכן, זה לא מפתיע שבפורד מייעדים את הקורייר החשמלי לשוק האירופי.
חוזרים לרגע לאח הגדול במשפחת דגמי הטרנזיט של פורד שהגיע להישגים יפים בשנים האחרונות – הוא כבש את המקום הראשון בטבלת הרכבים המסחריים החשמליים הנמכרים ביותר בצפון אמריקה, וגם הוכתר כ-בסט סלר באירופה. בנוסף לכך, ניתן למצוא אותו בשירות בחברות כמו הזרוע הקנדית של קוקה קולה ו-DHL.
פורד גם זכתה במכרז של שירות הדואר האמריקני, במסגרתו היא תספק כמעט 10,000 רכבי טרנזיט חשמליים לארגון הממשלתי.
יש כאלו שלקחו את הפלטפורמה של הרכב המסחרי החשמלי של פורד לרמה הבאה – כולל גרסת אוטובוס צהוב אמריקני, קראוון למגורים RV (ידעתם ש-RV בעברית זה מעונוע?!), ואם בגרסאות עסקינן, אז זה המקום להזכיר גם את גרסת הקאסטום של הטרנזיט החשמלי, שחוץ מהעובדה שמדובר ברכב מסחרי שנושא את אותו השם ומגיע מאותו מותג, קשה למצוא קווים שמחברים בין שניהם.
וכמובן שלא נשכח את הטרנזביסט – גרסת הסופר-ואן שמבוססת על גרסת הקאסטום, שערכה את הופעת הבכורה שלה על המסלול בפסטיבל המהירות של גודווד בשנה שעברה, שם שוחררו לחופשי כל 1,972 כוחות הסוס שמפיקים המנועים החשמליים שלה.
למען הסר ספק, גרסה זו היא יותר גימיק מאשר דגם שמיועד לייצור סדרתי – בסופו של דבר, אין באמת צורך ברכב מסחרי כל כך חזק ומהיר אלא אם כן אתם ממש מאחרים לספק את המשלוח ללקוח וגם אם הוא כן יימכר, לאף אחד מאיתנו לא יהיה מספיק כסף כדי לרכוש אותו.
בכל מקרה, אנחנו כאן כדי לדבר בכלל על הרכב המסחרי החשמלי החדש של פורד, ולא לתת סקירת עומק על דגמי הטרנזיט הגדולים יותר.
אז בפורד לא רק בנו את הקורייר החשמלי מחדש לגמרי (במקום לבסס אותו על גרסאות הבנזין והדיזל) אלא גם ניצלו את ההזדמנות להפוך אותו ליעיל יותר – הדגם החדש גדול יותר בכל פרמטר בהשוואה לדגם היוצא (הדגם החדש יוצע גם בגרסאות עם מנועי בעירה פנימית): ברוחב החלק האחורי שמאפשר להכניס שתי פלטות עץ עם סחורה – יכולת חשובה שלא הייתה זמינה בדגם היוצא, בכושר ההעמסה המקסימלי, שעומד כעת על 700 ק"ג (שיפור של 25%) וביכולת הגרירה, שעומדת כעת על 750 ק"ג.
בתהליך התכנון של הקורייר החשמלי, שמו בפורד את הדגש על רכב שיהיה כמה שיותר יעיל וש"יעבוד" בעבור הנהג, וזה יוכל להתנהל בצורה כמה שיותר זורמת כדי לעשות את עבודתו על הצד הטוב ביותר. כמו לדוגמא הפתח שאתם יכולים לראות בתמונות, שמאפשר, על ידי קיפול של המושב האחורי, לשנע בצורה בטוחה עם דלתות אחוריות סגורות גם עצמים ארוכים כמו צינורות ברזל, סולם ועוד, "שאקלים" מובנים המשמשים לאבטחת הציוד ברכב, הגה Squircle – שילוב של צורה ריבועית ועגולה שאמור על פי פורד לשפר את המרווח לרגליים וגם את ראות הכביש, ואפילו "חבילת משרד" שכוללת משטח עבודה עם תאורה מובנית, מתקפל.
בפורד דאגו לא רק לנוחות אלא גם לבטיחות הנהג, וציידו את הקורייר החשמלי במיטב הפיצ'רים הטכנולוגיים – מבקרת שיוט ומערכת לשמירה על נתיב הנסיעה ועד לזיהוי רכב בשטח "מת" ומערכת התראה על תנועה חוצה.
כמו כן, מנהלי ציי רכב יוכלו "לשלוט" מרחוק על הרכבים בעזרת מערכת Fleet Start Inhibit, מערכת המאפשרת להשבית את הרכב מרחוק במקרים של גניבה או שימוש לא נאות ברכב מחוץ לשעות העבודה.
עד עתה, חשפו אנשי פורד רק את הספק המנוע – 100 קילוואט ומהירות הטעינה המקסימלית – 100 קילוואט גם כן, מה שיאפשר לסוללת הקורייר החשמלי להטען מ-10% ל-80% בתוך כ-35 דקות או להוסיף 87 ק"מ לטווח הנסיעה בתוך 10 דקות.
בשלב זה פורד לא חשפה מידע על נפח הסוללה – בפורד מבטיחים לחשוף אותו בהמשך. מה שבטוח זה שאם הם רוצים שהקורייר יוכל לתת פייט למתחריו שרובם, כמו לדוגמא הרנו קנגו E-TECH או סיטרואן E ברלינגו, מצוידים בסוללה בנפח של 50 קוט"ש ומציעים טווח נסיעה של כ-200 ק"מ, הוא יצטרף להציג נתונים דומים ואף יותר טובים.
לפי נתוני הטעינה של הרכב, נראה שפורד מתכננים לצייד את הרכב החדש בסוללה של כ-60 קוט״ש (ואולי קצת יותר), אך כנראה שהרכב לא יהיה מצויד בסוללה גדולה יותר, כפי שכבר הפך מקובל בעולם הרכבים הפרטיים, עם סוללות של 75 קוט״ש ויותר. אז למה שלא לצייד אותו בעצם בסוללה בנפח של 75 או אפילו 100 קוט"ש שתניב טווח נסיעה משודרג בהרבה?
אחת התשובות לשאלה הזו עשויה להיות קשורה למחיר הגבוה של הסוללות – אם גם ככה מדובר ברכבים שמבלים את מרבית זמנם בעיקר במרחב העירוני, אז היצרנים עושים את השיקול שעדיף להציע רכב עם טווח נסיעה בסיסי למדי אבל לשמור על תג מחיר אטרקטיבי.
מי שמתעניין בדרך כלל ברכבים מסחריים חשמליים דוגמת הפורד קורייר ומתחריו, הם בעלי עסקים או מנהלי ציי רכב, אלו משקיעים לא מעט מהזמן שלהם בלבדוק כיצד אפשר להתייעל ולצמצם עלויות – כל שקל קובע כמו שאומרים. בפורד טוענים שהקורייר החשמלי יחסוך עד 35% בעלויות של פעולות תחזוקה לא מתוכננות ביחס למקבליו המונעים בדלק.
העיצוב בחזית לדעתי קצת מטריד אבל שאר הגוף נראה שמחזיק את עצמו טוב