העיסוק ברכבים חשמליים מתמקד לא מעט בתחבורה הפרטית, וזה כמעט מובן מאליו כשהחברה שמובילה את המעבר של תחבורת העולם לחשמל היא טסלה. אבל שינוי מהיר בדרך ההנעה של רכבים, דרך משמעותית יותר להפחתת פליטות גזי חממה נמצאת דווקא בהפיכה של ציי רכב מסחריים לחשמליים.
בהקשר של פורד, יכול להיות שההצלחה הגדולה שלה תנבע דווקא מהטרנזיט החשמלי שזוכה לפיילוט, למרות העיסוק האין סופי ב-F150 החשמלי או במוסטאנג מאך-E המרשימה. הטרנזיט של פורד הוא אחד הרכבים הפופולריים בתחומו, וגרסה חשמלית שלו יכולה להיות משנת-משחק עבור הסקטור ועבור פורד.
אמנם העיסוק בתחומי הרכב הללו אינו מלהיב כמו רכבים פרטיים או רכבי ספורט (ואנחנו מסוגלים להבין את זה), אבל החשיבות של טנדרים חשמליים לעתיד התחבורה לא יכול להשאיר אותנו אדישים. האמת, יש כבר לקוחות ששמו את כספם על הדגמים הראשונים.
כל הנהגים יושבים לומדים
פורד פרו, הזרוע של פורד שאחראית על מוצרים מסחריים, שירותים והפצה, הודיעה השבוע כי יצאה בתכנית פיילוט עם E-Transit, הגרסה החשמלית לוואן המסחרי הפופולרי.
התכנית המוצהרת של פורד, שכבר מסרה דגמי טרום-ייצור לחברות ראשונות, היא ״לעזור לחברות להתחיל בהטמעה של טרנזיט חשמלי לחלוטין לתוך ציי הרכב שלהן, כדי להעריך את ביצועי הרכב, ליזום פתרונות טעינה ולחוות את היתרונות של תכנת התקשורת פורד פרו״.
נכון לעכשיו, פורד לא חשפה את המספר והשמות המלאים של החברות שזכו ברכבי הפיילוט, שמתבצע ״בכל רחבי ארה״ב״. החברה גם לא ציינה מספרי משלוחים או לוח זמנים צפוי. ובכל זאת, בפורד די בטוחים שה-E-טרנזיט 2022 (לכאורה) ייצור גלים גדולים בעולם התחבורה המסחרית, עוד לפני שיגיע לשווקים בשנה הבאה, וכן התייחסו לשני שיתופי פעולה עם לקוחות:
״חברת הליסינג פנסקי טראק ונשיונל גריד (National Grid) הן בין החברות הראשונות שמוסיפות את רכבי E-טרנזיט לצייהן למגוון שירותים, כולל בחינת רשת הטעינה בלואובל (BlueOvalTM – קמפוס של פורד המוקם בטנסי בימים אלו ובו מפעל לייצור סוללות, טנדרים חשמליים וכן מתקן אגירה – ש״פ)״.
לפי פורד, בשלב זה ייאסף מידע על תבניות השימוש וההתנהלות עם הטרנזיט החשמלי, על מנת להפוך את המעבר של ציים עתידיים להנעה חשמלית קל יותר. הזוכות הגדולות, כמובן, יהיו החברות שכבר זוכות להתנסות עכשיו עם רכבי הפיילוט ולצבור את הידע הארגוני הדרוש לפעילות עם רכבים חשמליים.
פעילות כלל ארצית כבר מהשלב הראשון
שתי החברות השותפות לפיילוט, פנסקי ונשיונל גריד, פועלות ביותר ממדינה אחת בארה״ב, וכך מאפשרות לפורד לאסוף מידע מרובדים שונים של השימוש בטרנזיט – שמשמש ביום-יום הן להסעת נוסעים, הן להובלת כבודה וסחורה והן כרכב עבודה ושירות, ונוסע הן במרחבים העירוניים והן בבין-עירוניים.
מנקודת מבט של הפעלת צי, הכניסה של רכב שמתאים למגוון רק של תעשיות שזקוקות לצי רכבים – החל מהשכרת רכב (כמו שעושה חברת פנסקי), דרך משלוחים, שירות ותחזוקה, תקשורת ותשתיות – יעניק להרבה חברות את הלימוד הדרוש לתעסוקה עם רכב המונע באמצעות סוללה.
יתרון נוסף של הפיילוט הוא השימוש המובנה בתוכנת ניהול וייעול פעילות ציים – Ford Pro Intelligence ו-Ford Pro Charging, שנועדו להקל על מנהלים בהפעלה ושליטה על הצי מרחוק.
לדוגמה, בפנסקי מתכננים כעת להעריך ולתקף את היכולות המוצהרות על ידי פורד, וכן לבחון את חווית הנהיגה ואסטרטגיות טעינה שונות, בהתאם למבנה הפעילות של לקוחותיה. בנשיונל גריד, חברת אספקת אנרגיה פרטית הפועלת בניו יורק, רוד איילנד ומסצ׳וסטס, בחרו בגרסה נמוכה יותר של הרכב ומתכננים בינתיים להשתמש בו לצורך פעילות שגרה של קריאת מדי חשמל ונסיעה במסלולים באזורי מגורים.
לפורד יש הזדמנות
פורד הגדילה בשלוש השנים האחרונות מספר פעמים את ההשקעה שלה בתחבורה חשמלית, והיא היום אחראית על כמה מהפרויקטים הגדולים באמריקה במעבר להנעה חשמלית (למרות הביקורת על המשך ההתבססות הכלכלית שלה על רכבים מזהמים).
מה שקורה כעת עם הטרנזיט החשמלי, שצץ משום מקום ועשוי להיות מקרה שישנה את עתיד הסקטור בו הוא פועל, הוא חיזוק לטענה שתומכת בחברות הרכב במסורתיות כסוכנות האמתיות של המהפכה החשמלית.
אמנם פורד עוד רחוקה מלמכור רכבים חשמליים בכמות שטסלה מוכרת אבל רכביה החשמליים, שלא נמצאים כאן הרבה זמן, כבר מציג ביצועים לא רעים בכלל. יחד עם היציבות הכלכלית היחסית שלה, שתאפשר לה לסבסד לעצמה את מחירי הטנדר והטרנזיט החשמליים שצפויים להגיע בשנה הקרובה, היא יכולה למצוא את עצמה חוזרת להוביל את השוק האמריקאי מהר משאנחנו חושבים.
למה אין לה חזית חלקה .למה צריך לדחוף את הפייק-גריל הזה