השנה הנוכחית היא שנה דרמטית בתולדות התחבורה החשמלית, בעיקר בזכות העובדה שלראשונה טסלה מתמודדת מול תחרות רצינית מצד היצרניות הוותיקות.
החודשים האחרונים מספקים לנו, אולי, התחלה של תמונה על העתיד לבוא – והוא מיטיב עם פורד ופולקסווגן יותר מאשר ציפינו. אחרי ההתלהבות הכלל עולמית מעליית מוסטאנג החשמלית על הכביש, ההגעה של F-150 החשמלי צפוי לשרוף את השוק.
נראה שיותר משבעים אלף הזמנות בשבועיים הביאו את פורד להבין שאוהדי חשמל רבים מחכים לה. בחברה הודיעו בסוף מאי על הגדלה של יותר משלושים אחוזים בהשקעה ברכבים החשמליים מעבר לתכנון – משמע, שלושים מיליארד דולר יוזרמו לפיתוח ולייצור של רכבים אלו עד 2025.
פורד גם עדכנה את תחזיותיה ל-2030, ומדברת על כך ששניים מכל חמישה רכבים חדשים שתמכור יהיו חשמליים. נושא הלפיד, לפחות בשנה הקרובה, יהיה F-150 לייטנינג, הגרסה החשמלית של הרכב הנמכר ביותר של החברה, וזה שלפי מנכ״ל החברה ג׳ים פארלי ״מהווה ההזדמנות הגדולה ביותר לצמיחה ויצירת ערך מאז מודל T של הנרי פורד.״
יח״צ מתנה מנשיא ארה״ב
למרות שהיינו שמחים לראות את פורד מכריזה על מכירה של רכבים חשמליים בלבד עד סוף העשור (ואף מוקדם יותר), השינוי שעובר על החברה כרגע הוא דרמטי, בלשון המעטה. עד כה, נחשבה פורד לאחת החברות החלשות בכל הנוגע לאימוץ רכבים המונעים בסוללות, בעוד אלו נותרו רכבי ״נישה״ בעבורה.
עם תחילת המסירות של המוסטאנג החשמלית, שזכתה גם לביקורות מצוינות ולביקוש מרשים, החברה תופסת מקום מרכזי בהרבה בעולם החשמל משציפינו. ככל הנראה, פורד כבר נוגסת בנתח השוק הנוכחי והעתידי של טסלה – מאך-E מצליחה להתחרות בביקוש של טסלה מודל Y.
כמו כן, אמריקנים רבים לא רואים את עצמם נוהגים ברכב חריג ועתידני כמו הסייברטראק, אך מוכנים לעבור להנעה חשמלית תחת דגם קל לעיכול כמו F-150, שמגיע מחברה שהייתה שם גם בילדותם. בינתיים, פורד הודיעה כבר על תכנית להקמת שני מפעלי סוללות חדשים בארה״ב בשיתוף תאגיד SK הקוריאני, וזכתה לראות את מנייתה מטפסת ביותר משמונה אחוזים.
מתנה נוספת שקיבלה החברה בתחום החשמלי העניק לה נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, כאשר הצטלם נוהג בטנדר החשמלי החדש של החברה בעת שביקר במפעל שלה לאחרונה. פרסומת לא שגרתית.
הנשק הלא סודי של פורד: עוצמה, עוצמה, עוצמה
אך פורד אינה מתבססת על נוסטלגיה או דגמים שהציבור יאהב כדי לנצח בשוק החשמלי. לא מדובר רק ברכב הנמכר ביותר, או תכנית לוואן מסחרי שיימכר במספרים גבוהים או אפילו רכב ספורט. פורד מביאה למשחק נשק מוחץ ולא-כל-כך-סודי שחברות צעירות וקטנות כמו טסלה יתקשו להתמודד עמו: נפח.
״כוח תמחור״ הוא אחד ממרכיבי המפתח בתכנית של פורד להגיע לרווחיות תוך מכירה של רכבים חשמליים בקנה מידה רחב מאד. כך לפי אחת מבכירות החברה בצפון אמריקה, ליסה דרייק, שמשמשת כסגנית הנשיא לרכישות עולמיות, בהצגה לאנליסטים מוול סטריט, משקיעים וכלי תקשורת.
יכול לעניין אותך:
- סקירה: כל הטנדרים החשמליים שיצאו בשנה הקרובה
- המודל S היוקרתית של טסלה מגיעה, ויש לה מעבד חזק יותר מפלייסטיישן
- טסלה קיבלה כבר מעל למיליון הזמנות לסייברטראק
״השקת הרכבים החשמליים (BEVs) שלנו עם המותגים האייקוניים שלנו מאפשרת לנו לקחת את החוזקות והביקוש עבורם לרמה חדשה״ אמרה דרייק. הביקוש הגבוה, שיחלחל (בתקווה ו)בהדרגה לדגמים חשמליים מתקדמים ועצמאיים יותר, הוא שאמור להזניק את מכירות הרכבים החשמליים של פורד, שעומד היום על פחות מעשרה אחוזים מכלל מכירות החברה.
קשה להבין זאת במבט ראשון, אך העובדה שפורד מייצרת מיליוני רכבים – ולכן עושה הזמנות במיליונים מספקים – מעניקה לה יכולות מו״מ ותמחור שאין לחברות אחרות. מבחינת עלות הייצור, מדובר בסדר גודל שונה לחלוטין כשמשווים הזמנות שנעשות בעשרות ואפילו במאות אלפים לעומת מיליונים.
לפי דרייק, גם העובדה שהדגמים החשמליים הראשונים חולקים חלקים עם דגמים שכבר מיוצרים מאפשר הוזלה ניכרת של עלות הייצור. ״כשאנחנו עושים מיקור חוץ לדגמי הדור הבא שלנו וחותמים עם הספק על חוזה של כמעט ארבעה מיליון יחידות, אנחנו יודעים להשיג את האיכות והמחיר הטובים ביותר״ היא אמרה בעת הצגת התכניות העתידיות של פורד.
משבר האקלים, מישהו?
בפורד מתכננים להחיל את ההוזלות בייצור הרכבים גם על ייצור הסוללות – שבקרוב יגיעו גם לייצור עצמאי, בגישה ההולכת ומתבססת ברחבי העולם כגישה המובילה לפיתוח ולייצור של רכבים חשמליים.
אמנם פורד עוד רחוקה מלהיות החברה המזוהה עם המעבר לחשמל ברכבי העולם, אך התשתיות לכך כבר מונחות בימים אלה. הסטה של תקציבים הולכים וגדלים כעת – כשהתחרות הופכת רצינית וכשיש לכך רוח גבית מצד הממשל – מבטיחה רכבים חשמליים מצוינים כבר בעתיד הקרוב.
ההגדלה של ההשקעה מצד פורד משקפת כנראה את ההגעה של טכנולוגיה טובה וזולה יותר ושל ייצור משתלם יותר. אולי, רק אולי, גם של הפנמה על הצורך בפעולות רציניות על מנת לעזור לאמריקה ולעולם להתמודד עם שינוי האקלים.