fbpx

Eviation מציגה מטוס חשמלי – אליס

הסטארט-אפ הישראלי Eviation הודיע בסלון האווירי בפריז כי חברת התעופה האזורית Cape Air בארה"ב היא הלקוח הראשון שלו שיזכה באופציית רכישת המטוס החשמלי החדש – אליס (Alice).

במסיבת עיתונאים שערך מנכ"ל חברת Eviation, עומר בן יוחאי, הוא סיפר על עסקה לאספקת מספר דו-ספרתי של מטוסים חשמליים לחברת Cape Air, כל אחד בעלות של כארבעה מיליון דולר.

אב הטיפוס הפועל הוצג בתערוכה בפריז וצפוי לעבור תהליך אישור של הסוכנות הפדרלית האווירית, ה-FAA, לקראת סוף שנת 2021 עם אספקה מתוכננת של המטוסים עצמם בשנת 2022. לדברי מנכ"ל Eviation לא מדובר במטוס עתידי שאולי יפותח, אלא במטוס חשמלי שקיים וטס כבר עכשיו.

Cape Air היא חברה המפעילה שירותי טיסות אזוריים בניו-אינגלנד, בין פלורידה והאיים הקריביים, ובדרום מערב ארה"ב באזור מונטנה. ל-Cape Air צי של 88 מטוסי ססנה 402 ו-4 מטוסים ימיים, כל אחד מהם מסוגל להטיס עד 9 נוסעים. מדובר בחברה עם מודעות רבה לנושא הקיימות.

בשנת 2011 הם קיבלו פרס הצטיינות בנושא קיימות מטעם ה- EPA – United States Environmental Protection Agency. החברה עושה מאמצים לחסכון בדלק במטוסים הקיימים ובאתרי החברה, כולל התקנת משטח סולארי שהיה בזמנו הגדול באזור.

מנכ"ל ומייסד החברה, דן וולף, אמר על העסקה כי חברת Cape Air מעולם לא הייתה פשוט עוד חברת תעופה אלא חברה עם מודעות חברתית עמוקה, כזו הפועלת למען הקהילות אותן היא משרתת וחברה שתמיד הייתה בין הראשונים. כחלק מתעשייה מזהמת, הם רואים  חשיבות מיוחדת למאמצים להקטין את הזיהום הסביבתי שהם מייצרים ורואים בשילוב אליס בצי המטוסים שלהם את הצעד הראשון בכיוון.

סטרטאפ ישראלי שמפתח את עולם התעופה החשמלית

Eviation היא חברת הזנק ישראלית שרובה ממומנת מקרן השקעות פרטית של קבוצת קליירמונט של המילארדר ריצ'רד קליירמונט. לקבוצה בעלות על 70% מהחברה תמורת מימון של 76 מיליון דולר. במכתב שנכתב על ידי ריצ'רד קליירמונט לעובדי החברה הוא אמר כי אנחנו עומדים בפתחה של תקופה חדשה בתחום התעופה והוא רואה במטוסים חשמליים מסחריים את העתיד.

כחצי מכלל הטיסות שנערכות כיום בעולם נמצאות בטווח המטוס החשמלי ועוברות 800 ק"מ או פחות במסע אחד, למעשה רב הטיסות התוך יבשתיות.  

קבוצת קליירמונט היא גם הבעלים והמממנת של חברת MagniX, חברה אוסטרלית שתרמה לפיתוח המנוע החשמלי במטוס. מנכ"ל MagniX, רועי גנזרסקי אמר כי המנועים שחברתו מייצרת יסופקו הן למטוסים חשמליים שפותחו ככאלו, כמו אליס של Eviation, והן להחלפת מנועים במטוסים קטנים קיימים.

כסאות הנוסעים בפנים המטוס בצבעים לבן וכחול עם חלונות עגולים ליד כל מושב
אליס – פנים המטוס והמושבים

Alice – המטוס החשמלי הצפוי

אב הטיפוס שהוצג הוא עבור מטוס מסחרי קטן המסוגל להטיס עד 9 נוסעים למרחק של עד 650 מייל (1046 קילומטר) ובמהירות של 240 קשר, כ-444 קמ"ש. בהשוואה, מהירותו של מטוס סילון יכולה להגיע עד 804 קמ"ש. שמו של המטוס החשמלי המתוכנן – אליס והוא מיועד עבור טיסות קצרות שלרב ניתן לעשות באמצעות רכבת.

במסגרת ההסכם, מחיר כל אחד מהמטוסים שיימכרו לחברת Cape Air עומד על כ-4 מיליון דולר, אולם ההערכה היא כי רוכשים עתידיים יוכלו לרכוש מטוס כזה במחיר נמוך יותר בעתיד.

המטוס מצויד בשלושה מנועים חשמליים – אחד לכל כנף ואחד אחורי. לדברי המנכ"ל בן יוחאי, גם אם שני מנועי הכנף יושבתו, המטוס יוכל להמשיך ולטוס באמצעות המנוע האחורי בלבד. מדובר על 900 קילוואט, או כ-1206 כוחות סוס.

המטוס נבנה בשיתוף עם חברות נוספות. חברות HoneyWell וסימנס תרמו לפיתוח הבקרים ואמצעי השליטה במטוס וחברת MagniX אחראית על המנוע החשמלי ופונקציות נלוות. בעבר, חברת Eviation הזכירה את חברת סימנס כספק המנועים ולאחר מכן הוסיפה את MagniX אולם כעת הנושא בשאלה כי אתמול הודיעה חברת רולס רויס כי תקנה את חלקה של חברת סימנס בנושא תעופה חשמלית במטרה למנף את הנושא ולמצב את עצמה כנושאת דגל בתחום.

ניסויים לקראת קבלת האישור

לקראת תהליך קבלת האישור לתעופה מה-FAA, חברת Eviation מתכוונת לבצע את הניסויים האוויריים הראשונים שלה על המטוס החשמלי באזור אריזונה.

החשש העיקרי של ה- FAA כרגע הוא יצירת צוואר בקבוק של טייסים המחכים להכשרה בהטסת המטוס החשמלי החדש. מנכ"ל Eviation הגיב לדברים ואמר כי המטוס הוא אחד המטוסים הקלים ביותר להטסה שנוצרו. על פי דברי המנכ"ל בן יוחאי, בזמן עתיד כלשהו, המטוסים החשמליים ייבנו על אדמת ארה"ב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button