הרבעון הראשון של שנת 2023 מביא איתו הישג מכובד במיוחד לתעשיית הרכב החשמלי – מכונית חשמלית נמצאת בראש טבלת המכירות העולמית. ההישג הזה לא קרה מעולם, ועכשיו, כשרכבים חשמליים הופכים נפוצים יותר ויותר, גם זה קרה – ואפשר להתחיל להתרגל.
המידע סופק על ידי האנליסטים של ג'אטו דיינמיקס, שמתמחים בניתוח של ענף הרכב העולמי, ונאסף מ-53 שווקים שונים ברחבי העולם.
מי שלא מופתעים מהנתונים, הם אנשי טסלה, שאמרו כבר בשנה שעברה שלמודל Y יש פוטנציאל לכבוש את המקום הראשון בטבלת הרכבים הכי נמכרים בעולם כבר במהלך 2023. אמרו – וצדקו.
האמת היא שאף אחד לא צריך להיות מופתע מההישג – את שנת 2022 סיימה המודל Y של טסלה כמכונית הנמכרת ביותר באירופה ובמדינת קליפורניה (מכלל הרכבים, לא רק חשמליים), במקום הרביעי כמכונית הנמכרת ביותר בסין ונכנסה לרשימת 10 הרכבים הנמכרים ביותר בארה"ב.
מי שירדה מהמקום הראשון ברשימה בעקבות ההצלחה של המודל Y היא הקורולה של טויוטה – אחת המכוניות הכי פופולריות בעולם מזה עשרות שנים – ולמרות שהמחיר בין שתי המכוניות ששונות באופן מהותי אחת מהשנייה, עומד על כמעט 20,000 דולר, עדיין ידה של המודל Y הייתה על העליונה.
דגם | מסירות Q1 2023 |
---|---|
טסלה מודל Y | 267,200 |
טויוטה קורולה | 256,400 |
טויוטה היילקס | 214,700 |
טויוטה ראב4 | 211,000 |
טויוטה קאמרי | 166,200 |
267,200 יחידות – זוהי כמות הרכבים שנמכרו ברבעון הראשון של שנת 2023, ב-53 שווקים שונים ברחבי העולם – וזה מה שהביא לטסלה את ההישג המכובד. את שנת 2022 סיימה טסלה עם 759,000 יחידות של מודל Y שנמכרו.
במידה והעלייה במכירות של טסלה בכלל ומודל Y בפרט, תמשיך, ואין סיבה לחשוב שזה לא יקרה – במיוחד אחרי הקיצוץ במחירי הרכבים של החברה, קרוב לוודאי שעם יותר ממיליון יחידות של מודל Y שצפויות להמכר בשנת 2023, אין סיבה שלא נראה אותה גם מסיימת את השנה במקום הראשון בדירוג העולמי של המכוניות הנמכרות ביותר.
מה שעוד תרם למכירות בצורה משמעותית היא ההחלטה של טסלה לחזור לייצור של המודל Y בגרסת הבסיס, במחיר נמוך יותר ועם הנעה אחורית, זאת אחרי שהחברה החליטה ב-2021 להפסיק לייצר את גרסת ההנעה האחורית, שנקראה בזמנה – סטנדרט ריינג׳.
בישראל נמכרת גרסה זו ב-224,000 ש"ח, הפרש של יותר מ-50 אלף ש"ח מהדגמים היקרים יותר – ולמרות שהיא מצוידת בסוללה וטווח נסיעה קטנים יותר, עדיין מדובר ברכב פנאי חשמלי מבוקש. בארה"ב, ובמדינות אחרות בעולם ניתן לרכוש את המודל Y בגרסת 7 מקומות, אך אפשרות זו אינה קיימת נכון להיום בישראל.
מכירות רכבים חשמליים בישראל
בישראל נמסרו 105,868 רכבים חדשים ברבעון הראשון של שנת 2023 – ואיזה רכב כבש את ראש הטבלה? גם רכב חשמלי. למעשה שני מקומות בצמרת שייכים למכוניות חשמליות – במקום הראשון BYD אטו 3 עם 5,602 יחידות שנמסרו ללקוחות, ובמקום השלישי, הג'יאומטרי C של ג'ילי עם 3,102 יחידות שנמסרו. טסלה מודל Y מסיימת את הרבעון הראשון של 2023 במקום ה-43, עם 749 רכבים שנמסרו.
דגם | מסירות Q1 2023 |
---|---|
BYD אטו 3 | 5,602 |
מאזדה 2 | 3,380 |
ג׳ילי גיאומטרי C | 3,102 |
יונדאי טוסון | 2,898 |
יונדאי i10 | 2,896 |
הדיחה את טויוטה קורולה
תעשיית הרכב השתנתה, אנחנו מדברים על כך לא מעט, ותכונות של רכב שהיו חשובות ללקוחות, התחלפו באחרות – טויוטה קורולה נחשבה במשך שנים למלכת האמינות, אבל חוץ מזה בואו נודה על האמת – מדובר ברכב די "אפור" שלא מציע יותר מידי מעבר לכך.
בינתיים הרכבים החשמליים החלו לתפוס תאוצה, ורכבים כמו הטסלה מודל Y, רכב פנאי חשמלי, מעוצב, מודרני, מרווח, טכנולוגי, אמין וזול יותר לאחזקה, בטווח הקצר והארוך – הופכים להיות יותר ויותר פופולאריים.
סקירה שהתפרסמה לאחרונה על ידי סטנדרד אנד פורס (S&P), הצביעה על כך שהמותג שיצא הכי נפסד מהמעבר לתחבורה חשמלית הוא טויוטה – נכון להיום המותג מציע רק רכב חשמלי אחד, שנמכר במספרים נמוכים. השוק השתנה, ונראה שהנתונים מהרבעון הראשון של 2023, מצביעים על אותו הכיוון.
אתם נותנים כותרת על מכירות רכב חשמלי בעולם, מתבקש שתתנו את המצב בארץ, של כל החשמליות ולא רק של כמה יצרנים