הממשלה הצרפתית מכינה תכנית לסבסוד משמעותי של ליסינג לרכב חשמלי, בהתאם להתחייבות הבחירות של הנשיא עמנואל מקרון להפוך את הרכבים החשמליים לנגישים יותר עבור העם הצרפתי.
התכנית צפויה להפוך את הליסינג של רכבים חשמליים לאפשרי בעלות של 100 יורו לחודש, כך לפי שר התקציב גבריאל אטל – שהתראיין על כך בטלוויזיה הצרפתית בסוף אוגוסט. הממשלה, כך לפיו, עובדת על האצת היישום של אמצעים שונים שיקלו על הרכישה, השימוש והאחזקה ברכב חשמלי.
בעקבות ביקורת על כך שגם עם התמריצים הממשלתיים המוצעים רכבים חשמליים יקרים מדי לרוב הצרפתים, הבטיח מקרון תכנית בתקצוב ממשלתי שמיועדת למשקי בית בעלי הכנסה נמוכה ותאפשר השכרה זולה של רכב חשמלי. טרם פורסם מהו רף ההכנסות שיאפשר את ההטבה, אם בכלל יהיה כזה, וגם לא מתי יכנס הפרויקט לפעולה.
משתנים לאט
שוק הרכב הצרפתי עדיין מורכב רובו ככולו מרכבים המונעים בדלקים מאובנים, וחלקם של הרכבים החשמליים במכירות נשאר סביב 10 אחוזים בערך מאז סוף 2020 – בניגוד למדינות המובילות האחרות באירופה, בהן חל זינוק במשך השנתיים האחרונות. מתחילת השנה הנוכחית שיעור המכירות החשמליות בצרפת עמד על 12%.
למעשה, עיקר ״הפגיעה״ בנתח השוק של רכבי הבנזין והדיזל בצרפת מגיע מגידול משמעותי בחלקם של הרכבים ההיברידיים נטולי השקע, שתופסים כ-21.5% מהמכירות במדינה. זהו בערך שיעור המכירות המשותף של רכבים חשמליים ושל היברידיים נטענים באוגוסט – כמות נאה אך לא מספיקה. לצורך השוואה, חלקם של הרכבים הלא מזהמים בגרמניה גדול בכ-35%.
בניסיון להגדיל את הביקוש לרכבים חשמליים מציעה הממשלה הצרפתית הטבת רכישה בגודל של 6,000 יורו על רכבים במחיר שנמוך מ-47 אלף יורו – מה שמאפשר לצרפתים לקנות בזול את הדגמים החשמליים של קונצרן רנו (זואי, מגאן) וכן דגמים קטנים אחרים כמו פיג׳ו 208 החשמלי או פיאט 500e, אבל גם את ה-ID.3 של פולקסווגן.
מנגד, רכבים חשמליים בעלי ביצועים וביקוש גבוה לא נכנסים לרף ההטבה, וכך יוצא שרבים נמנעים מרכישה בכלל מתוך תחושה שהרכבים הזמינים עבורם לא מספקים את הסחורה. בנוסף מפעילה צרפת תכנית של ״מזומן תמורת גרוטאה״ בדומה לזו שפעלה בארה״ב ב-2009, שיכולה לאפשר לצרפתים לקבל כסף נוסף במידה והם מחליפים רכב דיזל או בנזין מזהם ומזדקן ורוכשים רכב חשמלי.
כעת, עם התכנית החדשה, מקווים בממשלה הצרפתית להגביר את הביקוש ואת הנגישות עבור דגמים חשמליים בכלל ועבור דגמים של חברות צרפתיות בפרט – סביר להניח שהרכבים שייכנסו להטבה יגיעו מקונצרן רנו או מקבוצת סטלנטיס, שיחד מהוות 60% ממכירות הרכב בצרפת.
פה מסרבים להתעורר
ליסינג פרטי לרכב חשמלי בישראל עדיין לא מהווה נתח משמעותי משוק הליסינג, והמחירים בו רחוקים מלהיות נגישים: אחרי השקעה ראשונית שיכולה להגיע עד 20 אלף שקלים (במקרה של טסלה), תדרשו להיפרד מ-2000 שקלים בחודש עבור הרכב, גם אם מדובר בדגם סיני פשוט למדי – פי חמישה ויותר מאשר המחיר שאזרחי צרפת ישלמו בקרוב. מי שירצה לשכור מודל 3 של טסלה ישלם גם 4,500-5,000 שקלים בחודש – פי יותר מעשרה(!) מאשר מה שמתכננת ממשלת צרפת לאזרחיה.
השינוי האדיר שקורה כרגע בעולם הרכב, והפערים העצומים בין המדינות שמובילות אותו ובין אלו שנגררות מאחור, מדגיש עד כמה חשובה התערבות ופעילות אקטיבית של הממשלה על מנת להאיץ את המהפכה התחבורתית שתעזור להפחית את הפליטות מתחבורה – שבישראל עדיין צפויה להתבסס על רכב פרטי, לפחות בעשור הקרוב והקריטי כל כך לעתיד שלנו.
כבר עכשיו מוכיחים משרדי התחבורה, האנרגיה, הגנת הסביבה והאוצר כי משבר האקלים הוא לא שיקול מוביל בקביעת המדיניות, בפרט בכל הנוגע לתכנון ארוך טווח ומיסוי רכבים. בלי כניסה של המדינה כשחקנית פעילה בשוק התחבורה והרכב של ישראל, נמשיך להתעורר כל בוקר לפקקים של שעות בדרך למרכזי התעסוקה של המדינה – ששוקעים בתוך זיהום כבד שמקצר את חיינו.
צריך לעשות השכרת רכב חשמלי לפי ק"מ, כמו הקורקינטים. הכי זול והכי יעיל, רכב שעומד זה לא יעיל וסתם יקר. בניגוד לרכבי הנעה פוסיילים, אין ברכב חשמלי תחזוקה, החלפת שמנים, טיפולים וכו'.