fbpx

אחרי שנים של שמועות: פורד תבנה כלי רכב על בסיס פולקסווגן

ענקית הרכב האמריקאית פונה לשיתופי פעולה על מנת לקדם את המעבר לתחבורה חשמלית. פרט לשימוש בפלטפורמת ה-MEB של פולקסווגן היא גם מתכוונת לייבא סוללות מ-BYD הסינית, ובהנהלה מקווים שרכב חשמלי עם ביצועים מרשימים ישכנע אנשים לוותר על הדלק הזול מתמיד

על אף היותה אחת מחברות הרכב החשובות והמשפיעות בהיסטוריה, פורד מוצאת את עצמה כמעט מחוץ למעגל כשמדובר בהשקעה ובמעבר לתחבורה חשמלית. עד היום עוד אין לחברה דגם חשמלי משמעותי, פרט למוסטאנג החשמלי שהשקתו נדחתה בגלל משבר הקורונה במדינה, ונדמה שעד כה התקשו בחברה להוביל ברצינות את הפיתוח של דגמים חשמליים והכנסתם לשוק.

למרות זאת, בכירים בחברה משתדלים להתבטא בעד המעבר לתחבורה חשמלית בכל הזדמנות אפשרית, גם אם הם מדיניות החברה משאירה זאת כפריבילגיה של עשירים שאוהבים את פורד.

על מנת להגיע לקהלים רחבים פונים בפורד לשיתופי פעולה חדשים עם פולקסווגן בגרמניה ועם BYD בסין. אלו עשויים להעניק לה את הדחיפה והכלים הדרושים כדי להפוך לדמות משמעותית בעולם הרכב החשמלי וכדי להפוך את הרכבים החשמליים למרכיב מרכזי בצי רכביה.

פיתוח רכב על גבי ה-MEB שמיועד לאירופאים

שיתוף הפעולה בין פורד ופולקסווגן עשוי להיות אחד הפרויקטים המעניינים והמשפיעים במעבר של עולם הרכב לחשמל. פרט להשקעה הכספית האסטרונומית מצד שני הצדדים, שתי החברות ימצאו עצמן תומכות זו בזו בפרויקטים רבים בשנים הקרובות.

בזמן שפולקסווגן תייצר כמה טנדרים באמצעות פורד (שיהיו הראשונים שתפתח כהיברידיים פלאג-אין), הרכבים המתהדרים בסמל הכחול ימצאו עצמם מורכבים על גבי פלטפורמת ה-MEB של פולקסווגן – הראשונה מסוגה שהגיעה כבר לייצור מסיבי ברכבים פעילים.

באמצעות שיתוף הפעולה עם פולקסווגן מקווים בפורד להצליח להשתלב בשוק האירופאי הנוטה לכיוון חשמלי. בפורד מתכננים לעצב רכבים חדשים ייעודיים לשוק האירופי ובינתיים המידע על הפרויקט מוגבל מאד למרות העניין הרב שהוא מייצר (ובצדק).

בהתאם לדגמים המיוצרים היום על ידי פולקסווגן ועל גבי ה-MEB, סביר שמדובר בקרוסאובר שיתבסס על ID.4 או רכב משפחתי קטן יותר שיידמה ל-ID.3. הרכב החדש המבוסס של פורד יגיע לאירופה עד 2023 כאשר בינתיים מוסטאנג החשמלי ואולי גם F150 החשמלי יהיו הדגמים החשמליים העיקריים מצד החברה.

פלפטורמת MEB של פולקסווגן
פלפטורמת MEB של פולקסווגן

הסכמה לשיתוף פעולה אחרי שנים של שמועות והדלפות

האישור הרשמי לשיתוף הפעולה בין החברות הגיע אחרי כמעט שנתיים של שמועות אינטנסיביות וצפוי להגיע להסכמה ולחתימה רשמית עד סוף החודש. כעת, לאחר שהנהלת החברה הגרמנית אישרה את ההוצאה לפועל של הפרויקטים המשותפים, אלו גם אישרו את דבר ההסכמים שנכתבו בחודשים האחרונים.

הכניסה של פורד עם רכב חשמלי לאירופה כמעט מאחרת את המועד – מחירי הדלק בה דווקא הולכים ועולים, הקנסות על פליטות גזי חממה מאמירים ומודעות סביבתית גבוהה מצד הציבור באירופה אינם לטובת הבחירה בייצור מנועי בעירה פנימית. בלי פולקסווגן כנראה שפורד הייתה מאבדת הרבה מאד כסף עד השלמת הפיתוח והייצור של דגמים חשמליים במחירים נגישים באירופה.

בהמשך הדרך תפתח פורד טנדר בגודל בינוני לשימוש מסחרי. מצד פולקסווגן יתווסף עוד ואן למשלוחים במרחב העירוני. הפיתוח יהיה תוך שיתוף טכנולוגיה ויאפשר להקל על שתי החברות בהתמודדות עם העול הכלכלי של מעבר לחשמל.

פרויקט חשוב נוסף שמתוכנן הוא השקעה של מיליארדי דולרים מצד פולקסווגן ב-Argo AI, תוכנת הנהיגה והניווט האוטונומית שכרגע נתמכת על ידי פורד.

גם בסין בונה החברה על שיתופי פעולה

פורד ממשיכה בקו של שיתוף פעולה עם חברות הרכב הגדולות מחוץ לאמריקה ופונה לשיתוף פעולה עם BYD הסינית, שתספק עבורה סוללות לרכבים החשמליים המתוכננים, כך על פי מידע רשמי שפורסם על ידי משרד התעשייה הסיני.

על פי הפרסום, חברת הבת של פורד בסין מתכננת לפתח ולהרכיב רכבים היברידיים פלאג-אין שיתבססו על הסוללות של BYD – במה שנראה כהסכם המדווח הראשון של יצרנית העל הסינית כספקית סוללות.

ב-BYD, שנתמכת על ידי הפילנתרופ האמריקאי וורן באפט, הודיעו בעבר שהחברה תספק סוללות כמו גם רכיבים נוספים לניהול אנרגיה לחברות רכב אחרות וביניהן פורד, שמתכננת להשיק ולהתחיל במכירות של יותר מעשרה דגמים חשמליים חדשים/מחודשים בסין עד סוף שנת 2021.

ואולי דווקא ביצועי הרכבים החשמליים מספיק מושכים קהל

2020 מסתמנת כאחת השנים בהן זול ומשתלם מתמיד למלא דלק, כשבארצות הברית מחיר גלון הגיע לפחות משני דולר – מחיר אבסורדי של 1.75 שקלים לליטר בנזין, שלא מעט פרשנים הכריזו כמהלומה לתעשיית הרכב החשמלי שתחזיר את הביקוש שנים אחורה.

עם זאת, התחזיות צופות התאוששות יציבה בביקוש עם חזרת החיים לשגרה ואולי אפילו עליה במודעות להשפעות הסביבתיות ובתמיכה בתחבורה חשמלית, כך שבפורד עדיין בונים על הרכבים החשמליים כמקור להכנסות בעשור הקרוב.

התחזית על פיה עובדים בפורד היום, שנתמכת גם במחקר שפורסם לאחרונה בבלומברג, אומרת שעד 2030 לפחות אחד מכל שלושה רכבים שנמכרים יהיה חשמלי. בפורד מנסים להבין איך הופכים את הרכבים החשמליים למבוקשים עוד היום: "אתה חייב להגיע עם סיבה משכנעת מספיק כדי שהלקוחות יעברו לרכב חשמלי" אמר מארק קאופמן, ראש תחום המעבר לחשמל בפורד לראיון עבור גרין קאר ריפורטס.

על פי קאופמן  בפורד "מאמינים שאנשים בוחרים ברכבים חשמליים קודם כל בגלל שאלו רכבים נהדרים" גם כשמחירי הדלק נמוכים – מה שמסתדר עם ההצבה של מוסטאנג החשמלית בחזית הרכבים החשמליים של החברה, שרוצה למשוך לקוחות עם ביצועים עוד לפני שמגיעים לתחרות על המחיר.

אולי באמריקה הביצועים משכנעים את ההמון, אך נראה שגם בפורד מבינים שבאירופה ובסין רכב במחיר נגיש הוא המפתח למכירות בקנה מידה משמעותי ושיתופי פעולה שמוזילים את מחיר הרכב הם הבסיס להשגת היעד.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close