בחברת לינקולן השייכת לפורד אישרו לאחרונה את השמועות על פיתוח רכב חשמלי לחלוטין שיתבסס על טכנולוגיה של חברת הסטארט-אפ ריביאן (Rivian), במקביל להשקעה של חצי מיליארד דולר מצד פורד בחברה.
הרכב המדובר יהיה הדגם החשמלי הראשון של החברה ולפי השערות יגיע לשוק בשנת 2022, למרות שלא צוין מתי הוא אמור להגיע לפסי הייצור או להימסר ללקוחות ולמרות שבפורד ובלינקולן כמעט ולא סיפקו מידע ופרטים על ביצועי הרכב ועל מחירו המתוכנן.
בהודעה לתקשורת נמסר כי הרכב "יציג טכנולוגיות אינטואיטיביות ותקשורתיות המיועדות ליצור חוויה נטולת מאמץ עבור לקוחות לינקולן".
באפריל שעבר הודיעה פורד על השקעה של חצי מיליארד דולר בריביאן בתמורה לבניית רכב חשמלי על גבי פלטפורמה שריביאן תייצר – בדומה ל-MEB שהציגו בפולקסווגן, פלטפורמה שתכלול את הסוללה, המנועים החשמליים וכל הטכנולוגיה הייעודית לרכב חשמלי שעליה תורכב השלדה של פורד.
ההתחשמלות של זללניות הדלק הגדולות בעולם
הודעתה של לינקולן מעניקה לנו פירות ראשונים מאז ההשקעה של פורד בחברה מדטרויט, שנתמכת גם על ידי השקעה והזמנה עצומה מענקית המשלוחים אמזון.
"עבודה עם ריביאן מהווה נקודת מפנה עבור לינקולן בעוד אנו מתקדמים לעתיד שיכלול רכבים חשמליים באופן מלא" אמר נשיא לינקולן ג'וי פאלטיקו בהודעה לתקשורת. "הרכב ייקח את השיוט השקט (המוטיב המרכזי בקמפיין יחסי הציבור של החברה כעת) למקום חדש – אפס פליטות, ביצועים ללא מאמץ וטכנולוגיית קישוריות נוחה למשתמש. זה עומד להיות רכב מהמם".
בפורד ציינו שרכב השטח החשמלי של לינקולן הוא רק חלק מההשקעה בת 11.5 מיליארד דולר של החברה בתהליכי חשמול – שיכללו גם את המוסטאנג החשמלית ואת הדגם המדובר ביותר כרגע, ה-F150 החשמלי.
מהכחשה לפני שנה לשיתוף פעולה בהווה
באופן מעניין למדי חשפו בריביאן בשנה שעברה שבחברה משתמשים בשלדות של F150 ישנים על מנת לבחון את הפלטפורמה החשמלית שלהם, שמכונה "סקטבורד" ומחזיקה בתוכה את כל המרכיבים החשמליים.
"אנחנו צריכים משהו שישמור על מזג האוויר בחוץ בזמן שאנחנו מסיעים את הסקטבורד למרחקים ארוכים. הרכבים נוסעים בכל מקום, גם כאן בדטרויט עכשיו אבל מעט מאד יודעים מזה. אנחנו שומרים על העניין בשקט" אמר לפני שנה מקים החברה ר.ג'. סקארינג'. באותה הזדמנות אמר גם שלפורד אין קשרים עסקיים עם ריביאן אך ה-F150 מתאים לבחינת הסקטבורד בגלל מידותיו.
שנה מאוחר יותר, סקארינג' כבר חושף שבפורד עובדים במרץ על עיצוב "כובע" – הכינוי בחברה לגוף הרכב שיורכב על גבי הפלטפורמה של ריביאן. למרות שהתהליך נשמע פשוט למדי, בפורד יצטרכו עוד לעבוד על ההנדסה והתכנון שיביאו לחיבור יעיל ונכון בין מערכות הרכב הייחודיות של פורד ובין הפלטפורמה של ריביאן, באופן שלא יפגע משמעותית בטווח הנסיעה של הרכב.
גם ריביאן לא חסינה לפוליטיקת הרכב
כיאה ליצרניות רכב מדטרויט, גם איגוד פועלי הרכב לא נמנע מהתייחסות ומנהל מחוז 4 באיחוד רון מקאיירוני פרסם תגובה להודעת ריביאן שמבהירה את ציפיות האיגוד ביחס לעובדי ריביאן:
"יש הרבה עובדים מוכשרים וטובים בסביבת נורמל, אילינוי (שם פס הייצור של ריביאן), שיהוו כוח עבודה מעולה עבור ריביאן וייצרו מוצרים איכותיים בקנה מידה עולמי. בהתאם להיסטוריה של האיגוד בנורמל ועם פורד בפרט, אנחנו מקווים לראות את מקומות העבודה חוזרים (לפועלים שפוטרו ממפעלים שנסגרו) ומאמינים שלחברי האיגוד תהיה ההזדמנות להתארגן וליצור את ועד העובדים המקומי שלהם, שהיה בעל משמעות אדירה לקהילת נורמל. זהו יום נפלא לחברי האיגוד, לעובדי עבר ולקהילות בסביבה".