*הכותב הינו רוכב שטח שאוהב גם לטייל בטבע ברגל, וחושב שצריכים למצוא דרך שתתן פתרון לשני הצדדים.
אחרי כמה כלי טריאל חשמליים ואופנועי מוטוקרוס חשמליים לילדים, בבטא מציגים את האקספלורר – פלייבייק חשמלי.
נכון להיום, בטא האיטלקית היא אחת השחקניות המרכזיות בענף האנדורו בעולם, וגם בישראל – כמעט בכל קבוצת רוכבים ניתן למצוא לפחות אופנוע אנדורו אחד מתוצרת בטא. ישראל נחשבת למעצמת אנדורו ולמרות שמדובר בכלים שעולים כמה עשרות טובות של אלפי שקלים, הביקוש עדיין גבוה.
בישראל, בניגוד למקומות אחרים בעולם, ניתן לרכב כמעט בכל מקום – תענוג לרוכבים, פחות למשתמשי הדרך האחרים. המפגש בין מטיילים, רוכבי אופניים, רכבים פרטיים ואחרים שמסתובבים גם הם בשטח, מתרחש על בסיס קבוע, ובלא מעט מקרים הוא לא מתנהל באווירה ממש נעימה, וזה יכול לקרות משני הצדדים. חוץ מאמצע הקיץ, כמעט כל יום בישראל הוא יום מתאים לרכיבה, ובסופי שבוע, כאשר משפחות יוצאים לטבע עם הילדים, המפגשים האלו מתגברים ומתגברים.
לצערנו, ואת זה אני אומר בתור רוכב שטח שחווה בעצמו לא מעט מפגשים גם מהצד של הרוכב וגם מהצד של המטייל הרגלי או ברכב, החגיגה תגמר מתישהוא. עם כל האהבה שלי לרכיבת השטח, זה לא הדבר הכי נעים שאתה פורש מחצלת באחד היערות ברחבי הארץ כדי להירגע מהלחץ בעבודה וכל הזמן והעצבים שהתבזבזו בפקקים, רק כדי לגלות שגם הקצת שקט הזה מופר על ידי קבוצת רוכבים שהחליטה להתאמן על קפיצת דרופים בגבעה לידך.
המצב בו אפשר לרכב כמעט בכל מקום בישראל הולך ומתקרב אל סופו, ולראייה הר חורשן, אחד ממוקדי השטח הכי חמים ופופולריים, נסגר לתנועה של כל סוגי הרכבים – וזה רק ילך ויתגבר.
אם זה טוב או רע? מבחינתי זה גם טוב וגם רע – מצד אחד אני אוהב לטייל בטבע גם ברגל עם הילדים והכלב ולא בא לי שאף אחד מאיתנו ידרס, וגם בתור חובב טבע אני חושב שיש מקומות שאפשר להניח להם, במיוחד שלצערנו, לא כל הרוכבים שמים את השמירה על הטבע בראש מעיניהם. מצד שני בתור רוכב זה מבאס, אבל נראה שגם ברשויות המדינה התחילו להבין שחייבים להתחיל לעשות סוף לחגיגה.
ולמה חפרתי לכם במשך 4 פסקאות על המצב בשטח הישראלי?
כי לאקספלורר של בטא ולמקביליו, כמו לדוגמא אופנוע האנדורו החשמלי של סורון עליו רכבנו, יש את היכולת לפתור לפחות חלק מהבעיה.
נכון שהזכרנו למעלה את הסורון, אבל יהיה יותר נכון להשוות את האקספלורר של בטא לכלים כמו הפרירייד החשמלי של ק.ט.מ – האקספלורר קטן בכ-30% מאופנוע אנדורו ממוצע, והוא נראה יותר כמו שילוב של אופני שטח חשמליות ואופנוע טריאל מאשר אופנוע אנדורו או מוטוקרוס פול-סייז, כמו ה-eMR של חברת ריאחו לדוגמא. בכל מקרה, סגמנט אופנועי השטח החשמליים עדיין לא מונה מספיק דגמים כדי שנוכל לחלק אותו לקטגוריות, כך שכרגע אנחנו מתייחסים לכל הכלים כשייכים לסגמנט אחד כללי.
המטרה של בטא הייתה לייצר כלי שטח דו-גלגלי חשמלי שמתאים לכולם – מתחילים ומתקדמים כאחד, לרוכבים שישתמשו בו לאימוני רכיבה בסינגלים, למטיילים חובבי טבע שמחפשים כלי שקט שיכול לקחת אותם לנקודות נידחות, לחוואים שרוצים לאסוף את העדר שלהם עם כלי שלא ילחיץ את החיות ועוד.
משקלו של האקספלורר קל – 68 ק"ג בסה"כ כולל הסוללה, גובה המושב נמוך יחסית ועומד על 858 מ"מ, המנוע ידידותי למשתמש, מפיק הספק מקסימלי של 12.5 קילוואט (כ-17 כ"ס), הסוללה נשלפת בתוך דקות ספורות כך שאפשר לרכוש סוללה נוספת ולהמשיך לרכב כאשר הסוללה הריקה נטענת. יש שני מצבי רכיבה לבחירה כולל מצב רוקט, בולמים מתכווננים, 6 אפשרויות שונות להתאמת הארגונומיה לרוכב ואפילו תא אחסון בו אפשר לשים בקבוק מים קטן או כריך לארוחת צהריים.
נראה שבבטא חשבו על הכל.
שני מצבי המהירות שמציע האקספלורר משפיעים בצורה ישירה על טווח הרכיבה. על פי הצהרת היצרן, במצב הראשון טווח הרכיבה עומד על בין 80 ל-160 ק"מ, ובמצב השני, המהיר יותר, טווח הרכיבה מצטמצם לבין 50 ל-90 ק"מ. סוללת הליתיום-יון 74V35AH (סוללת 2.6 קוט״ש) של הבטא אקספלורר תגיע לטעינה מלאה בתוך שעתיים – שלוש.
כפי שניתן לראות, הנתונים שבטא מספקת לגבי טווח הרכיבה הם די עמומים, והאמת היא שכשמדובר באופנועי שטח, יש כל כך הרבה משתנים שמשפיעים על התוצאה הסופית – החל מאופי ההגעה לשטח (רכיבה / נגרר) דרך סגנון הרכיבה של הרוכב ועד אופי השטח בו הוא רוכב. ברכיבת המבחן שלנו על הסורון, הגענו לשטח ברכיבה משולבת כביש ושבילים שארכה כ-15 דקות במצב המהירות הגבוהה יותר, ולשטח עצמו נכנסנו עם כ-80% סוללה, מה שהספיק לנו לכ-3 שעות רכיבה בסינגלים – וזה עם סוללה גדולה יותר משל האקספלורר, שאנחנו מעריכים שיכול לספק כ-4 שעות נטו של רכיבה בסינגלים אם הוא מגיע לשם על גבי עגלה נגררת / מנשא.
אם אתם חושבים על אופנוע חשמלי ויש לכם אפשרות לשנע את הכלי או שאתם גרים ממש קרוב לשטח זה בהחלט משהו שכדאי לנסות. אם זה לא המצב ואתם צריכים לרכב אי אילו דקות כדי להגיע לשטח ואז גם לחזור ברכיבה או שאתם רוצים כלי שאפשר לצאת עליו לטיולים ארוכים, נמליץ לכם לרדת מהעניין כי לצערנו, זה עדיין לא שם.