לצד העבודה על דגמי רכבים חשמליים חדשים, בעיקר כאלו העתידים לעשות שימוש בפלטפורמת ה-PPE החדשה שמיועדת לדגמים יוקרתיים כמו ה-Q6 אי-טרון וה-A6 אי-טרון, שיהיה זמין גם בגרסת אבנט, באאודי לא שוכחים גם לעדכן את הקיים וחושפים גרסה חדשה לרכב הפנאי, אאודי Q4 אי-טרון, שזוכה לעדכון מקיף שנוגע כמעט בכל אספקט.
פיתוח של דגמים חדשים עם טווח נסיעה גדול יותר וזמני טעינה מהירים יותר זה בהחלט חשוב, אבל בסופו של דבר, הדגמים הזולים יותר (עד כמה שאפשר להשתמש במילה זול כאשר אנחנו מדברים על מותג כמו אאודי), ה"לחם והחמאה" הם אלו שנמכרים בכמויות גדולות יותר ומכניסים כסף גדול יותר לחברה – לדגמי משפחת ה-Q4 אי-טרון חלק משמעותי בהישג שהשיגה אאודי בשנת 2023, עלייה של יותר מ-50% במסירות של רכבים חשמליים.
אי לכך ובהתאם לזאת, באאודי עבדו בחודשים האחרונים על רענון מקיף לדגם ה-Q4 על צמד הגרסאות שלו – Q4 אי-טרון ו-Q4 ספורטבק אי-טרון, שהחלו להמכר באירופה, וצפויים להגיע לישראל לקראת סוף השנה.
הרענון מקיף ונוגע בכל התכונות החשובות של רכב חשמלי – טווח נסיעה משופר, זמן טעינה מקוצר, הספק מוגדל, מתלים, מערכות בטיחות ועוד ובניגוד למתיחות פנים כאלו או אחרות שהכרנו במהלך השנים, במקרה של ה-Q4 אי-טרון של אאודי, אין שינוי בעיצוב החיצוני.
ביצועים, טווח נסיעה, טעינה
ה-Q4 אי-טרון וה-Q4 ספורטבק אי-טרון יהיו זמינים ללקוחות במספר גרסאות: אי-טרון 45 הנעה אחורית, אי-טרון 45 קוואטרו הנעה כפולה ו-אי-טרון 55 הנעה כפולה.
גרסה | 45 | 45 ספורטבק | 45 קוואטרו | 45 קוואטרו ספורטבק | 55 קוואטרו | 55 קוואטרו ספורטבק |
---|---|---|---|---|---|---|
הנעה | אחורית | אחורית | כפולה | כפולה | כפולה | כפולה |
הספק (כ"ס) | 286 | 286 | 286 | 286 | 340 | 340 |
טווח נסיעה (ק״מ) | 562 | 562 | לא פורסם | לא פורסם | לא פורסם | לא פורסם |
תאוצה מ-0 ל-100 (שניות) | 6.7 | 6.7 | 6.6 | 6.6 | 5.4 | 5.4 |
מהירות מירבית | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 |
נפח הסוללה נותר ללא שינוי וכל גרסאות ה-Q4 אי-טרון עושות שימוש בסוללה בנפח של 82 קוט"ש "ברוטו", עם 77 קוט"ש הזמינים לשימוש – מה שדווקא כן השתנה הוא ההרכב הכימי של התאים, וזה מה שאפשר לאאודי להשיג טווחי נסיעה וזמן טעינה משופרים. הספק הטעינה המירבי בגרסאות ההנעה האחורית עומד כעת על 135 קילוואט ו-185 קילוואט בגרסאות ההנעה הכפולה וזמן הטעינה מ-10% ל-80% התקצר ל-28 דקות בלבד. באאודי חושפים את טווח הנסיעה של גרסאות ההנעה האחורית בלבד – ואפשר להעריך כי הטווח של גרסאות ההנעה הכפולה נמוך יותר.
רכב הפנאי החשמלי של אאודי מצויד במספר פיצ'רים נוספים הקשורים לטעינה, כמו הגבלה אלקטרונית שמגבילה באופן אוטומטי את הטעינה למקסימום של 80% כדי להבטיח אורך חיי סוללה ארוך עד כמה שניתן, בפיצ'ר תכנון נסיעה עם דגש על עמדות טעינה מהירות וחימום מוקדם של הסוללה לקראת ההגעה לעמדת טעינה, על מנת לקבל ביצועי טעינה מיטביים ולראשונה בסדרת דגמי ה-Q4 אי-טרון החשמליים של אאודי – גם קירור של הסוללה לאחר הטעינה.
באאודי מספרים כי דגמי ה-Q4 אי-טרון החדשים מקבלים מערכת מתלים חדשה, מכוילת על הצד הספורטיבי, שמנמיכה את הרכב ב-15 מ"מ ומשפרת משמעותית את חוויית הנהיגה – כך על פי לשון ההצהרה שסיפק היצרן.
מערכות בטיחות מתקדמות ופיצ'רים טכנולוגיים
דגמי ה-Q4 אי-טרון החדשים מקבלים גם פיצ'ר חדש של סיוע במעבר נתיב, שנכנס לפעולה במהירות של 90 קמ"ש ומעלה – הנתיבים מוצגים על ידי חצים בתצוגה העילית של הרכב, והנהג מקבל אינדיקציה בזמן אמת האם בטוח לעבור נתיב או לא – במידה והנהג בוחר לעבור נתיב על ידי טפיחה על ידית האיתות, המערכת מסייעת לו לבצע את הפעולה, כולל התערבות בפעולת ההיגוי וכיבוי של האיתות לאחר מעבר הנתיב.
התראות נוספות מגיעות מבקרת השיוט האלקטרונית שמאיצה או מאיטה בהתאם למרחק מהרכב שלפנים, וחיישניי הצד של הרכב מתריעים על מעבר נתיב של רכבים שנמצאים בנתיבים בצד / מאחורי הרכב.
פיצ'רים אלו מוצעים כאבזור אופציונאלי, ולא כלולים באבזור הסטנדרטי של הרכב. האבזור שכלול כסטנדרט הוא מה שאאודי מגדירה כ-"קוקפיט וירטואלי", שזה שם יפה לתא נהג מתקדם טכנולוגית עם מסך תצוגה בגודל 10.25 אינץ' במרכז דרכו ניתן לשלוט על מערכת המולטימדיה של הרכב, שכוללת פיצ'ר ניווט מתקדם.
באאודי מציעים גם את רמת הגימור S ליין, שתוצע בכמה שילובי צבעים מטאליים ומצוידת בגלגלי 21 אינטש.
באאודי שמו דגש גם על ההנאה מהנהיגה ולמרות שמדובר ברכב פנאי חשמלי, אנשי יצרנית הרכב מגרמניה עושים שימוש בכל הכלים הטכנולוגיים העומדים לרשותם – כמו למשל מערכת סאונד חיצונית בעלת 4 רמקולים – 2 מאחורה ו-2 בדלתות האחוריות של הרכב דרכם בוקעים צלילים שמדמים סאונד של מנוע בפעולה בכמה סגנונות ביניהם יכול הנהג לבחור – כולל סאונד המושמע במהירות של 25 קמ"ש ומטה – פיצ'ר בטיחות בו מחויבים רכבים חשמליים באירופה.
הזווית שלנו
דגמי ה-Q4 אי-טרון החדשים נראים מצוין ובהחלט זוכים לעדכונים חשובים – האם זה מה שיאפשר להם לנגוס בהצלחה של מלכת המכירות, הטסלה מודל Y, שמחזיקה בתואר רכב הפנאי החשמלי הנמכר ביותר באירופה בחצי שנה האחרונה? קשה לדעת.
בכל מקרה, העמדנו את שני רכבי הפנאי החשמליים*, אחד מול השני, לשם ההשוואה:
דגם | אאודי Q4 אי-טרון | טסלה מודל Y |
---|---|---|
טווח נסיעה (ק"מ) | 562 | 455 |
תאוצה מ-0 ל-100 (קמ"ש) | 6.7 | 6.9 |
מהירות מירבית (קמ"ש) | 180 | 217 |
מחיר התחלתי (אירו) | €52,950 | €47,567 |
דירוג בטיחות (כוכבים, EuroNCAP) | 5 | 5 |