
במסגרת הבדיקות המקיפות שיצרניות שונות מבצעות דגמים שלהן לפני שאלו מגיעים אל השוק, קיה לקחה את הדגם החשמלי החדש שלה, קיה EV4, למבחן גם במסלול נורבורגרינג שבגרמניה.
הדגם החדש מצויד בסוללה מהדור הרביעי של קיה, כך לפי היצרן, שכולל שיפורים במערכת ניהול הטמפטורה של הסוללה, מה שתורם להארכת חיי הסוללה. המטרה של הבדיקות בנורבורגרינג הוא לבחון את הרכב גם במצבים קיצוניים.
״כדי להציע ללקוחותינו רכב חשמלי אמין לשימוש יומיומי, היה עלינו לבחון את עמידות ה-EV4 הן בתנאים מציאותיים והן בסביבות קיצוניות," אומר סטפן הופרר, מנהל פיתוח עמידות של יונדאי מוטור אירופה, ״עם הבדיקות הקפדניות – מכבישי קרח ועד מסלולי מירוצים, אנו בטוחים כי ה-EV4 יספק ביצועים אמינים מעבר לצרכים היומיומיים״.
קיה EV4 נחשף רק לפני מספר חודשים – רכב סדאן חשמלי עם טווח נסיעה של עד 630 ק״מ, מה שהופך אותו לרכב החשמלי עם טווח הנסיעה הגדול ביותר בליין הדגמים החשמליים של קיה. הדגם צפוי להגיע לאולמות התצוגה רק בהמשך השנה.
95% סוללה אחרי 120,000 קילומטרים

מהנדסי החברה לקחו את ה-EV4 למסלול הנורבורגרינג אחרי שהרכב עבר 110,000 ק״מ של נסיעות בכבישים, ולאחר 10,000 קילומטרים נוספים ומאומצים על המסלול, המהנדסים אישרו כי מצב בריאות הסוללה (SoH) עומד על 95% – כלומר הסוללה איבדה רק 5% לאחר 120,000 ק״מ, כשעשרת אלפים מהן על מסלול מירוצים.
לצורך ההקשר, הנסועה הממוצעת בישראל עומדת על כ-18,000 אלף קילומטרים בשנה – אם הרכב מאבד 5% ב-120 אלף קילומטרים, יקחו כ-6 עד 7 שנים לאבד 5% מבריאות הסוללה, ומעל 25 שנים עד שהרכב יאבד 20%.
לא רק קיה
יצרניות רכב משקיעות מאמצים אדירים כדי לייצר מארזי סוללה שצפויים להחזיק זמן רב – לאחרונה נהג אובר בארצות הברית הראה שהמוסטנג מאך-אי החשמלית שלו הצליחה לשמור על 92% מהסוללה אחרי 400 אלף קילומטרים, למרות שמדובר בנתון טוב יותר מה-EV4, המוסטנג החשמלית לא ״בילתה״ עשרת אלף קילומטרים על מסלול מירוצים.
גם טסלה פרסמה לפני כשנתיים נתונים על אובדן הטווח ברכבים שלהם, לפי החברה הרכבים מאבדים כ-12% מקיבולת הסוללה לאחר 320 אלף קילומטרים – גם כאן מדובר בנתון מרשים – לרכב בישראל ייקח בממוצע כ-18 שנים להגיע לקילומטרז׳ דומה.
לא רק דיבורים
מעבר לפרסומים של היצרניות השונות, רוב יצרניות הרכבים החשמליים מספקות אחריות לסוללה של רכב חשמלי לתקופה ארוכה – לרוב לתקופה של 8 עד 10 שנים, או לנסועה של 160 עד 200 אלף קילומטרים (כתלות ביצרן ובדגם).
האחריות המורחבת מאפשרת לרוכשים ולנהגים של רכב חשמלי לנהוג בראש שקט, ולקנות רכב חשמלי בידיעה שהסוללה צפויה להחזיק זמן רב, ובכך גם להפחית את הוצאות האחזקה של הרכב.