fbpx

כמה זמן צפויה להחזיק סוללה של טסלה?

טסלה פרסמה פרטים על איבוד האנרגיה (או הטווח) של הסוללה. לפי הפרסום של החברה, הסוללה מאבדת רק 12% מהטווח אחרי 200 אלף מיילים, או 320,000 קילומטרים.

אחד הנושאים שעולים לעתים קרובות בכל מה שקשור לרכבים חשמליים הוא נושא איבוד הקיבולת של הסוללה. הנושא מוכר לנו מעולם הסמארטפונים – ככל שעוברות השנים, זמן הסוללה של הטלפון הולך ומתקצר. מכיוון שברכבים חשמליים מותקנות סוללות גדולות ויקרות, ונהגי הרכבים רוצים לדעת שהטווח של הרכב שלהם לא מתקצר – יצרניות הרכבים משקיעות מאמצים רבים ביצירת מערכי סוללות שצפויות להחזיק שנים רבות, ולשמור על טווחי נסיעה גבוהים.

המערכות ברכבים חשמליים מצוידות במערכות ניהול סוללה מתקדמות, ומערכות לוויסות הטמפרטורה בסוללה – דבר השומר על אורך חייה של הסוללה. מעבר לכך, וכדי שלנהגי הרכבים יהיה ראש שקט, היצרניות מספקות אחריות נרחבת מאוד לסוללה. רוב היצרניות מספקות אחריות למשך שמונה שנים או 160 אלף קילומטרים.

טסלה בהקשר הזה, מספקת אף אחריות נרחבת יותר שמגיעה עד 8 שנים או 192,000 ק״מ לגרסאות הטווח הארוך והביצועים של המודל 3 והמודל Y, או 8 שנים ועד 240,000 ק״מ לדגמי ה-S/X.

לפי נתונים רשמיים שפורסמו על ידי טסלה, איבוד הטווח בדגמי המודל S והמודל X, דגמים שיצאו לראשונה לשוק בשנים 2012 ו-2015 בהתאמה, מראים כי הרכב איבד קיבולת סוללה, או טווח של כ-12% אחרי 320,000 קילומטרים של נסועה. בישראל לצורך השוואה הנסועה הממוצעת לרכב פרטי נעה באיזור ה-18 אלף קילומטרים לשנה, כך שנהג הממוצע בארץ צפוי להגיע ל-320 אלף קילומטרים אחרי 18 שנים.

גרף שמראה כי הסוללה ברכבי טסלה מודל S ומודל X שומרת על קיבולת של 88% לאחר 320 אלף קילומטרים.
בריאות הסוללה ברכבי טסלה מודל S/X (מקור: טסלה)

עם זאת חשוב לציין כי לא רק הקילומטראז׳ והטעינות משפיעים על קיבולת הסוללה, אלא גם הזמן, ונתונים נוספים כמו מזג האוויר, סגנון הנהיגה, סוג הסוללה וכו׳. למזלינו בישראל הטמפרטורות בחורף לא יורדות מתחת לאפס, דבר המשפיע גם על הטווח של הסוללה, ובפועל גם על בריאות הסוללה. אך מהצד השני בקיץ הטמפרטורות בארץ גבוהות יחסית.

הסוללות של הרכבים המדוברים יוצרו לפני כעשור, מאז מבנה הסוללה, הרכבן ומערכות הניהול שלהן השתפרו – ולטענת היצרניות הסוללות החדשות צפויות להיות עמידות יותר. אך קשה לאמוד את ההשפעה של השיפורים האלו לאורך זמן, ובמקרה הזה רק הזמן יגיד.

הזווית שלנו

הנתונים שפרסמה טסלה מעודדים מאוד – איבוד של 12% מקיבולת הסוללה משפיע מעט על הטווח, כך אם רכב שטווח הנסיעה שלו עומד על 450 קילומטרים, יגיע אחרי יותר מעשור לטווח של כ-400 קילומטרים. נתונים נוספים שנאספו מבעלי טסלה בארצות הברית מראים ירידה ממוצעת של 10% בקיבולת אחרי 250,000 קילומטרים, וירידה של 15% אחרי 320,000 קילומטרים.

מזג האוויר בישראל יכול להשפיע באופן שונה על הסוללות בישראל, אך נכון להיום כמעט כל הרכבים החדשים שעולים על הכביש מצוידים במערכת קירור סוללה אקטיבית מבוססת נוזל, מערכות שהוכיחו את היכולת שלהם לשמור על הסוללות לאורך זמן.

בהשקה לאחרונה של ה-MG4 החשמלית, מנכ״ל לובינסקי, דני שביט, סיפר שמבדיקות שהיבואנית מבצעת לרכבים חשמליים שנמצאים מעל שלוש שנים על הכביש בישראל – בריאות הסוללה (State of Health) נעה בין 96 ל-99 אחוז.

בשורה התחתונה – הסוללות של רכבי חשמליים בכלל ושל רכבי טסלה בפרט מתוכננות להחזיק זמן רב מאוד, וכפי שכתבנו בתחילת הכתבה, יצרניות הרכב מספקות אחריות נרחבת על הסוללה, שמכסה גם איבוד טווח.

מאמרים נוספים

10 תגובות

  1. בעל מה העלות של סוללה כזו במידה ויש נזק כתוצאה של קצר שלא באחריות ?

  2. אם סוללה מאבדת יותר מ 20% מהיכולות שלה היא נחשבת לסוללה שהגיעה לסוף דרכה. בפועל יש שוק שניוני של מתקני אגירה שעושה שימוש בסוללות אלו. ויש שוק שלישוני של מיחזור שיודע היום למחזר למעלה מ 92% מחומרי הגלם של הסוללה. סוללות עם כימיית NMC (ניקל מגנזיום קובלט) או NMCA (ניקל מגנזיום קובלט ואלומיניום), הם אלו שהכתבה מצטטת. לכמייה זאת יש חיסרון שאם מטעינים ל 100% סוללה כל פעם או עושים שימוש רק בהתענה מהירה (בניגוד להטענה ביתית איטית) קצב הירידה של תפקוד הסוללה גדול יותר מהמצויין בכתבה. כל רכבי טסלה שהם גרסת בסיס מקבלים סוללות מסוג אחר LFP (ליתיום ברזל פוספט) לסוללות אלו הירידה איטית יותר, ניתן להטעין כל יום ל 100% ללא פגיעה בסוללה. ותיאורטית ניתן לנסוע עם סוללה כזו מיליון ק"מ לפני שתהיה פגיעה משמעותית בטווח.

    1. קשקוש וכתבה ממוממנת, בארץ נוסעות טסלות שאחרי שנה-שנתיים ירדו 10% בטווח, אז מאיפה הנתונים המעוותים האלו…

      1. אני נוסע בטסלה כבר שנתיים ו90 אלף קילומטרים ולא ראיתי בכלל ירידה בטווח. יש ירידה קטנה (אחוז או שניים) בטווח החזוי של הטסלה אבל זה בעיקר בגלל עדכוני תוכנה שחוזים אותו יותר מדויק ומתאים לדפוס הנסיעה שלי.

    2. קראתי הן את הכתבה והן את המענה שלך.. אם אתה צודק – זה וואוו גדול מאד.
      אני בעצמי בעל BYD atto3, ואני נהנה מאד ממנה.
      אינני מומחה לסוללות, וכיף מאד לדעת שאין צורך לדאוג מירידה בקיבולת הסוללה (אני מטעין ב 99.99% מהזמן טעינה ביתית רגילה).
      ת-ע-נ-ו-ג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button