fbpx

עוף מוזר (ומגניב): זירו FXE במבחן דרכים

הסופרמוטו החשמלי של יצרנית האופנועים החשמליים האמריקנית הגיע לאחרונה ארצה - יצאנו לתהות על קנקנו.

* הבהרה חשובה בסוף הכתבה

בזמן שתחום המכוניות החשמליות נמצא בנסיקה מטורפת, בדו-גלגלי העניינים מתקדמים בעצלתיים. אחד הפערים הגדולים בין שני סוגי כלי הרכב הוא, שבשונה מיצרני המכוניות המובילים שנכנסו All-In למשחק – אם בחשיפה של דגמים חדשים ואם בפיתוח של דגמים עתידיים, יצרניות האופנועים והקטנועים הגדולות בעולם נכנסו חלקית / לא נכנסו כלל ל"משחק" החשמלי – היצע הדגמים לא גדול ולחלק ממותגי ה"מיינסטרים" אין בכלל מה להציע.

אז נכון שלהארלי יש את ה-LiveWire שבינתיים הפך למותג בפני עצמו, ופה ושם אנחנו עדים לחשיפות של דגמי קונספט כמו ה-TE-1 של טריומף והאי-פילן של הוסקוורנה, אבל המצב בדו-גלגלי עוד רחוק מלהזכיר את מה שקורה בעולם הרכב הארבע-גלגלי.

לפתח אופנוע חשמלי זה לא קל – בשונה ממכונית, באופנוע אין מקום לשים סוללה גדולה שתספק טווח רכיבה ראוי של יותר מ-200-300 ק"מ, ועד שלא ימצא פתרון לנושא, אופנועים חשמליים לא יוכלו להחליף לגמרי את אופנועי הבעירה הפנימית.

רוצים לקבל את כל העדכונים על אופנועים, קטנועים ורכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

יש עוד אתגרים, כמו איפה טוענים את הכלי מחוץ לבית וזמני הטעינה המהירה. טכנולוגיה של סוללות נשלפות שקיימת בקטנועים חשמליים, כמו של NIU לדוגמא עדיין לא הגיעה ממש לאופנועים. או איך לא מוותרים על הסאונד של מערכות הפליטה שהוא חלק בלתי נפרד מחוויית הרכיבה, שלא קיים באופנועים חשמליים ועוד…

אבל כפי שזה נראה, טווח הנסיעה מהווה את האתגר הגדול ביותר.

גם כשכבר יש מוצר מוצלח ביד, היציבות לא מובטחת – ראו ערך חברת אלטא שייצרה כמה דגמים של אופנועי שטח חשמליים, ועלתה בסערה השמיימה ומאז לא נודעו עקבותיה.

אחת החברות שכן שומרות על יציבות היא זירו (ZERO). היצרנית האמריקנית קיימת מ-2006 וכיום נחשבת לאחת המובילות בתחום. בליין המוצרים שלה (שכולל אופנועים בלבד, ללא קטנועים) ניתן למצוא בין היתר דגמי כביש ודו-שימושי.

צמד הדגמים הבכירים של החברה, ה-SR/S וה-SR/F, מציעים (נכון לכתיבת שורות אלו) טווח רכיבה עירוני של מעל ל-250 ק"מ וטווח נסיעה משולב של מעל ל-160 ק"מ. זירו מציעה מספר שדרוגים שמגדילים את טווח הרכיבה על האופנועים החשמליים בצורה משמעותית – עד ל-365 ק"מ עירוניים ו-243 ק"מ משולב. שדרוג זה יהיה זמין ללקוחות באמצע שנת 2022, ואמור להגיע גם לישראל עד סוף השנה.

זירו FXE

אחד הדגמים שהתווסף לאחרונה לליין של זירו הוא ה-FXE, שמבוסס על דגם הסופרמוטו הוותיק של החברה, ה-FXS. על הראשון יצא לנו לבלות לאחרונה יום שלם, ואנחנו כאן כדי לחלוק אתכם את החוויה ולשתף ברשמים.

סופרמוטו הוא אופנוע שטח שצוייד בגלגלים ייעודיים לרכיבת כביש, התאמות בבולמים ועוד כמה דברים קטנים.

לצד אופנועי סופרמוטו מקצועיים, שמשמשים למרוצים, אלו מבוססים בדרך כלל על דגמי מוטוקרוס "טהורים". יצרני האופנועים השונים החלו להציע דגמי סופרמוטו "רגועים" יותר, שמתאימים גם לקהל הרחב. שמנו מרכאות על הרגועים כי לא באמת מדובר בכלים מרוסנים, אלא בכלים שלא נועדו נטו למרוצים.

זירו FXE בנסיעה

ה-FXE שהגיע לישראל הוא אחד כזה, אופנוע שנראה כמו אופנוע שטח עם כנף קדמית, מושב וגוף צרים יחסית, וללא משקף קדמי או יותר מידי אבזורים. אופנועי סופרמוטו מהנים במיוחד לרכיבה בעיר – הם זריזים, תנוחת הרכיבה מתוחה-גבוהה כך שאפשר לראות אל מעבר לתנועה ויש להם מהלך מתלה ארוך, שמתאים להתמודדות עם כבישים משובשים, עליית מדרכות או ירידת מדרגות.

עיצוב

אופנוע חשמלי זירו FXE עומד

העיצוב של ה-FXE נקי ומושך את העין, ואפילו אוהד אסטון, מייסד EV Magazine, שלא רוכב על אופנועים, אישר שהכלי נראה ממש יפה ואסתטי. הכנף הקדמית שנראית כמו מקור, מייצרת ל-FXE חזות של איזה בעל כנף בלתי מוכר – אבל ככל שמבלים יותר זמן עם הכלי, כך מתרגלים למראה הלא שגרתי.

היינו שמחים לראות את ה-FXE גם בצבעים נוספים – שחור או אפילו צבעים נועזים יותר, אבל גם הלוק הכסוף לא עושה לו עוול.

אופנוע חשמלי זירו FXE עומד

המראה, וגם העובדה שמה-FXE לא בוקע שום "רעש" של מנוע, הופך אותו לכוכב של הצומת – אין רמזור או מקום שבו עמדנו בלי לקבל מבול של שאלות: זה חשמלי? כמה זה נוסע? מה הטווח שלו? כמה זה עולה? אלו מגיעות מרוכבי דו-גלגלי אחרים וגם מעוברי אורח תמימים, חלקם רכובים על אופניים חשמליים או דגמי קורקינטים חשמליים כאלו או אחרים, שמביעים התעניינות לגבי העוף המוזר.

נתונים טכניים

ה-FXE מצויד במנוע בראשלס Z-Force® מקורר אוויר המפיק הספק של כ-46 כ"ס – מקביל לאופנוע בעל מנוע בעירה פנימית בנפח של 500 סמ"ק. למי ששאל את עצמו מה מסמל כיתוב ה-7.2 שמופיע בצדדיו של האופנוע, מדובר על נפח הסוללה, שעומד על 7.2 קוט"ש.

סוללה זו מייצרת טווח של כ-160 ק"מ ברכיבה עירונית. כ-60 ק"מ ברכיבה בין עירונית במהירות ממוצעת של כ-110 קמ"ש, או כ-95 ק"מ ברכיבה בין עירונית במהירות ממוצעת של כ-90 קמ"ש. ברכיבה משולבת תקבלו טווח של 90 עד 120 ק"מ, תלוי במהירות.

זמן הטעינה הסטנדרטי עומד על כ-9 שעות (ל-95% סוללה) אך יחד עם זאת, בזירו מציעים מספר שדרוגים לטעינה מהירה שנעה בין קצת יותר משעה, לשלוש וחצי שעות.

החלק האחורי של זירו FXE

ה-FXE הוא אוטומטי לחלוטין, וההינע הסופי הוא בתצורת רצועה.

מזלג הפוך מתוצרת Showa בקוטר 41 מ"מ עם אפשרות לכיוון שיכוך, כיווץ ועומס קפיץ ובולם אחורי מתוצרת Showa גם כן משככים היטב את תחלואי העיר, ומערכת בלימה הכוללת ABS וקליפרים מתוצרת J-Juan עם דיסקים גדולים אחראית על עצירת הכלי. הזירו FXE מגיע עם צמיגי Pirelli Diablo Rosso מלפנים ומאחור.

חוויית רכיבה

בניגוד למבחני דרכים שאולי קראתם בפלטפורמות אחרות, זה לא הולך להיות מבחן של יתרונות מול חסרונות – ל-FXE אין כאלו, כל עוד מייעדים אותו לשימושים להם נועד – לנוע בזריזות בעיר, ולעשות זאת בסטייל.

אנחנו לא מתקשים להניף את הרגל אל מעבר ל-836 המ"מ של גובה המושב, ולא צריכה להיות בעיה מיוחדת לעשות זאת לאף רוכב או רוכבת. המושב ספוגי ונוח, הכידון רחב, המתגים "נופלים לידים" ומשקל של 135 ק"ג בלבד לא אמור לאיים על אף אחד. למרות שזו הפעם הראשונה שלנו על ה-FXE, הרגשנו מיד בבית.

יש מסך דיגיטלי יפה שמציג את מהירות הנסיעה, מצב הסוללה ומספר הק"מ שנותרו לרכיבה ו-3 מצבי רכיבה שניתן לעבור ביניהם בלחיצת כפתור קלה מהכידון, תוך כדי רכיבה.

מסך דיגיטלי של זירו FXE

מצב אקו הוא הרגוע שמבין מצבי הרכיבה השונים שמציע ה-FXE. אבל בואו נגלה לכם סוד – בתוך העיר, לא צריך יותר ממנו. אפילו במצב שנועד לחסוך בסוללה, האופנוע החשמלי משחרר את כל המומנט בבת אחת, מה שמשגר אותו קדימה מהר יותר מכל כלי אחר שעומד לצידו ברמזור. מצב הספורט כשמו כן הוא, מתבטא בתגובות חדות יותר אבל גם "אוכל" את הסוללה מהר יותר.

רוצים לקבל את כל העדכונים על אופנועים, קטנועים ורכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

לכביש מהיר לא ממש יצאנו, כי לא לכך התכוון המשורר – ה-FXE מצטיין במרחב העירוני – משתחל בקלות בין רכבים, עולה ויורד ממדרכות ומדרגות והופך את ההתנהלות בעיר הצפופה למהנה.

הוצאנו את האופנוע בשעה 11 מסוכנות מטרו סיטי ורכבנו עליו עד אחר הצהריים בתל אביב. יצאנו עם סוללה טעונה במלואה וסיימנו את היום, שכלל צילומים, לא מעט תאוצות ושינויים במצבי הרכיבה, עם כ-90% סוללה – סה"כ לא רע בכלל.

תובנות וסיכום 

הזירו FXE הוא כלי מגניב ביותר ואפילו שימושי, על כך אין עוררין. בפסקה הראשונה של הכתבה הרחבנו על ההבדלים בין מכוניות חשמליות לאופנועים חשמליים ולא עשינו זאת סתם כי היה בא לנו לחלוק אתכם את משנתינו.

בניגוד לתחום המכוניות החשמליות, בו יש דגמים שנותנים פייט רציני לרכבים בעלי מנועי בעירה פנימית, בתחום האופנועים מרגיש שזה עדיין לא שם – ולראייה הכמות הקטנה עד אפסית של אופנועים חשמליים שנעים על כבישי ישראל.

ה-FXE עולה 60,000 שקל, וזה לא מעט כסף, כסף שיכול להעמיד אחלה של אופנוע נייקד בעל מנוע בעירה פנימית, מודרני לחלוטין, חדש מהניילון. "האופנוע הזה יפה ומרשים, אך האם שווה לשים את ה-60,000 ש"ח שלכם עליו ולא על אופנוע בעל מנוע בעירה פנימית?" זו שאלה שנשאלה לא פעם במהלך המבחן. ואם לומר את האמת – לא היה פשוט לענות עליה בצורה חד משמעית.

בנימה אישית, אני חושב שיש לאופנוע הזה שלושה קהלי יעד עיקריים:

בעלי וחובבי רכבים חשמליים, ובמיוחד רכבים חשמליים דוגמת טסלה ואיוניק 5, מרובי גאדג'טים כאלו ואחרים, שיש להם רישיון לאופנוע. אנשים שאוהבים טכנולוגיה, ואופנוע חשמלי כמו הזירו FXE ודאי ימשוך את תשומת ליבם.

מי שמחפש ייחודיות וסטייל. הזירו FXE הוא לא ימאהה MT-07 – אי אפשר למצוא אותו בכל רמזור והוא מושך המון מבטים, שאלות ותשומת לב. יש לא מעט אנשים שממש אוהבים את זה.

רוכבי אופנועים ותיקים. האופנוע הפרטי שלי הוא ההפך המוחלט מאופנוע חשמלי (כן כן, הסנדלר הולך יחף) ודווקא זה מה שמושך אותי כל כך ברכיבה על דו-גלגלי חשמלי. אז נכון, ה-FXE לא מתאים לרכיבת שטח או לרכיבה בין עירונית תכופה / רכיבה לטיול רחוק, אבל אם הייתי צריך לקפוץ להביא משהו, לצאת לסידורים בעיר או אפילו לצאת בערב לבר והייתי צריך לבחור בין האופנוע הפרטי שלי בעל מנוע הבעירה הפנימית בנפח 700 סמ"ק (או כל אופנוע אחר עם מנוע בנזין) לבין הזירו FXE, אין ספק בכלל שהייתי בוחר באופציה החשמלית.

יש משהו בתנועה החרישית, נטולת הסאונד כמעט שהאופנועים החשמליים האלו מייצרים, שממכר למי שמאחוריו כבר לא מעט שעות כידון. הכל מרגיש יותר קל עם אופנוע חשמלי, יותר נעים…

אז לשאלה, האם לזירו FXE יש הצדקה? אנחנו חושבים שכן, כל עוד אתם נמנים על אחד מקהלי היעד המפורטים מעלה. אם תקנו אותו במחשבה שתרכבו עליו כל יום לעבודה מחיפה לתל אביב או לטיולי סופ"ש לדרום או לצפון בהרכבה, אתם פשוט מפספסים את המהות של הכלי הזה, וכיף – לא יהיה לכם.

הבהרה חשובה 

שמרנו את ההבהרה החשובה הזו לסוף המבחן, כי אנחנו באמת חושבים שיש לה את היכולת למנוע פגיעה בנפש.

האמת היא שזה לא משהו שלא היינו מודעים אליו לפני, אבל במהלך המבחן שמנו לב אליו ביתר שאת – אף אחד פשוט לא קולט שאתם קיימים!

במהלך המבחן חתכו אותנו, הופתעו על ידינו ולא שמעו אותנו מגיעים, עשרות פעמים! זה עלול להיות מאוד מסוכן, ואם אתם עולים על כלי חשמלי אתם חייבים לקחת את זה בחשבון. חשבו על דרכים בהן אתם יכולים לבלוט, והשתדלו להפתיע כמה שפחות.

מאמרים נוספים

4 תגובות

    1. רק שכחתם שלהחליף סוללה עולה 45 אלף שקל
      את זה לא אומרים אחרי 3שנים בערך צריך סוללה חדשה ואז הכלי לא שווה יותר מ 17 אלף שקל ללא סוללה
      בקיצר 60 אלף ל 3 שנים

  1. זה כמו רנו פלואנס חשמלי ב2015-לא כל כך שווה אם בכלל אבל צריכים את הפראיירים שיקנו כדי שהשוק יתפתח

    1. שפרהלה בארץ כולנו פראיירים של מיסי המדינה אבל שינויי האקלים לא מחכים, כולנו נשלם מחיגר גבוה יותר בהמשך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button