fbpx

ספינה חשמלית ואוטונומית ראשונה מפליגה בנורווגיה

החברה הנורווגית מתכננת להפעיל לראשונה ספינה חשמלית, שתטען באמצעות חשמל נקי. אם הכל ילך כמתוכנן, הספינה החשמלית (והאוטונומית) תפעל בשבועות הקרובים.

חברה נורווגית בשם יארה (Yara International) טוענת כי הצליחה להביא את החשמל גם לספינות, ושבקרוב תהיה הראשונה להפעיל ספינת מטען מבלי לגרום לפליטת גזי חממה לאטמוספירה.

כיצד היא תעשה זאת? הספינה, יארה בירקלנד (Yara Birkeland) תשוט באמצעות כוחה של סוללה, שטעינתה תתבסס על אנרגיות מתחדשות, כך שלא יהיה צורך בשריפת דלק מאובנים בכל פעילותה (פרט, כנראה, לאנרגיה שנדרשה לבניית הספינה עצמה). לפי החברה, הספינה גם שטה באופן אוטונומי, כשהניטור מבוצע על החוף ממרחק קילומטרים. 

ארבע שנים מאז נהגתה, הספינה מוכנה להפלגת הבכורה שלה, שמתוכננת להתבצע בקרוב ולחופי נורווגיה.

החשמלית הראשונה – אבל לא האחרונה

אמנם לא מדובר בכלי השיט האוטונומי הראשון – בפינלנד פועלת מעבורת אוטונומית מזה שלוש שנים – אך כן מדובר בספינה הראשונה שפועלת באמצעות חשמל באופן בלעדי. תכנון הספינה נועד להפחית משמעותית פליטות של גזי חממה ומזהמים אחרים הקשורים בשיט, תחום תעבורה בו הדיזל הוא עדיין הדלק המרכזי.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

כחלק מהניסיון לעמוד ביעדים שהוצגו בוועידת האקלים בפריז, גורמים שונים בעולם השיט מחפשים את הדרך לפעול תוך הפחתה ואף מניעה של פליטות גזי החממה העיקריים: פחמן דו-חמצני, תחמוצת הגופרית ותחמוצת החנקן. מדובר בגזי חממה ומזהמים משמעותיים, שפעילות חשמלית (בפרט כזו המבוססת על חשמל נקי) תחסוך מריאותינו.

יארה בירקלנד, שכבר יצאה לכמה הפלגות ניסוי בסמוך לחופי המדינה הצפונית, נקראת על שם המדען והממציא כריסטיאן בירקלנד, שהיה הראשון לזהות את הפוטנציאל של חנקן כחומר להשבחת דשן לחקלאות וב-1905 הקים את חברת יארה כחברת דשנים.

״עם יארה בירקלנד אנחנו מעבירים את התעבורה מהכביש לים וכך מפחיתים רעש ואבק, משפרים את הבטיחות בדרכים המקומיות ומפחיתים פליטות של פחמן וחנקן״ אמר סביין טור הולסתר, נשיא ומנכ״ל יארה.

סוללה של 1000 מכוניות

לפי הדיווח של רשת CNN, הספינה תפליג בין שתי ערים נורווגיות בעוד כמה חודשים, תוכל לשאת יותר ממאה מכולות בכל הפלגה ותשוט במהירות של שלושה עשר קשרים באמצעות סוללת ענק של שבעה מגה-וואט-שעה – בערך פי אלף מהסוללה הממוצעת של רכב חשמלי.

טעינת הסוללה תתבצע, מן הסתם, במזח ולפני ההפלגה. לפי החברה, פעילות הספינה תצמצם את פליטת גזי החממה של ארבעים אלף נסיעות של משאיות בכל שנה, וכבר הוכרזה על ידה ככלי ״משנה משחק״ בכל הנוגע להפיכת התחבורה למקיימת בהתאם ליעדי האו״ם שנקבעו בפריז ויזכו לעדכון בקרוב.

ספינת המטען החשמלית יארה על חופי נורווגיה

בכל יום יוצאות למעלה ממאה משאיות המונעות בדיזל מהמפעל של יארה בעיר פורסגרון לנמלים הקרובים, משם משונע הדשן של החברה לרכבי העולם. הספינה החשמלית הראשונה, אם תצליח בפעילותה, תעניק הזדמנות לניקוי הפעילות הכלכלית של החברה באופן דרמטי.

הספינה החשמלית תהיה כלי חדש ונקי משמעותית לשינוע הדשן של החברה, והפעילות האוטונומית אמורה גם לצמצם את עלויות התפעול. טעינת המטען, פריקתו והפעלת הספינה באמצעות מחשב וניטור מרוחק תביא, כך מקווים בחברה, גם לשכלול היכולות הטכנולוגיות בנמלים השונים, שיוכלו להפוך בהדרגה לאוטונומיים.

ספינות אוטונומיות הן העתיד

השקת הספינה, כמו אירועים רבים בחיינו לאחרונה, זכתה לדחייה של שנה בעקבות המגיפה, שהקשתה על הלוגיסטיקה הנדרשת לבנייה ולהפלגות הניסוי. במהלך השנה האחרונה, האטה יארה את קצב הפעילות וכך, לדברי המנכ״ל, הצליחו להימנע מכשלים שעמדו בפתחם.

במקביל, הפרויקט דרש גם פיתוח של רגולציה מתאימה, שנעשתה בשיתוף הממשלה הנורווגית ורשויות המים והנמלים במדינה, כך שכלי שיט אוטונומי יוכל לפעול בשטחי המים הטריטוריאליים שלה.

הפעילות האוטונומית תתאפשר בינתיים בעיקר בזכות הפעילות התוך-ארצית בקנה מידה בינוני-קטן אליו מכוונת החברה כרגע. שיט באזורים אלו ובנמלים בעלי פעילות נמוכה היא בטוחה יותר וניתנת לתכנון בצורה נוחה וקלה מאשר נמלים בינלאומיים עמוסים, בהם הפעילות האוטונומית עוד רחוקה מאד מביצוע. עם זאת, ובדומה לעולם הרכב, נראה שהפעילות האוטונומית היא העתיד הבלתי-נמנע של עולם השיט.

בינתיים מתכננים ביארה להפעיל את הספינה החדשה רק בסמוך לחופים המקומיים. פעילות רחוקה יותר עלולה להתגלות כמורכבת – הן טכנולוגית והן חוקית. ״פעילות מעבר לים היא אולי רחוקה מדי, אבל אני חושב שאלמנטים (של פעילות אוטונומית – ש״פ) כבר נמצאים בשימוש בעולם השיט היום״ אמר ג׳ון סלטן, מנהל המפעל של יארה, בהתייחסות לתחום האוטונומי.

התחום הסביבתי מזניק גם את השיט הירוק

עולם השיט אחראי לכשניים עד שלושה אחוזים מכלל פליטות גזי החממה של האנושות. מדובר על פליטות בסדר גודל שווה לזה של עולם התעופה. בנוסף, שיט הוא מרכיב בסיסי בכלכלה העולמית– תשעים אחוז משינוע הכבודה והתוצרת בעולם נעשה דרך הים.

הפתרון לזיהום המגיע מספינות ומכלי שיט הוא אחד הכלים החשובים להפחתת הזיהום ופליטת גזי החממה של האנושות, גם כשמדובר רק באחוזים בודדים מסך הפליטות. מדוע? משום שהפיכת ספינה המבודדת בלב ים לנטולת פליטות גזי חממה היא פוטנציאל טכנולוגי אדיר.

החל מהפקה של דלק באופן ידידותי לסביבה, דרך פתרונות לאגירת אנרגיה שיאפשרו שיט מרוחק, מחזור הפסולת הנוצרת במהלך השיט ועד לניקיון אקטיבי של האוקיינוסים והחופים מזיהום ופסולת – כל אלו דורשים מענה בעשורים הקרובים, ופעילות כבר בימים אלו היא חיונית אם האנושות מעוניינת ליצור עולם בריא ומקיים לדורות הבאים. 

הספינה החדשה של יארה היא אמנם רק טיפה ירוקה בים, אך היא הזדמנות לחזון שיכול להשפיע ברמה העולמית.

מאמרים נוספים

3 תגובות

  1. בכלים כבדים כאלו מימן הוא יותר מתאים כי מחיר הסוללה לא שווה את הפער במחיר אבל כיום למימן אין תועלת כלכלית וירוקה כי ההפקה שלה מורכבת ביותר ומשתמשת בהמון אנרגיה -צריך פשוט להמתין!

  2. ליתר דיוק, הסוללה של הספינה היא כמו של מאה (ולא אלף) רכבים חשמליים – סוללה של 70 קוט"ש כבר נעשית נפוצה למדי, וסוללה של 7 קוט"ש יש, אולי, ברכב היברידי או קלנועית… בכל מקרה כתבה מעניינת מאד. אני מניח שלספינה עם סוללה כזאת ייתכנו שימושים נוספים, כמו אספקת חשמל בחירום לאזורים מרוחקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button