fbpx

טסלה תקים ג'יגה-פקטורי חדש בברלין

מנכ"ל חברת טסלה, אילון מאסק, אישר את הקמתו של מפעל ג'יגה-פקטורי הרביעי של החברה, אשר ייבנה בברלין, כנראה באיזור שדה התעופה מדרום מזרח לעיר.

בטסלה הבטיחו להקים מפעל כזה באירופה, אולם ההבטחה הזו נשארה זמן רב על הנייר ורק עתה היא עומדת להתממש. זהו המפעל שבו עתידים לייצר את הרכבים מודל 3 ואת מודל Y של החברה, כנראה לקראת שנת 2021. חוץ מייצור רכבים, טסלה תבנה בג'יגה-פקטורי החדש גם סוללות לרכב ומנגנוני הנעה. בנוסף, יקום שם גם מרכז לתכנון ועיצוב רכבים.

הג'יגה-פקטורי החדש יופעל גם בעזרת אנרגיות מתחדשות כמו רוח וסולארי כדי להבטיח שהייצור במפעל יהיה כמה שפחות מזהם. המפעל יוקם בשטח של שלושה קילומטרים מרובעים שעומד היום שומם ויימכר לטסלה על ידי גרמניה. זהו שטח שלפני עשרים שנה חברת ב.מ.וו החליטה לא להשקיע בו.

מאסק גילה שהמפעל בברלין אמור לייצר תחילה רק את מודל Y, מה שאומר שבשלב הראשוני מודל 3 עדיין יגיע לאירופה בייבוא מארצות הברית, ממש כמו מודלים X ו- S.

מאסק התייחס לבחירת המיקום למפעל ואמר: "כולם יודעים שהתכנון הגרמני הוא יוצא מן הכלל, לחלוטין. זה חלק מהסיבה שאנחנו ממקמים את הג'יגה-פקטורי בגרמניה. אנחנו גם נקים מרכז לתכנון ועיצוב בברלין כי לברלין יש את האמנות מהטובות בעולם."  את הדברים הללו, כמו גם ההכרזה על ההקמה ומיקום המפעל החדש, אמר מאסק בטקס בגרמניה, שם הוא קיבל פרס על חברת טסלה.

בשנה הקודמת, אילון מאסק רמז לגבי הקמת המפעל ואמר שגרמניה היא אחת האפשרויות המובילות באירופה. מאסק התייחס לעובדה שמפעל במקום כזה הוא יתרון מבחינת הקירבה שלו למדינות מערב אירופה. בתחילת השנה טסלה דיווחה שנעשים מאמצים אחרונים להקמת מפעל באירופה ובחודש שעבר נמסר שהיא נמצאת בשלבים האחרונים בבחירת המיקום למפעל. המאמצים לחיפוש מקום מתאים ברחבי גרמניה נמשכו בשנה האחרונה ונבחנו מספר מקומות כמו צפון מערב המדינה ואחרים, אך לבסוף נבחרה ברלין לטובת העניין.

כמו תמיד, גם לכאן נכנסת הפוליטיקה. מאסק טוען שהדיבורים של בריטניה לצאת מהאיחוד האירופאי, מהלך שנודע כברקזיט, הם אלה שגרמו לו לוותר על חיפוש מקום למפעל בבריטניה. לדבריו, הברקזיט הפך את ההקמה של מפעל כזה בבריטניה לסיכון גדול מדי עבור טסלה. 

על פי הדיווחים, הקמתו של המפעל בברלין אמורה ליצור כעשרת אלפים מקומות עבודה חדשים ובטסלה כבר החלו לחפש עובדים חדשים במגוון תפקידים. זאת אחת הסיבות שבשנים האחרונות כמה מדינות באירופה חיזרו אחרי החברה מתוך רצון שהג'יגה-פקטורי יוקם בשטחן, כמו פורטוגל למשל, שאף השיקה קמפיין לטובת העניין לפני כשלוש שנים.

אם מסתכלים על הנתונים של השנה האחרונה, ניתן לראות שעל אף ההאטה במכירות הכלליות של רכבים חדשים באירופה, המכירות של רכבי טסלה ביבשת דווקא עלו בשנת 2019, דבר שעוזר לחברה. בנוסף, הקמת הג'יגה-פקטורי האירופאי תעזור לטסלה להימנע מסיבוכים בייצוא הרכבים שלה מארצות הברית לאירופה ואף להימנע מאי הוודאות של מדיניות המכסים האמריקאית שהשתנתה רק לאחרונה. 

המהלך הזה להקמת הג'יגה-פקטורי של טסלה, יוצר גם תחרות עם יצרניות הרכב האירופאיות כמו מרצדס-בנץ, שעושה מאמצים גדולים להימנע ממכוניות מזהמות בעתיד. זהו מהלך שיוצר לחץ על היצרניות האירופאיות במגרש הביתי שלהן. למרות זאת, לעת עתה הנתח של טסלה בגרמניה עומד כ-0.3 אחוזים בלבד מכלל הרכבים הנמכרים שם.

לדעתם של אנליסטים, טסלה צריכה להגביר את נתח השוק שלה בגרמניה, אם היא רוצה להצליח ברחבי אירופה בטווח הארוך. "מאסק רוצה לאותת שהוא מתחרה בשוק הגדול ביותר באירופה", כך אמר סטפן ריינדל, המנהל של המכון לתעשיית הרכב בגרמניה. ריינדל הוסיף: "זה נכון שהוא [אילון מאסק] לא יכול להתחמק מחוקי הפיזיקה של התעשייה, כמו עלויות שכר ואנרגיה גבוהות, אך זוהי החלטה נועזת וסמלית. ההחלטה לגבי הג'יגה-פקטורי עוזרת להעלים ספקות באשר לעתיד של הרכבים החשמליים ומעלה את הביטחון בטכנולוגיה הזו, הן בקרב הלקוחות של יצרניות הרכב הגרמניות והן בקרב עובדי החברות הללו. התוצאה יכולה להיות השפעה חיובית על תעשיית הרכב הגרמני".   

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button