fbpx

האם הרכב החשמלי והכלכלה הגרמנית יצליחו לחיות יחד?


הכלכלה הגרמנית משקיעה המון כסף בפיתוח טכנולוגיות חדשות בתחום הרכב החשמלי אך רואה מכך מעט רווחים בטווח המיידי. במצב הזה לא ברור מה יהיה עתיד הרכב החשמלי בגרמניה – שהפועלים הפשוטים בה חווים את מחיר השינוי על בשרם.

עיר המחוז ארינגן (Öhringen) נמצאת במרכז משולש הנמתח בין הערים הגרמניות שטוטגרט, נירנברג ופרנקפורט. היא נמצאת גם במרכז התעשיה המשמעותית ביותר בגרמניה, המקור לגאוותה הלאומית – תעשיית הרכב. 

על פניו, החיים בעיר בת 25 אלף התושבים לא רעים כלל. עם שיעור אבטלה של 2.3%, במסעדות, בבתי האבות ובגני הילדים כמעט מתחננים לעובדים שימלאו את המקומות החסרים. בעיר מתוכננת היום הקמה של עוד תיכון ועוד בית חולים, בזכות עודפי מיסים.

קו הרקיע של העיר העתיקה נשלט על ידי כנסיית אבן מהמאה ה-15, ורק מחוץ לרחובותיה הצפופים והעמוסים ניתן להרגיש את דעיכת האידיליה הצפון-אירופית הזו.

סגירתו של מפעל למסנני אוויר גרם לאבטלתם של 240 פועלים תושבי העיר, כאשר חברת מאהלה (Mahle) לייצור חלקי רכב משטוטגרט נפגעה מהשינויים שחלים בתעשיית הרכב ומאיימים על הסדר הקיים בה. בגרמניה חוששים שזו תחילת הסוף של תעשיית הרכב הגרמנית.

המכירות יורדות גם בגרמניה לשפל של 22 שנים

מכירות הרכב בעולם נמצאות בירידה כבר זמן מה, דווקא כאשר יצרניות הרכב משקיעות מיליארדי דולרים לתוך טכנולוגיות חדשות כמו נהיגה אוטונומית ורכבים חשמליים – שבשורה התחתונה יהיו פשוטים יותר להרכבה ויצריכו פחות חלקים ופחות עובדים במפעלים.

יצרניות חזקות כמו דיימלר ואאודי של פולקסווגן, כמו גם ספקים כמו קונטיננטל (Continental) ובוש (Bosch) הודיעו בשבועות האחרונים על קיצוץ בעשרות אלפי משרות – מה שיכניס את ייצור הרכב הגרמני לשפל של 22 שנים במהלך 2020.

העובדים מרגישים את השינוי ברחבי העולם, ודוגמה לכך היא המשבר הקיצוני של ג'נרל מוטורס בקיץ שעבר שהביא לשביתה הארוכה ביותר נגדה בעשורים האחרונים – בשל רצון החברה להתייעל לקראת המעבר לטכנולוגיה חשמלית.

השנים הקרובות והשינוי הטכנולוגי שהן מבשרות יהוו משימה מכוננת עבור תעשיית הרכב כולה, כזו שתצריך קבלת החלטות קשות ועמידה מול לחצים פוליטיים פנימיים (מצד ועדי עובדים) וחיצוניים (מצד הפוליטיקאים, שנסמכים על קולות הפועלים) אדירים.

הרכבים החשמליים מחליפים את קודמיהם

תעשיית הרכב הגרמנית היא העוצמתית בעולם ומעסיקה כיום כ-835 אלף עובדים, ותחושה של שינוי עמוק ויסודי מלווה את עובדיה בתקופה זו. עלייתו של הרכב החשמלי עשויה לבשר על שיווי משקל חדש בשוק הרכב העולמי, ויכולה לגרום להשפעות רחוקות טווח על הכלכלה הגרמנית – וכך על האירופית והעולמית.

למרות הנפח הקטן שרכבים חשמליים תופסים בשוק היום, צמיחתו היא מהמהירות בעולם. הרכבים החשמליים תופסים כעשרה אחוזים מכלל שוק הרכב באירופה וכארבעה אחוזים משוק הרכב בארצות הברית, אך באירופה המכירות זינקו בכמעט 40 אחוזים בתוך שנה אחת בלבד.

אם המגמה הנוכחית תמשיך ורכבים חשמליים ילכו ויחליפו את אלו המונעים בדלק מאובן, צפויות צרות רבות למפעלים שונים המייצרים ומספקים חלקים למנועי הבעירה הפנימית, והשאלה הנוכחית בדבר נחיצותם תהפוך לדיון הנוגע למועד סגירתם.

הגדולים נכשלים, הקטנים משלמים

ההשפעות של שינויים דרסטיים שכאלה יורגשו בעיקר בקהילות כמו זו שבארינגן, שם הכלכלה המקומית מסתמכת בעיקר על מפעלים קטנים ובינוניים הקשורים לתעשיית הרכב. לדיימלר, לפורשה ולאאודי יש מפעלים ברדיוס של 60 קילומטר מהעיר הקטנה, שבקרוב מפעליה לא יהיו בהכרח חיוניים לתעשיית הרכב.

בהתמודדות עם מכירות שבמקרה הטוב נותרות כשהיו, וירידה במכירות במקרה הנפוץ, צפויות רוב יצרניות הרכב לגלגל את ההפסד לספקים. החל מדרישות למחירים נמוכים יותר לחלקים ועד לייצור עצמי של ציוד שחברות הרשו לעצמן לקנות מספקים, השינויים עלולים לפגוע במפעלים קטנים ועם הזמן להקטין את השוק ולשלוח עוד פועלים ללשכות התעסוקה.

על אף שהאבטלה הנמוכה מבטיחה בוודאות גבוהה שהפועלים השונים יצליחו למצוא עבודה חלופית, הביטחון התעסוקתי הכללי נפגע עם הסיכון הנמוך למציאת עבודה עם שכר מבטיח לטווח ארוך כמו שתעשיית הרכב ידעה להציע.

מפעלים קטנים, הצלחות גדולות

בחזרה לארינגן- פרברי העיר ירוקים ומנוקדים מפעלים קטנים, כל אחד נושא לוגו שונה – אמנם לא מדובר בעסקים משפחתיים, אך כן במפעלים המקפידים לשמור על נישה ספציפית. מניעת החפיפה בין המפעלים היא אחת הסיבות המרכזיות להצלחתה של תעשיית הרכב הגרמנית, דוגמה עולמית לכלכלה מנוהלת היטב.

בדומה למפעל המסננים של מאהלה, בהמשך הכביש המהיר נמצאים מפעלים נוספים בעלי עיסוק ייחודי. דוגמה אחת היא זיל-אבג (Ziehl-Abegg), מפעל לייצור מאווררים תעשייתיים שחווה השנה דעיכה משמעותית במכירות אחרי עשור של צמיחה שנראתה כמבטיחה. ההיחלשות של המפעל בן 110 השנים מסמלת גם היא את ההיחלשות בשוק הרכב הגרמני.

לרוע מזלם של הפועלים הגרמנים, מלחמת הסחר של ארה"ב וסין לא פוסחת גם על המפעלים שלא מסתמכים רק על תעשיית הרכב. שלושה רבעים מהתוצרת בזיל-אבג מיועדת לייצוא, וכבר מתחילת 2018 ניכרו ירידות בהכנסות ממכירות במפעל זה, כמו ברבים אחרים. 

הגרמנים יעצרו את טסלה? בינתיים מאסק מקים מפעל בברלין

כחלק מהניסיון להתאים עצמם לשוק המשתנה, בזיל-אבג מקדמים היום יחידות הנעה לרכבים חשמליים, בזכות הניסיון שנצבר בחברה בכל הנוגע למנועים חשמליים. במפעל מציינים שהיחידה החדשה חוסכת אנרגיה רבה בגלל שרכב חשמלי לא זקוק לתיבת הילוכים – וכך נחסך חיכוך רב.

אבל יחידת ההנעה שתחליף את תיבת ההילוכים מציגה את הסכנה העיקרית של שוק הרכב החשמלי לגרמניה: יותר ממאה שנים של מומחיות בתחום מנועי הבעירה הפנימית עלולות להפוך ללא רלוונטיות כמעט בן לילה. 

זאת ועוד, על אף שרוב יצרניות הרכב הגרמניות דוגלות בייצור עצמי של מנועי הרכב כמעט כל תאי הסוללות באירופה, המרכיב המרכזי במנוע הרכב החשמלי, מיובאים מאסיה.

"היצרניות הגדולות זהירות מדי, תוקעות את הראש בחול. מה שגרמניה צריכה זה שאחת מהן תיכנס לשוק החשמלי בצורה רצינית" אמר ראלף ארנולד, מנהל יחידת הרכב בזיל-אבג.

במידה ויצרניות הרכב הגרמניות יסתמכו זמן רב מדי על טכנולוגיות ישנות ומוכרות במקום להפנים ולמנף את השינוי העולמי כך שהתעשייה תמשיך לפרוח, הן יסתכנו בכך שחברות רכב חשמלי חדשות יתפסו את מקומן ואת חשיבותן בכלכלה. 

המובילה בדרך לקרב על השוק היא כמובן טסלה, שהודיעה לאחרונה על הקמת מפעל בברלין.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close