fbpx
Trending

למה נשים לא קונות רכבים חשמליים, ואיך אפשר לשנות את התמונה?

לא רק בנזין: מחקרים מראים מגמה של שליטת הגברים בעולם הרכבים החשמליים. מדוע נשים נמנעות מהמעבר לנסיעה ירוקה, איך זה משפיע עלינו כחברה, ומה אפשר לעשות?

אי שם במאה ה-19, עם רוח בשיער ומשקפי שמש, נהגה קלרה פורד, אשתו של הנרי פורד הנודע, ברכב חשמלי. למעשה, בתחילת עולם הרכב, רכבים חשמליים נחשבו מתאימים יותר לנשים, כיוון שהנהיגה בהם הייתה קלה יותר מרכבי הבנזין שהוצעו בשוק. מאז ועד היום השתנו פני עולם הרכב, ונשים לקחו בו חלק פעיל, אך כאשר הרכבים החשמליים מהעידן החדש החלו לעלות לכביש, הנשים נותרו מאחור.

מחקרים שונים נערכו על ההבדל המגדרי בקניית רכבים חשמליים. האחרון שבהם, שנערך לפני כשנה על ידי אתר Edmunds, מציג מגמה תפיסתית רחבה בנושא בין גברים ונשים. למעשה, 71 אחוזים מהגברים המשתתפים במחקר אמרו שישקלו בחיוב רכב חשמלי כרכב הבא שלהם, זאת לעומת 34 אחוזים מהנשים שהשתתפו במחקר.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

מלבד כוונת רכישה בפועל, המחקר מראה התלהבות גבוהה יותר של גברים מרכבים חשמליים באופן משמעותי מאשר נשים, שהצהירו גם הרבה יותר כי אינן יודעות מספיק בנושא על מנת לגבש דעה, בהשוואה לגברים.

אז למה נשים נוטות פחות לרכוש רכבים חשמליים מגברים?

סיבה אפשרית שחוזרת על עצמה בתוצאות המחקרים השונים היא חרדת טווח. למעשה נשים נוטות להעדיף טווח נסיעה גבוה כפרמטר החשוב ביותר בבחירת רכב חשמלי. חניונים ונקודות טעינה שונות עשויים ליצור תחושת סכנה עבור נשים תחת נסיבות מסויימות ושעות מאוחרות. אמנם תופעה זו מהווה גורם בעל משקל רב יותר בעיקר במקומות בהם קיימות עמדות טעינה במקומות מפוקפקים למדי, כמו ארה"ב, אך גם בארץ נשים מוצאות עצמן לא פעם בתחושת חוסר ביטחון לאחר רדת החמה. לרוב הן יעדיפו להמנע מלשהות במקומות שכאלה בתדירות גבוהה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במשך שהיה ארוך בהרבה בטעינת רכב חשמלי לעומת תדלוק בנזין.

הסבר נוסף הוא הנטייה לחדשנות בין גברים ונשים. על פי המחקר המדובר, גברים נוטים להיות "הרפתקנים" יותר ברכישותיהם, ולרצות להיות הראשונים שמנסים משהו. לעומתם, נשים נוטות להעדיף תחושת יציבות וביטחון, ובאופן כללי יעדיפו לרכוש את האפשרות המוכרת והנוחה יותר.

אישה בחליפה נוהגת יושבת בכסא הנהג של טסלה מודל X בזמן שהרכב מחובר לעמדת טעינה

גם שיקול המחיר משחק תפקיד בבחירת רכב, כאשר לפי המחקר, נשים מעדיפות רכב זול ככל הניתן בטווח הנתון, לעומת גברים, שבקרבם אין העדפה אחידה למחיר בין הנשאלים. נכון שהעידן הנוכחי הוא מהשוויוניים ביותר שידעה ההיסטוריה, אך בכל זאת, אנו רואים שוב ושוב את פערי השכר בין גברים ונשים. המחירים הגבוהים של הרכבים החשמליים, יחד עם העובדה שאינם נמכרים כמעט ביד שנייה בשל חדשנותם, מובילה לרתיעה של נשים מרכישתם.

גם מבחינה שיווקית, כמעט כל קמפיין פרסום לרכב חשמלי מיועד לקהל יעד גברי. הרכבים החשמליים מוצגים נוסעים בהרים על ידי פרזנטור מחוספס, ומדברים על עוצמה, חדשנות ומהירות. זאת בזמן שדגמי רכבי בנזין רבים מתמקדים בשיווק למשפחות, עם צילומי נסיעה עירונית והבטחה פרסומית של נוחות ובטיחות. קיימים אף דגמי רכבי בנזין שמקודמים במיוחד לנשים, עם פרזנטוריות ברות הזדהות עבורן.

מדוע זה בעצם משנה?

על אף הניסיונות ההיסטוריים להגביל נהיגת נשים, המין הצודק עדיין מחזיקות בגאווה בכ-40 אחוזים מכלל בעלי הרכבים ברחבי העולם. מדובר בנתח שוק רחב ביותר, שכרגע מנוצל בעיקר על ידי הצד המזוקן של הקשת המגדרית. החזון של ערים מלאות מכוניות חשמליות אינו יכול להתקיים כאשר כמעט חצי מבעלי הרכבים לא מעוניינים בכך.

נשים הן קהל יעד מתבקש לרכבים חשמליים: הן נוהגות לנסוע בעיקר בתוך העיר, מה שמקל על מציאת מקומות טעינה ועשוי להפחית מחרדת הטווח, הן מחושבות יותר כלכלית, תכונה שנותנת יתרון לטובת הרכב החשמלי, הזול יותר להחזקה, הן מודאגות יותר מגברים מאיכות הסביבה ומנזקי ההתחממות הגלובלית, הנגרמת בין השאר מפליטת רכבי בנזין, והן שמות דגש על בטיחות, המוגברת יותר ברכבים חדשים. מכאן, כאשר התעשייה מוותרת על נשים כקהל יעד, היא מוותרת למעשה על הצרכן בעל הפוטנציאל הגדול ביותר עבורה.

מה ניתן לעשות כדי לשנות את התופעה?

בראש ובראשונה, חברות הרכב חייבות להבין שנשים הן חלק בלתי נפרד מהשוק. על מנת להגביר רכישה בקרב נשים, כדאי להחשיבן כקהל יעד הולם. הפרסום צריך להפיג את חרדת הטווח, ולהציג את הרכבים החשמליים לא רק כמהירים וחדשניים יותר, אלא גם כבטוחים ונוחים לא פחות. ייצור סטטוס בשיווק הוא לא עניין פשוט, אך אפשרי. כיום המקדמים העיקריים של רכישת רכבים חשמליים בקרב נשים הם ארגונים ללא מטרות רווח. אולי כאשר החברות המסחריות יצאו בקמפיינים המעודדים נשים לעשות זאת, המגמה תחל להשתנות.

עניין נוסף הוא שיפור התשתיות. טענה ידועה היא שעמדות טעינה צריכות להיות זמינות יותר. פתרונות טעינה כבר החלו לצוץ ורובוטים מתיימרים לטעון לנו את הרכב, אך הם עדיין לא מבוססים מספיק. ככל שזמינות עמדות הטעינה תעלה, חרדת הטווח תקטן משמעותית.

זמינות מקומות הטעינה תוסיף גם פתרון לעניין הביטחון האישי, כאשר "יצאו מהחניון" ויאפשרו תחושה נעימה יותר לשהות לאורך זמן, כפי שדורשת הטעינה. על פי סקר שנעשה על ידי Transportation Energy Institute (ארגון מחקר אמריקאי), קיימת חשיבות גבוהה מאוד לתאורה בהירה וחזקה במקום הטעינה ומצלמות אבטחה נראות לעין, בעיניי נהגי רכבים חשמליים. אמנם בישראל אנחנו במצב מעט טוב יותר, עמדות טעינה מוצבות לרוב בקניונים, תחנות דלק ומתחמי נוחות, אבל גם מכאן אפשר עוד לעלות.

ולבסוף, המחיר. רכבים חשמליים התבססו כרכבים יקרים יותר, הן בניסיון ליצור תחושת יוקרה, והן בשל הרגולציה ועלויות הייצור. במציאות של יוקר המחייה, על מנת לשווק רכבים חשמליים לנשים, ולמשקי בית ממוצעים, המחיר יאלץ לרדת. הכוונה היא לא בהכרח לירידת מחירים כוללת, אלא לייצור של דגמים זולים יותר, לצד דגמי "פרימיום" יוקרתיים יותר, למי שמעוניין בכך.

עוד במאה ה-20 כאשר נשאלה אישה אמריקאית מדוע קנתה מכונית, ולא החליפה צנרת ביתית, תשובתה הייתה "אתה לא יכול להגיע לעיר באמבטיה". ההיסטוריה לימדה אותנו שהחברה מתקדמת במקומות בהם נשים הן חלק מהמרחב הציבורי. המאבק לשוויון בין גברים ונשים התחיל בחופש התנועה, וכפי שנראה בימינו, גם ממשיך ככזה.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button