fbpx

סקר: איך צריך להראות מתחם טעינה לרכב חשמלי?

סקר מקיף בארצות הברית שופך אור על ההרגלים של נהגי רכב חשמלי, צרכי הטעינה שלהם ועל התפעול של עמדות טעינה מצידם של בעלי עסקים וחברות טעינה. מהן הציפיות של בעלי רכב חשמלי ממתחמי טעינה, וכיצד ניתן לתכנן אותם טוב יותר?

סקר שבוצע בארצות הברית בחן את הרגלי הטעינה והנהיגה של בעלי רכב חשמלי. הסקר בוצע על ידי המכון לאנרגיית התחבורה (Transportation Energy Institute), ארגון מחקר עצמאי ללא מטרות רווח, המתמקד בחקר נושאים הקשורים לאנרגיה ותחבורה. ב-2022 המכון הקים את מועצת הרכב החשמלי (Electric Vehicle Council) כדי לקדם את האימוץ והפיתוח של תשתיות רכב חשמלי.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

הסקר כלל 500 בעלי רכב חשמלי בארצות הברית, 251 בעלי עסקים ומנהלים ו-1,010 נהגים שאין בבעלותם רכב חשמלי, בנוסף לראיונות מקיפים עם מספר מפעילי עמדות טעינה ובעלי אתרים הכוללים עמדות טעינה (חלקם מאירופה).

אז מה נהגי רכבים חשמליים מחפשים?

לפי הדוח שפורסם 77% מבעלי הרכבים החשמליים משתמשים בטעינה ציבורית בנוסף לטעינה במקום מגוריהם. מתוכם כ-42% מטעינים במטענים המותקנים לצד הדרך (כבישים ראשיים, בתי מלון וכו׳), 38% מטעינים בחניונים, 31% בעבודה, 30% בקניונים ו-23% בחנויות נוחות בהן ניתן גם לתדלק.

במסגרת הסקר ביקשו מנהגי רכב חשמלי להעריך ולדרג 22 שירותים ומאפיינים של תחנת עמדות טעינה הכוללים מגוון רחב של מאפיינים, כגון ריבוי עמדות טעינה בתחנה, תאורה, שירותים נקיים, זמינות 24/7, קירוי מעל עמדות הטעינה, ממכר מזון, גן שעשועים לילדים ועוד.

חמשת המאפיינים והשירותים שדורגו במקום הגבוה ביותר הם:

  1. מספר מטענים בתחנה.
  2. פתוח לרשות הציבור 24/7.
  3. מטענים שממוקמים במקומות הנראים לעין (Highly Visible Area).
  4. תאורה בהירה וחזקה באיזור עמדות הטעינה.
  5. יש במקום מצלמות אבטחה נראות לעין.

המאפיין שדורג הכי גבוה הוא מספר מטענים בתחנה, כלומר רוב הנהגים רוצים לראות יותר ממטען אחד בתחנה אליה הם מגיעים. הצורך הזה נובע מזמן הטעינה בעמדות מהירות שנמדד לרוב בעשרות דקות – כך שבמקרה ומטען אחד תפוס, ישנם מספר מטענים נוספים שזמינים לרשות המשתמשים.

בהמשך הרשימה מדורגים – שירותים נקיים הפתוחים 24/7, קירוי לעמדות הטעינה, וגישה ל-WiFi ללא עלות. הדרישה ל-WiFi, נובעת כנראה מכך שהקליטה הסלולרית באיזורים מרוחקים מעיר בארצות הברית אינה מיטבית.

במסגרת הסקר חילקו את הרשימה לשלושה סוגים – מאפיינים (Features), שירותים (Services) ומתקנים (Amenities), וניתחו כיצד שילובים שונים של מאפיינים, שירותים ומתקנים בתחנות הטעינה משפיעים על האטרקטיביות שלהן עבור נהגי רכבים חשמליים.

מאפיינים*שירותים*מתקנים*
תאורה חזקה ובהירה
מספר מטענים בתחנה
אוכל מוכן, כמו סנדוויצ׳ים ופיצה
פתוח לרשות הציבור 24/7
שירותים נקיים הפתוחים 24/7
איזור עסקי שבו ניתן לשבת ו/או לעבוד
* השילוב הטוב ביותר של שני מאפיינים

השילוב האטרקטיבי ביותר לנהגים, כך לפי הסקר, הוא מספר מטענים בתחנה, תאורה בהירה, אוכל מוכן, זמינות של 24/7, שירותיים נקיים ואיזור נוח לישיבה שניתן גם לעבוד בו.

מה עושים בזמן הטעינה?

אדם נשען על רכב חשמלי ומשתמש בפלאפון בזמן שהרכב נטען

נהגי הרכבים החשמליים נשאלו גם על ההתנהלות שלהם בזמן הטעינה, מתוכם רוב גדול (91%) ענו כי הם נשארים ברכב בזמן הטעינה, ו-78% צפויים גם לעזוב את הרכב בזמן הטעינה (כלומר רוב האנשים נמצאים ברכב בחלק מהטעינות במקרים מסוימים ויוצאים מהרכב במקרים אחרים).

מתוך הנהגים שענו כי הם נשארים ברכב, 43% ענו כי הם גולשים בסמארטפון, 41% בודקים אימיילים והודעות בסמארטפון, 40% מקשיבים למוזיקה ו-26% מדברים עם חברים. בנוסף חלק מהאנשים מנקים את הרכב (26%), צופים בסרטים (19%) או מנמנמים (12%).

אלו שבוחרים לצאת מהרכב ענו כי הם קנו משהו לאכול או לשתות (38%), הלכו לשירותים (34%), עשו קניות (30%), יצאו להליכה (22%), הלכו לעבודה (14%) או נכנסו לפגישה (10%).

איך משלמים?

אדם מצמיד כרטיס אשראי לעמדת טעינה לצורך תשלום

בניגוד לישראל, כאן כמעט ואין את האפשרות לשלם באמצעות כרטיס אשראי, בארצות הברית רוב בעלי הרכב החשמלי משלמים באמצעות ארנק דיגיטלי (42%) או כרטיס אשראי (38%), לאחר מכן באמצעות אפליקציה המחוברת לכרטיס אשראי (31%) או מזומן (20%).

לצערינו בישראל האפשרות לשלם באמצעות ארנק דיגיטלי (כמו אפל פיי או גוגל פיי) או כרטיס אשראי כמעט ולא נפוצה או זמינה ללקוחות טעינה. ברוב גדול מאוד של העמדות תאלצו להתקין את האפקליציה של המפעיל, להרשם לאפליקציה, להכניס פרטי כרטיס אשראי ולהפעיל את העמדה מהאפליקציה – תהליך ארוך ומייגע, שלא עובד היטב בחניונים תת קרקעיים עם קליטה רעועה.

הסקר מראה כי נהגים מעדיפים לשלם באמצעות ארנק דיגטלי או כרטיס אשראי, על פני שימוש באפליקציה, שכן מדובר בשיטת תשלום פשוטה ונוחה יותר.

הזווית שלנו

הדוח שפורסם כולל עוד שלושה פרקים שלא התייחסנו אליהם כאן, הנוגעים למפעילי עמדות טעינה, לעסקים ולנהגים שאין ברשותם רכב חשמלי, והוא כולל מידע חשוב ושימושי על הרגלי הטעינה של בעלי רכבים חשמליים.

תוצאות הסקר יכולות לשמש בתכנון מתחמי טעינה לרכבים חשמליים. הרצה של סקר דומה בישראל תוכל לדייק יותר את הצרכים של בעלי רכבים חשמליים בארץ ולאפשר למפעילי עמדות טעינה, לממשלה ולרשויות בישראל לתכנן רשת טעינה ומתחמי טעינה אפקטיביים יותר לקהל הנהגים בארץ.

כך לדוגמה, מתוך בעלי הרכבים שהשיבו לסקר, ל-85% מהם יש חניה בבית פרטי (גראז׳). בניגוד לארצות הברית, בישראל רוב האוכלוסיה גרה בבניינים משותפים או בבתים ללא חניה, ולחלק גדול מהם אין חניה פרטית, ולכן בישראל כדי להגיע גם לאוכלוסיות אלו יש צורך ברשת טעינה ציבורית רחבה יותר, שפרוסה גם בשכונות מגורים.

גם בארצות הברית אגב, 22% מהנשאלים שאין ברשותם רכב חשמלי ואינם שוקלים לרכוש אחד, מנו את מחסור בגישה לתשתית טעינה כסיבה העיקרית לכך. בישראל המספר הזה צפוי להיות גבוה יותר, בשל אופי הבנייה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button