fbpx

מניה בשחקים: מה טסלה עושה נכון?

אחרי שדווחה על רבעון רווחי שלישי ברציפות וכשניכר שהחברה כובשת את כבישי ולבבות אירופה אנחנו ממשיכים לנסות ולהבין מה הופך את טסלה לסיפור הצלחה, בפרט לאור מצב השווקים והמציאות הכלכלית החדשה בארצות הברית.

"המניה של טסלה גבוהה מדי, לדעתי" צייץ מאסק בטוויטר בתחילת החודש, מוביל לצניחה במחיר המניה בשלושה עשר אחוזים תוך יום אחד – הפסד של בערך שמונה עשר מיליארד דולר. על אפם וחמתם של האנליסטים בטסלה ובחברות הפיננסים שיצטרכו עוד לבנות מודלים חדשים על סמך ההתנהלות שלו – הוכיח מנכ"ל חברת הרכב החשמלי המצליחה שהקשר של המשקיעים אליה עמוק, רגשי ומגיע מהבטן. אלו לא רק מספרים ורווח בכיס.

כך גם בניגוד לכל ניסיון לחזות ולנבא את שעומד להתרחש בשווקי העולם, טסלה ואחריה רכבים חשמליים רבים הצליחו להגדיל את מספרי הרכבים החשמליים שנמכרו באירופה ברבעון הראשון של השנה למרות דעיכה של 52 אחוזים במכירות הרכב הכלליות. 

טסלה הצליחה למכור למעלה מעשרים ואחד אלף רכבים (כולם מודל 3) ברחבי אירופה, עליה של שמונה אחוזים ביחס למכירות בתקופה זו בשנה שעברה  – וכך ממשיך מודל 3 להיות הרכב החשמלי הנמכר באירופה (אם כי זואי של רנו נושף בעורפו בהפרש של פחות מ-700 רכבים).

מה באמת הופך את טסלה למצליחה הגדולה של עולם הרכב, שממשיכה לצמוח גם בימים של אי-ודאות כלכלית וחברתית שפוגעת בארה"ב יותר מבכל מקום אחר בימים אלו?

מדיניות פרו-סביבתית מתגמלת 

כשטסלה פרסמה את הכנסותיה ברבעון הראשון של השנה, שהגיעו ל-5.98 מיליארד דולר ועקפו את התחזיות במאה ארבעים מיליון, ההפתעה הגדולה ביותר הייתה שהמאזן החיובי ו"הרבעון הראשון הטוב ביותר עד כה" הגיעו למרות שהחברה נאלצה לסגור את מפעליה בארצות הברית ובסין ולמרות שכלכלת העולם נכנסה לסחרור ותקופת אי יציבות.

לפי העדכון של החברה בנוגע לרבעון הראשון של 2020, מכירות הרכב של החברה דווקא צנחו בלא פחות ממיליארד ומאתיים מיליון דולר, אך מדד אחר יותר מאשר הכפיל את עצמו ברבעון הזה והעניק לטסלה הכנסות בשווי שלוש מאות וחמישים מיליון דולר – זיכויים רגולטוריים.

עם המגמה המתגברת ברחבי העולם של שינוי מדיניות מיסוי וקידום תקנות כדרך התמודדות עם משבר האקלים המתרגש על עולמנו ובפרט זיהום אוויר הנובע מתחבורה (המגזר המזהם ביותר באמריקה), הופכת הפופולריות של רכבים חשמליים לרווח כספי עבור חברות הרכב, כשטסלה בראשן נכון לעכשיו.

הכיס תומך בנטיית הלב

החלוצה באמריקה בנושא זיכויים רגולטוריים היא מדינת הבית של טסלה – קליפורניה, שעל מאבקה נגד דלקים מאובנים (וגם נגד הממשל הפדרלי עקב כך) נכתב פה לא מעט. התוכנית שנהגתה ויושמה בה, תוכנית הרכבים נטולי הפליטות (ZEV) כבר אומצה בתשע מדינות נוספות ברחבי ארה"ב – בהן ניו יורק, מסצ'וסטס ומרילנד.

התוכנית של קליפורניה דומה לתקנות ההולכות ומתהדקות באירופה ונועדו לדחוף את חברות הרכב לשווק רכבים נטולי פליטות מחד, יחד עם עידוד הצרכנים לבחור ברכבים חשמליים מאידך.

אילון מאסק, מנכ״ל טסלה
(תמונה: NASA Kennedy from United States / Public domain)

חברות הרכב במדינות שאימצו את תוכניתה של קליפורניה מחויבות לבצע התאמה של שיעור מכירות הרכבים החשמליים למכירות רכבים שאינם חשמליים, כך שאלו מחויבות למעשה לעודד את הצרכנים לבחור דווקא ברכבים חשמליים כדי להימנע מקנסות. במקביל מתומרצת מכירת הרכבים החשמליים בזכות סבסוד משמעותי למדי במחיר שהופך אותם ליותר משתלמים.

התקנות הללו מעניקות לטסלה יתרון תודעתי משמעותי ביחס לחברות רכב ותיקות שנאלצות כעת לבצע שינוי מדיניות: בזמן שהשחקניות הותיקות התבטאו פומבית במשך שנים ארוכות נגד תחבורה חשמלית ושכנעו את הציבור באי נחיצותם של רכבים נטולי אגזוז, לפתע הן צריכות למכור רכבים חשמליים בשיעור גבוה. 

נטיית הלב היא לבחור בחברת רכב שהאמינה במהלך אידיאולוגית כבר מהרגע הראשון. שם נמצאת טסלה, שמודל 3 שלה הוא הרכב החשמלי הנמכר ביותר והשמיני מכלל הרכבים שנמכרו בארה"ב השנה.

באירופה טסלה מרוויחה פעמיים- באמצעות שיתוף פעולה עם פיאט

טסלה מודל 3 אדומה בסוכנות רכבים בקליפורניה ארצות הברית
טסלה מודל 3 (צילום: Martin Chavez / Shutterstock.com)

יותר מאשר באמריקה המגמה לכיוון רכבים חשמליים מורגשת באירופה, שם התהוותה הסערה המושלמת עבור התחבורה החשמלית, בדמות מגפה מפחידה ומבהילה שהולכת ונקשרת לזיהום אוויר יחד עם תקנות שהתהדקו להן בתחילת השנה הנוכחית.

החיוב של יצרניות הרכב להקטין את מידת הזיהום הממוצע באמצעות מכירה של יותר רכבים חשמליים או היברידיים הביא לטסלה רווח כפול – הן ממכירות והן מההסכם שגובש בשנה שעברה עם פיאט-קרייזלר.

על פי ההסכם שנוסח במאי שעבר, המכירות של טסלה יחושבו באירופה תחת זיהום הצי של רכבי פיאט (שנכון לעכשיו כמעט ולא מייצרת דגמים חשמליים משלה) ויאפשרו לה להימנע מקנסות בשווי מיליארדי יורו באירופה. בתמורה משלמת פיאט שני מיליארד דולר – תגמול נוסף על מכירות שהולכות ומתעצמות באירופה (למעשה, חלקן על חשבון רכבים לא חשמליים של פיאט).

עם הגדילה של נתח השוק שתופסים הרכבים החשמליים באירופה והתייצבותו של מודל 3 במקום הראשון במכירות, הצליחה שוב טסלה לזהות מראש את המגמות המתעצבות ולהכניס עצמה לעמדה רווחית ביותר.

חיבור ערכי עם המשקיעים

גם בסין טסלה מובילה בענק, הגיעה לשיאי מכירות במדינה והחזירה את מפעלה בשנגחאי לפעולה מלאה. על אף שנאלצה להוזיל את מחיר מודל 3 כדי שיוכל להיכלל במדיניות התמריצים החדשה של הממשלה הסינית, המכירות בשיאן ובקרוב גם מודל Y ייחל להימכר בסין.

טסלה (והעומד בראשה) מצליחה לכבוש את תודעתם של אלו שמדואגים מאיכות הסביבה ועדיין רוצים חוויית נהיגה ונסיעה בלתי מתפשרת. מודל 3 ומודל Y זוכים לשבחים מנהגים כמו גם מרשויות בטיחות בדרכים ברחבי העולם, מה שהופך את טסלה לחלומם של נהגים רבים, שמבינים שפרט לשמירה על הסביבה מדובר ברכישה של רכב בעל ביצועים חלומיים ונוחים למשתמש.

במצב הנוכחי, שיכול להתפתח לנקודת מפנה חסרת תקדים לכיוון אנרגיות מתחדשות ותחבורה חשמלית (אם ינוצל נכון), מחשבה עמוקה על התנהלותה של טסלה מוכיחה שהחברה מצליחה לראות את הנולד ולעקוף את חברות הרכב מבוססות הדלקים.

עם השיפורים בטכנולוגיה ואי-היציבות הכלכלית שנובעת מהמגפה העולמית, טסלה מוכיחה שההשקעה בה נובעת דווקא ממקום ערכי – שמתגלה כעוצמתי מספיק על מנת לסחוף אחריו את כלכלת העולם.

(תמונת כתבה: טסלה מודל S, צילום: Ivan Kurmyshov / Shutterstock.com)

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button