בנובמבר 2021, אף אחד לא יכול היה לדעת שהחגיגה תסתיים בקרוב. באותו החודש רשמה מניית טסלה את שיאה עד היום: יותר מ-1,200 דולר למנייה אחת. השיא הדרמטי הגיע אחרי תקופה ממושכת של עליות דרמטיות בשווי חברת הרכב החשמלי: מניית טסלה הכפילה את עצמה פי 2 בתוך פחות מחצי שנה – ופי 10 בתוך שנה וחצי בלבד.
זו הייתה תקופה מתוקה של ניצחונות עבור החברה – ועבור המנכ"ל הדומיננטי שלה אילון מאסק. טסלה הוקמה כבר בשנת 2003, בידי צוות מייסדים שלא כלל את מאסק. המיליארדר השנוי במחלוקת השקיע בחברה בשנת 2004 – ותפס רשמית את כיסא המנכ"ל כעבור ארבע שנים.
את קפיצת המדרגה שלה עשתה טסלה בשנת 2010. תחת הנהגתו של מאסק החברה הונפקה בבורסה (במחיר הצנוע של 17 דולר למנייה) – והחלה להיערך להשקת הרכב הראשון שלה בייצור המוני: טסלה מודל S. מיד עם השקתו בשנת 2012, המודל S זכה לביקורות משבחות ואף רשם שיאי מכירות חדשים בענף הרכב החשמלי.
מאז ועד היום, טסלה נמצאת בתהליך צמיחה שיטתי – שנמשך כמעט ללא הפרעות. אחרי המודל S הגיעו גם מודל 3 ומודל Y, וכן תכניות עתידיות להשקת דגם נוסף של רכב היוקרה רודסטר, משאית הסמי-טריילר טסלה סמי והטנדר המדובר סייברטראק. היקפי הייצור ממשיכים לצמוח בקצב מרשים – ולכאורה טסלה נמצאת בעמדת הובלה ברורה במירוץ לכיבוש עולם הרכב החשמלי.
אלא שבעיני הבורסה – טסלה הפכה למשהו גדול הרבה יותר. שבועיים לפני שנרשם השיא במניית החברה, בשלהי אוקטובר 2021, טסלה האמירה לשווי שוק של 1.01 טריליון דולרים. באותו פרק זמן החברה הייתה שווה כמו עשרת יצרניות הרכב הגדולות ביותר אחריה: טויוטה, פולקסווגן, BYD, דיימלר, ג'נרל מוטורס, BMW, פורד, סטלנטיס (הכוללת בין היתר את המותגים סיטרואן, פיאט, אופל ופי'גו) ו-SAIC.
מאות מותגי רכב נכללים תחת עשרת התאגידים הללו – האחראים למכירות של מיליוני רכבים בחודש. לפי הבורסה האמריקנית, עשרת קבוצות הענק הללו היו שוות יחד כמו טסלה הקטנה – שמחזיקה במותג רכב אחד בעל מכירות נמוכות יחסית.
לצורך ההשוואה, בשנת 2021 מכירות טסלה החודשיות בארצות הברית עמדו על 21-26 אלף יחידות בחודש בממוצע – פחות ממותג היוקרה לקסוס (שמהווה בסך הכל שבריר אחד מאימפריית הרכב של טויוטה).
מאז מניית טסלה הספיקה להיחתך בחדות ולטפס מעט – כאשר מתחילת השנה היא רשמה ירידה של 51 אחוזים. הפער בינה לבין שאר יצרניות הרכב המובילות הצטמצם מעט – אבל עדיין נותר גדול להפליא. טסלה נסחרת כיום לפי שווי שוק של 620 מיליארד דולרים – יותר מפי 2 מטויוטה הענקית.
חשוב לזכור שמדדי המניות כולם החלו לצנוח מתחילת השנה, כחלק מהמשבר הכלכלי העולמי. אולם הירידה של טסלה הייתה חדה וכואבת למדי – בין היתר בגלל הציפיות הגבוהות מהחברה. אילון מאסק הביא את טסלה לגבהים דמיוניים – אך עם ההצלחה באות גם ציפיות גבוהות מציבור המשקיעים. ייתכן שטסלה כלל לא מסוגלת לעמוד בציפיות הללו.
לעומת מכירות חודשיות של 21-26 אלף יחידות בארצות הברית בשנה שעברה – מאז תחילת השנה עלתה טסלה לרמה של 37-39 יחידות בחודש. החברה מוסיפה להגדיל את נתוני הייצור והמכירות שלה – אך בקצב הנוכחי היא תזדקק לשנים ארוכות כדי לסגור את הפער מול הערכת השווי הגבוהה שלה.
אנליסטים אמריקנים אומרים כי ייתכן שטסלה צריכה להתאים את עצמה מחדש – ולהנמיך את ציפיותיה. המסע של יצרנית הרכב הצעירה מהשקת מודל S ועד לכיבוש עולם הרכב עדיין לא נגמר. כדי להצדיק את הערכות השווי שלה, טסלה תצטרך להמשיך להגדיל את היקפי הייצור באופן מתמיד – אתגר לא פשוט לאור העלאת המחירים האחרונה של החברה. כיום, מחיר המנייה ושווי החברה מתנהלים ללא כל קשר לנוסחאות המקובלות בעולמות הפיננסים והרכב.
ביוני דיווחה החברה על תוצאות רבעוניות טובות, עם רווח של 18.6 מיליארד דולר – סימן חיובי לעתיד החברה. אולם כל עוד התנהלות המנייה בבורסה תוסיף להיות מנותקת מביצועי החברה בשטח – טסלה עלולה להיקלע שלא ביוזמתה למשברים נוספים.
בינתיים, אגב, אילון מאסק עצמו סיים לממש מניות בשווי שמוערך לפחות ב-15 מיליארד דולרים. מנכ"ל טסלה נחשב בעיני רבים לגאון חד פעמי – או לכובען מטורף ובלתי צפוי. ההרפתקה שלו עם טוויטר, במסגרתה הוא רכש את הרשת החברתית, הדיח את הנהלתה באופן כמעט מלא ויישם שורת מהלכים שנויים במחלוקת, פגעה קשות במוניטין שלו – ובאמון של המשקיעים ביכולתו לייצר אפילו מראית עין של יציבות.
אחרי שמחירי דגמי טסלה זינקו ב-20-30 אחוזים השנה, מאסק אמר שהוא מקווה להוריד את המחירים בעתיד הקרוב. נראה שהורדת מחירים היא הכרחית עבור החברה – אם בכוונת טסלה לצאת מנישת רכבי היוקרה ולהפוך ליצרנית ענק אמיתית.
כפי שזה נראה כעת, הורדת המחירים היא אחד האתגרים המשמעותיים של טסלה – לצד המשך הגדלת היקפי הייצור. בנוסף, מעל החברה מרחפות שתי שאלות גדולות: האם הערכת השווי שלה מוצדקת – והאם אילון מאסק יוסיף להיות נכס בעל ערך עבור החברה? ככל שטסלה תוסיף לגדול ולצמוח, היא עשויה להפוך בעתיד לחברה גדולה מדי, אפילו עבור אילון מאסק.