במשך שנים, רכבים חשמליים נאלצו להתמודד עם תדמית רעועה: הם נחשבו לכלי רכב מוגבלים, פשוטים ולא מתקדמים – שמיועדים בעיקר לאנשים עם "ראש ירוק" שעסוקים בעיקר בשמירה על הסביבה. התדמית הזאת השתנה כבר מזמן – וכיום נהגים בארץ ובעולם בוחרים ברכבים חשמליים ללא חשש. החשמליות החדשות נוגסות בנתח השוק של היצרניות הוותיקות – ותופסות נתח משמעותי יותר ויותר מהכבישים בארץ ובעולם.
אלא שיש שוק אחד שהמהפכה הזאת עדיין לא הגיעה אליו: רכבי הסופר-יוקרה. לא מדובר כאן על מכונית כמו טסלה מודל S שנהנית מתג מחיר מכובד – וגם לא על הרכבים הנגישים יחסית של מרצדס או BMW. בשוק הסופר-יוקרה מחיריהן של מכוניות (לרוב בתצורת קופה) יכולים להגיע גם למיליוני דולרים.
מה מעכב את אימוץ הרכבים החשמליים בשוק הזה? בראש ובראשונה, עדיין לא ברור אם המערכות החשמליות מסוגלות לעמוד היום בדרישות הגדולות של נישת הסופר-יוקרה. כשמדובר בפרמטרים קשיחים של מהירויות מירביות של מאות קמ"ש וגרר, הקיבולת וההספק של הסוללות החשמליות יכולים להוות אתגר בניסיון לפנות לשוק הזה.
בכל זאת, אילוצי רגולציה וסביבה עלולים לאלץ גם את השוק הזה לאמץ את הפתרון החשמלי. בדקנו אילו יצרניות צועדות באיטיות לעבר השקת רכבים – ואילו יצרניות כבר משווקות את האופציות החשמליות שלהן.
למבורגיני
רוב יצרניות הרכבים הגדולות כבר התחילו לשווק כלי רכב חשמליים – או לכל הפחות חשפו את הדגמים העתידיים שלהם. אלא שבעולם הסופר-יוקרה העניינים מתנהלים קצת אחת. למבורגיני אומנם הודיעה שבכוונתה להתחיל לייצר רכבים חשמליים – אבל היא תעשה זאת רק בשנת 2028. חמש שנים שלמות עוד יחלפו עד שהיצרנית האיטלקית תתחיל לשווק את הרכב החשמלי הראשון שלה.
מנכ"ל החברה הסביר כי למבורגיני עדיין מתלבטת האם להיפרד לנצח ממנועי הבעירה הפנימית – או להמשיך לייצר גם בעתיד רכבים מונעים בדלקי מאובנים. אחד השיקולים המשמעותיים של החברה, לדבריו, יהיה איסור פוטנציאלי של הפרלמנט האירופאי על ייצור רכבי בנזין בעתיד.
פרארי
גם השחקנית האחרת בשוק היוקרה האיטלקי מתכוונת להצטרף למהפכת הרכב החשמלי. מנכ"ל פרארי, בנדטו ויגנה, הודיע רשמית כי החברה תייצר ותתחיל למכור רכב חשמלי ראשון בסביבות שנת 2025. אין ספק שפרארי תשמח להקדים את למבורגיני – ולהשיג ניצחון סמלי על היריבה הוותיקה. עד כה, לא חשפו בחברה פרטים ספציפיים על הרכב החדש – אך הרשת כבר מלאה באילוסטרציות והדמיות של העיצוב הפוטנציאלי של הרכב החשמלי המצופה.
לפי הערכות של חברת פרארי, בשנת 2026 יהוו הרכבים החשמליים כ-5 אחוזים מסך מכירות החברה.
רולס-רויס
בניגוד לאיטלקיות שעסוקות בינתיים בעיקר בדיבורים, רולס רויס כבר החלה לפעול. היצרנית הבריטית המכובדת כבר השיקה את הרולס-רויס ספקטר – הדגם החשמלי הראשון של החברה. כיאה לרכב מהמותג הוותיק, הספקטר היא מפלצת של ממש: רכב באורך 5.4 מטרים וברוחב של שני מטרים. זהו רכב כבד במיוחד עם גלגליים ענקיים – וסוללות ענקיות תואמות.
את מערכת הסוללות של הרולס רויס ספקטר מייצרת ב.מ.וו – החברה האם של היצרנית הבריטית. בחברה מבטיחים כי הרכב יוכל לנסוע למרחק של 514 קילומטרים בטעינה אחת: נתון גבוה לכל הדעות שעשוי להצדיק (בעיני לקוחות מסוימים) את תג המחיר האימתני – 413 אלף דולרים לפחות.
רולס רויס מתכוונת לבסס בעתיד את מלוא קטלוג הרכבים שלה על רכבים חשמליים – וכך מסמנת את עצמה כאחת השחקניות החשמליות ביותר בעולם היוקרה.
פורשה
כמו רולס רויס, גם פורשה מסמנת את עצמה כמי שמוכנה לאמץ את המהפכה החשמלית במהירות. בשנת 2019 חשפה החברה את הפורשה טייקן החשמלית – הרכב החשמלי הראשון של הרכב. מדובר ברכב יוקרה בתצורת סלון שנהנה מטווח נסיעה מכובד יחסית העומד על 389 קילומטרים לנסיעה אחת. מחירה של הטייקן בארצות הברית סביר למדי, יחסית לשוק היוקרה, ועומד על 86 אלף דולרים. בישראל הטייקן נמכרת במחיר של החל מ-720 אלף שקלים.
אספקת הטייקן נקלעה בשנה החולפת לקשיים בגלל משבר שרשראות האספקה העולמי – אך בחברה אומרים כי מדובר במגבלה זמנית בלבד. בשנים הקרובות צפויה פורשה להשיק דגמים חשמליים נוספים – גם באזורים היקרים יותר של קטלוג רכבי החברה.
מזראטי
מזראטי האיטלקית החליטה להיות זריזה יותר מלמבורגיני ופרארי – לפחות על הנייר: היצרנית חשפה את הגרסה החשמלית של הגראן-טוריסמו, פולגורה, מכונית הספורט-קופה הפופולרית מבית החברה, הנקראת גראן טוריסמו פולגורה. מזראטי אומנם חשפה תמונה של החשמלית החדשה וכמה מהפרטים הטכניים שלה – אך לפי שעה עדיין נמנעת מלציין את טווח הנסיעה.
טסלה
רבים מאיתנו אולי רגילים לחשוב על טסלה כעל יצרנית רכבים המונית שמתחרה בטויוטה, וולוו או שברולט – אבל החברה של אילון מאסק החלה את דרכה כיצרנית של רכבי יוקרה בייצור מוגבל. כבר בשנת 2008 חשפה טסלה את הטסלה רודסטר הראשונה – מכונית קופה יוקרתית שסייעה להזניק את החברה. למעשה, הרודסטר הייתה הבסיס שאיתו הצלחה טסלה לשווק לציבור האמריקני את רכביה בייצור המוני: מודל S, מודל 3, מודל X, מודל Y – וגם טסלה סמי והסייברטראק העתידי.
בימים אלו נמצאת בפיתוח גרסתה החדשה של הטסלה רודסטר, שנחשפה בשנת 2017 ואמורה הייתה לצאת לשוק כבר לפני מספר שנים – אך תאריך ההשקה שלה נדחה שוב ושוב. תג המחיר יעמוד על 200 אלף דולרים, טווח הנסיעה יגיע לנתון מדהים של 1,000 קילומטרים בטעינה אחת – והמכונית תוצע (לכאורה) גם בגרסה מיוחדת עם מנועים מבית SpaceX.
מאחורי הדור החדש של הרודסטר נמצאת מטרה אסטרטגית שאפתנית של אילון מאסק: להוכיח שמכוניות חשמליות יכולות לעמוד בכל דרישות המהירות וההאצה של שוק הסופר-יוקרה. מטרתה של הרודסטר הראשונה הייתה להוכיח לציבור הרחב שמכונית חשמלית יכולה להיות איכותית, עוצמתית ואפילו סקסית, מטרה שבזמנה לא הושגה – האם הרודסטר החדשה תצליח להשלים את המהפכה?