מוקדם יותר השנה אישרה חברת אלקטריפיי אמריקה, חברת הבת של פולקסווגן שהוקמה בארצות הברית על מנת לקדם שם את התשתית לתחבורה חשמלית, כי השלימה הרכבה והתקנה של לא פחות מארבע מאות תחנות טעינה ברחבי ארצות הברית.
זאת רק עשרים חודשים אחרי שהחלו להתקין תחנות טעינה במדינה, מה שמעיד על קצב פעילות מרשים, כפול מקצב התקנת התחנות של טסלה.
בחברה שהוקמה כתולדה של הסכמי הטיעון בפרשת דיזלגייט מתכננים הקמה של אחת מרשתות הטעינה הנרחבות בארצות הברית בשנים הקרובות. עם ההודעה האחרונה בחברה השיגו למעשה את היעד הראשוני שהוצב לפני כמעט שנתיים , שכולל גם יותר מ-1,700 עמדות טעינה שאינן בהכרח חלק מתחנה במרחב הציבורי.
על אף שכל התחנות הוקמו, חלקן עדיין לא פעילות וממתינות לאישור מרשות החשמל המקומית לפני שניתן יהיה לבוא ולהטעין בהן מצברים.
פועלים במרץ ויוצרים שיתופי פעולה רבים
בריאיון עם ג׳ובאני פאלאצו, מנכ״ל אלקטריפיי אמריקה, הוא הגיב על הכרזת החברה: ״אנחנו ממוקדים ביותר ביצירה של חווית טעינה מיטבית עבור לקוחותינו. הנהגים של היום צריכים ביטחון בנגישות לתשתית טעינה מהימנה ומהירה ועל כך אנו שוקדים. אני גאה ביותר בהתקדמות בפעילות החברה עד כה ואנו נמשיך לבנות רשת טעינה אוניברסלית שאינה מיועדת למותג מסוים. זאת במטרה להגיע ללקוחות רבים ככל הניתן באיזורים נרחבים״.
באלקטריפיי מנצלים את המומנט להתקדמות נוספת והודיעו שהתקבלו אישורים עבור יותר ממאה אתרים נוספים לתחנות.
אלקטריפיי אמריקה גם פועלת ליצירת שיתוף פעולה עם חברות רבות במטרה להרחיב את תפוצתה במרחב הציבורי, כמו בהסכמים עם רשתות טארגט ווולמארט, שבחניוניהן יוקמו עמדות טעינה לרכבים חשמליים.
בנוסף יצרה החברה שיתופי פעולה עם יצרניות רכב רבות כמו אאודי, פורד ואחרות. אפילו עם המתחרה העיקרית טסלה הוסכם על פריסה משותפת של יותר ממאה מצברים בתחנות קיימות במטרה להקטין עלויות תפעול.
לשם השוואה, רשת התחנות של טסלה שמתהדרת בהיותה תשתית הטעינה המהירה הטובה בעולם כללה רק 225 תחנות כשנתיים לאחר תחילת פריסתה.
למה לבנות תחנות בהספק שאף מכונית לא יכולה להתמודד איתו?
כל תחנות הטעינה המהירות של אלקטריפיי מצוידות כך שיוכלו לטעון בהספק של עד 350 קילוואט – הרבה יותר ממה שרוב הרכבים החשמליים מסוגלים בכלל לקבל היום, ובאלקטריפיי מציינים שהספק האדיר של התחנות מתוכנן לשרת את צורכי צי הרכבים של עוד חמש שנים. במרחב העירוני יוקמו מטענים ביתיים שמסוגלים להגיע להספק של 150 קילוואט.
בנוסף לתחנות ה״קלאסיות״ אלקטריפיי אמריקה תשקיע כשני מיליון דולר בהתקנה של שלושים תחנות טעינה סולאריות ברחבי קליפורניה, מחוץ לערים הגדולות. בדומה לנעשה בהולנד, התחנות יהיו מנותקות מרשת החשמל ויספקו אנרגיה נקייה לרכבים. החיסרון הוא שמדובר בהספק מעט נמוך יותר, אך עדיין ברמה מספקת לטעינה מהירה של הרכבים הקיימים בשוק.
ההשקעה בתחנות טעינה סולאריות, כפי שתואר כאן בעבר, היא פשוטה באופן משמעותי עבור חברות האנרגיה הבונות ומפעילות אותן, בשל אי תלות בייצור החשמל במחוז וללא צורך בבניית תשתית. מאידך, מאפשרות התחנות ביטחון מצד הלקוחות בנוגע למניעה ככל הניתן של זיהום סביבתי.
קניתם e-golf? זכיתם בטעינה חינם לשנתיים בתחנות נבחרות
נראה שהפעילות של פולקסווגן בצפון אמריקה היא הכאה אמיתית על חטא ההסתרה שהביא אותה לשפל חסר תקדים ביחסי הצחיבור שלה ביבשת. הפעילות האינטנסיבית של אלקטריפיי אמריקה היא מעוררת הערכה ובצפון פועלת אלקטריפיי קנדה בקצב מעט יותר איטי אך עם פעילות משמעותית למען התחבורה החשמלית.
בעקבות הסכם שפורסם בסוף פברואר האחרון, הודיעה אלקטריפיי קנדה שכל רוכשי דגם 2020 של e-golf יוכלו להשתמש במטעני החברה בחינם למשך שנתיים. הרוכשים יוכלו לנהל את ״משק האנרגיה״ של רכבם באמצעות האפליקציה שפיתחו באלקטריפיי קנדה לטלפונים החכמים.
מהלך זה נעשה במטרה להנגיש את השינוי התפיסתי שכלול במעבר לתחבורה חשמלית – איתה באופן אידאלי כלל לא פוגשים בתחנות מהירות אלא מאפשרים למצברים להתמלא בזמן שהרכב חונה בבית או במרחב הציבורי. עם זאת, ההסכם החדש יאפשר לנהגים לטעון את רכבם במשך 30 דקות בחינם לשנתיים הראשונות.
ההטבה החדשה תפחית את ״חרדת הטווח״ לאלו הנוהגים בגולף החשמלית, ביחוד עבור אלו שלא רגילים לרכב חשמלי – בהנחה שבקרוב לאלקטריפיי קנדה יהיו יותר מ-32 תחנות המתוכננות להיבנות בשנה הקרובה במיקומים מרכזיים במדינה הענקית.
ובארץ הקודש?
גורנישט!