ההשקעה המתוכננת של פורד בתחבורה חשמלית הייתה מצומצמת ביחס למתחרותיה העיקריות, ועמדה על 11.5 מיליארד דולר הפרוסים על חמש השנים הראשונות של העשור. זאת בניגוד לג׳נרל מוטורס או פולקסווגן, שצפויות להשקיע פי שניים או פי שלושה מכך בשנים הקרובות.
אך כעת, פורד כמעט מכפילה את ההשקעה שלה לעשרים ושניים מיליארד, שלטענת החברה יעזרו לה להשיק 16 דגמים חשמליים לחלוטין עד 2022 (ועוד יותר מעשרים דגמים היברידיים). הגדלת ההשקעה מצד פורד מתיישרת גם עם ההודעה הדומה של ג׳נרל מוטורס, שתשקיע 27 מיליארד דולר עד 2025 ומתכננת להביא למכירות שלושים דגמים חשמליים (לא כולל היברידיים).
בין היתר, התחייבה החברה להפסיק את מכירת הרכבים המזהמים שלה באירופה עד סוף העשור, כאשר משנת 2030 יימכרו ביבשת רק רכבים חשמליים, בתהליך הדרגתי שיתחיל בשנים הקרובות.
ההשקעה של החברה מתמקדת כעת בקידום הטנדר החשמלי שלה, F150 – והוא יגיע לייצור, ככל הנראה במהלך השנה הבאה, במפעל המרכזי שלה במישיגן. הייצור של דגמי SUV כמו מוסטאנג החשמלית ודגמים נוספים ייעשה דווקא מחוץ לארה״ב – בקנדה, סין ומקסיקו.
הצלחה ראשונה עם המוסטאנג החשמלית, ה-F150 יטרוף את הקלפים
בינתיים, הדגם החשמלי המשמעותי ביותר של פורד הוא מוסטאנג מאך-E, רכב הספורט-שטח שכבר זוכה להצלחה לא מבוטלת ולמכירות בקנה מידה מרשים. מאך-E, יחד עם שינוי המגמה הכללי באמריקה, עזר להביא את המנכ״ל ג׳ים פארלי להתייחס לאחרונה ברצינות יתרה למעבר של החברה לתחבורה המבוססת על הנעה חשמלית.
בראיון ל-CNBC ציין פארלי כי 2021 היא שנת שינוי מגמה מבחינת החברה והתחבורה החשמלית, אך התמקד בכך שפורד תשקיע את הכסף בתחומי הרכב בהם היא חזקה. ״אנחנו לא הולכים למנוע את העתיד מאף אחד, האסטרטגיה החשמלית שלנו ממוקדת מאד. אנחנו הולכים להשקיע בסקטורים בהם אנחנו שחקנים דומיננטיים ויש לנו נפח (מכירות – ש״פ), כמו F150, וואן, מוסטאנג״.
למרות שעיקר ההשקעה של פורד תבוא לידי ביטוי בשנים הבאות, לפי פארלי השינוי של פורד לעבר תחבורה חשמלית (אליו הוא התייחס בערבון מוגבל רק לפני מספר חודשים) בולט כבר עכשיו – עם הגעת מוסטאנג החשמלית לאולמי התצוגה והמכירות המרשימות של הדגם. לדבריו, המאך-E היא ״מתמודדת ראויה״ מול הקרוסאובר של טסלה, מודל Y, שזכה לפופולריות גבוהה תוך זמן קצר.
פרט למוסטאנג, הואן החשמלי של פורד צפוי להגיע למכירות עוד השנה, כך לפי פארלי, כשבמקביל כבר החלו העבודות על התאמת המפעל במישיגן לייצור של F-150 החשמלי, שככל הנראה לא יימכר לפני 2022. ״זו השנה (הצפויה). אנחנו לא מדברים על שאיפות״ אמר המנכ״ל, שנכנס לתפקידו רק לפני ארבעה חודשים.
להשיק 16 דגמים חשמליים לחלוטין עד 2022
בזירה האירופית פורד מפגינה יותר אסרטיביות מאשר בארה״ב, אחרי שהכריזה על מעבר למכירות של רכבים חשמליים בלבד, תוך עשור. לפי החברה, במהלך שנת 2026, רק עוד חמש שנים, כל דגמי החברה יהיו אפשריים למכירה באירופה בתור חשמליים, כשעד 2030 כל הרכבים הפרטיים יהיו זמינים רק בגרסה חשמלית, כשבמגזר המסחרי פורד מכוונת לשני שלישים מכלל המכירות.
עד שנת 2024, כל ההיצע המסחרי של פורד באירופה יהיה היברידי נטען או חשמלי, כשההנחה היא שבמגזר הזה אימוץ המכירות יהיה איטי יותר. הרכבים של פורד באירופה יתבססו על פלטפורמת ה-MEB של פולקסווגן, מה שיעניק לחברה הגרמנית רווח משני לא מבוטל, כמו גם מעמד משמעותי במגזר התחבורה החשמלית.
עם זאת, פורד עדיין מאתגרת את הענקית הגרמנית – כשלמעשה תקדים אותה בהסבה לחשמל של צי הרכבים שלה, כארבע שנים מוקדם מכפי שפולקסווגן מצהירה. כמיליארד דולר מתוך ההשקעה המוצהרת של החברה ינווטו למרכז ההרכבה בקלן, גרמניה, אחד המפעלים הגדולים של פורד באירופה, שם יוקם ״הבסיס החשמלי״ של החברה ביבשת.
מלחמת חימוש תחבורתית
בזירה האמריקאית, הבסיס של פורד, השפעת הממשל החדש ושאיפותיו לצי חשמלי עוד רחוקה מהבנה. למעשה, הממשל הניח את הבסיס למלחמת חימוש בתחום התחבורה החשמלית. השקעה של ההון הפדרלי ברכבים חשמליים היא נושא שאי אפשר להפריז בחשיבותו, בעיקר משום שהוא מעודד את החברות להפוך את רכביהם החשמליים מרכבי נישה המיועדים לחובבי טבע לדגמים עם ביצועים מעולים שעומדים במכרזי ענק.
במקביל, יחסי הציבור להם זוכים הרכבים החשמליים לאור הביקוש מצד המדינה (שלא לדבר על הדגמים שיזכו במכרזים) הופך אותם להרבה יותר קרובים למיינסטרים מאשר היו עד עכשיו. כעת יכולות ואף נדרשות חברות הרכב להתמקד בשיפור הביצועים, הפחתת העלויות ופריסת עמדות טעינה – במקום להמשיך ולנסות להתחמק מהפחתת פליטות גזי חממה.
בדיוק מהסיבות הללו אנחנו לא מופתעים מהגדלת ההשקעה שנעשית בכל החברות, וכבר יש מי שמסתכל על המהלך של פורד כתשובה מתבקשת למהלך הקודם של ג׳נרל מוטורס- שהכריזה על כוונתה להפטר מרכבים מונעים בדלק תוך 15 שנה.
פורד, למרות ההשקעה בכמה דגמים חשמליים בולטים, נחשבת לאחת השחקניות הבולטות לרעה בתחום. פרט לעובדה שרק עכשיו הציגה דגם חשמלי ראשון, התכניות העתידיות שלה היו דלות בדגמים ובממון ומנהליה לא מיהרו להתבטא לטובת המעבר לחשמל. השינוי המופגן כעת הוא מבורך, ועשוי להוליד תחרות מבורכת באמריקה, שתביא לירידת מחירים ולשיפור בביצועים של דגמים מרכזיים בשוק.
טסלה צריכה לדאוג?
ובכן, למרות שהשינוי של פורד מעניין וחשוב – השאלה האמיתית היא מה יקרה בעוד שנתיים או שלוש מהיום. הקמה של פסי ייצור חדשים לרכבים חשמליים הוא תהליך ארוך מאוד שכרוך בהרבה מכשולים בדרך, כפי שראינו אצל חברות כמו טסלה ופולקסווגן.
בינתיים, ועד שפורד יציעו מספר דגמים חשמליים, אנחנו הולכים לראות לא מעט יצרניות, מקונצרנים ענקיים ועד חברות הזנק צעירות, שיכבשו את שוק הרכבים החשמליים. האם פורד תפעל במהירות מספקת כדי להיות רלוונטית?
ספרו לנו בתגובות מה אתם חושבים.