פולקסווגן מסמנת נקודת ציון חשובה במסע שלה, בסופו היא שואפת לתפוס את ההובלה בענף התחבורה החשמלית. מדובר בהישג מרשים, בהתחשב בעובדה שמדובר ביצרנית רכב שהייתה מעורבת באחד הסקנדלים הגדולים ביותר בהיסטוריה של עולם התחבורה, אולי הגדול ביותר (מתוך אלו שהציבור מודע אליהן), שעלה לה, נכון לשנת 2020, לא פחות מ-33 מיליארד דולר, וגרם לה להסתבך עם האיחוד האירופי, ממשלת ארה"ב, עוד עשרות גופים אזרחיים, וגם לא מעט לקוחות פרטיים.
אנחנו מדברים כמובן על פרשיית "דיזלגייט" המפורסמת – הפרשה התפוצצה כאשר חשפה הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה, שפולקסווגן זייפה את נתוני הפליטות של כמה מדגמי הדיזל שלה הכי פופולריים שלה שנמכרו במאות אלפים ברחבי העולם, כדי להצליח לעמוד בתקן אותו הגדירה המדינה – תחבולה שנעשתה על ידי שימוש בהתקן מיוחד שגרם למכשירי הבדיקה להציג נתונים שגויים.
בעוד שבפולקסווגן משקיעים סכומי כסף גדולים ומשאבים כבירים כדי להפוך ליצרנית רכב חשמלי מובילה בעולם – יעד אותו היא הגדירה לעצמה, לא בטוח בכלל שזה מה שימחוק את הכתם השחור של פרשת דיזלגייט ויגרום לו להיעלם לתמיד – יש לא מעט שלעולם לא יוכלו לבטוח שוב בפולקסווגן, ולא משנה כמה רכבים חשמליים היא תייצר ותמכור.
סטינו מעט מנושא הכתבה אז בואו נחזור בחזרה – חשוב לזכור שבפלטפורמת ה-MEB החשמלית עושים שימוש כלל רכבי הקונצרן הכוללים מספרים מותגים – על פי ציוץ של החברה שעלה בטוויטר, מדובר במיליון רכבים המשתייכים לארבעה מותגי רכב שונים – כלל דגמי ה-ID של פולקסווגן, אאודי (דגמי האי-טרון), סקודה אניאק וקופרה בורן. רכב נוסף שבנוי על פלטפורמת MEB, הוא האקספלורר החשמלי של פורד שנחשף בתחילת השנה, אך לא נכלל בנתונים שפורסמו על ידי פולקסווגן.
בפולקסווגן כבר מתכוננים להכניס לשימוש את הדור הבא של ה-MEB – כשלפלטפורמה המקורית צפויות להצטרף עוד שתיים – מיני MEB שתהיה מיועדת לרכבים חשמליים קטנים ו-MEB+ שתציע טווח נסיעה גדול יותר וטעינה מהירה יותר, ומיועדת בעיקר לרכבי יוקרה. כל הפלטפורמות של הקבוצה מיועדות לשימוש ברכבים חשמליים מכל המותגים שבבעלותה.
אין ספק שפלטפורמה ייעודית היא תנאי מרכזי להצלחה בעולם התחבורה החשמלית, וקשה להאמין שפולקסווגן הייתה מצליחה להגיע למספרים שהיא הגיעה אליהם ללא פלטפורמת ה-MEB.
ומה קורה אצל המתחרות?
מבחינת כמויות, טסלה נמצאת הרבה מקדימה – בתחילת השנה ציינה החברה, בבעלותו של אילון מאסק, את הייצור של הרכב ה-4 מיליון של טסלה, שיצא מפס הייצור במפעל הג'יגה-פקטורי השישי של טסלה, הנמצא בעיר אוסטין בטקסס.
נתון זה לא מפתיע בהתחשב בעבודה שבטסלה מייצרים כבר מעל עשור רק רכבים חשמליים. בשונה מפולקסווגן, שנכנסה לעולם החשמלי הרבה אחרי, ועדיין מייצרת לא מעט דגמים שעושים שימוש במנועי בעירה פנימית. ולמרות שפלטפורמת ה-MEB נחשפה ב-2018, הייצור המסיבי של רכבים חשמליים שעושים שימוש בפלטפורמה החל רק בשנתיים-שלוש האחרונות.
הנתונים שמציגה פולקסווגן מספקים לנו עוד הוכחה למהירות בה צומח ענף התחבורה החשמלית. היום, אין כמעט מותג רכב שמכבד את עצמו, ולא הציג תוכניות כאלו או אחרות לחשמול מלא וצמצום הפליטות – יצרני הרכב האירופאים מייצרים עשרות ומאות אלפי רכבים חשמליים בשנה, וכמובן שגם החברות האמריקניות, הסיניות והיפניות מוסיפות את שלהן.
לפולקסווגן לקח ארבע שנים להגיע לציון הדרך של מיליון רכבים חשמליים, יש לנו הרגשה שאת המיליון השני הם הולכים לעשות בהרבה פחות זמן.