fbpx

נדנדת ביקוש והיצע – מחירי רכבים חשמליים יד 2 עולים

מה עושה אדם שרוצה רכב אבל אין לו אפשרות כלכלית לרכוש רכב חדש? הוא פונה לשוק רכבים משומשים, שם הוא מקווה שהוא יוכל להשיג את הרכב שהוא רוצה, במחיר זול יותר. מבחינת רכב חשמלי יד 2 – שוק הרכבים החשמליים עדיין לא הפך להיות נחלת הרב. רכב חשמלי חדש הוא עדיין יקר עבור חלקים נכבדים מהאוכלוסייה, אבל כשאלו פונים, כפי שהם רגילים, לשוק רכבים יד שנייה, הם מגלים להפתעתם כי גם המחירים שם עולים.

מלכוד 22 – קצב אימוץ כפונקציה של מחיר, שעולה

יש מספר חסמים העומדים בפני אימוץ טכנולוגיה חדשה – חשש מפני כישלון הטכנולוגיה, חוסר בשלות תשתיתית, עלויות רכישה יקרות. מטבע הדברים, לפני שקווי הייצור התייצבו, אספקת חומרי הגלם הובטחה ועדיין לא הצטבר מספיק ניסיון כדי להבטיח ייצור יעיל, מהיר ואיכותי – מחירי מוצרים המגלמים טכנולוגיות פורצות דרך הם יקרים, למשל – רכבים חשמליים.

טסלה ופאנסוניק עדיין עובדים על ייעול קו הייצור לסוללות חשמליות, מחסור בליתיום גם הוא מגביל את יכולת ייצור הסוללות והטכנולוגיה עדיין נמצאת בשלבי פיתוח – כל אלו מביאים למצב שבו רכבים חשמליים הם עדיין מוצר יקר. המחיר הגבוה של הרכבים החשמליים מאט, לכאורה, את קצב אימוץ טכנולוגיית הרכבים החשמליים.

אל מול עובדות אלו קיימות עובדות נוספות התומכות בהאצת מכירות רכבים חשמליים: מודעות גוברת לשמירה על איכות הסביבה, קנסות והיטלים על רכבים מזהמים, מחירי הדלק הנוסקים. במצב רגיל, מי שידו אינה משגת לרכוש רכב חשמלי חדש פונה לשוק רכבי יד שנייה אולם שם הוא נתקל בבעיה – מחירי רכבים חשמליים יד שנייה עולים.
למה? כי המצב כיום הוא שהביקוש גדול מההיצע. מחירים יקרים משמעותם חיזוק חסמי אימוץ הטכנולוגיה אך המחירים עולים בגלל אימוץ הטכנולוגיה.

בספר, מלכוד 22 אומר שאם ביקשת להיות מקורקע על רקע חוסר שפיות הדבר מוכיח כי אתה שפוי, אבל אם אתה שפוי – אתה לא יכול להיות מקורקע על רקע חוסר שפיות. כאן מדובר במצב דומה: רבים פונים לשוק רכבי יד שתיים כדי לרכוש רכב במחיר שפוי, דבר שגורם לעלייה בביקוש ומוביל לעליית מחירים שגורמת לרבים לא לעמוד במחירי יד שנייה של רכבים חשמליים.

למעשה הדרך היחידה לרכוש רכב חשמלי במחיר זול היא לא לרצות לרכוש אחד כזה ולהוריד את רמת הביקוש – מלכוד 22.

למסקנה הזו בדיוק הגיעה קרולינה אדוארדס סמאדג'ה, מנכ"לית מוצרים מסחריים באתר הגדול ביותר בבריטניה למכירת רכבים – Auto Traders: "התיאבון המוגבר לרכבים מונעים בחשמל מעניק לתעשייה הזדמנות מצוינת לצמיחה, אבל כדי להגיע לאימוץ נרחב של הטכנולוגיה עליה להיות נגישה כלכלית עבור פלח גדול יותר של התעשייה.
כשיש כל כך מעט רכבים כיום בשוק אפילו מחירי רכבים יד שנייה הופכים את המוצר לא אפשרי מבחינה כלכלית עבור רבים."

על איזו עלייה מדובר?

ניסאן ליף כחולה
מחירן של ניסאן ליף יד שנייה עלה בשנה החולפת (תמונה: Teddy Leung / Shutterstock.com)

מהנתונים שפרסמו Auto Traders על מכירות רכבי יד שנייה בחודש אפריל השנה, מתקבלת התמונה הבאה: בעוד שמחירם של רכבי דלק יד שנייה עלו בממוצע ב- 1.58% לעומת השנה שעברה, מחירם של רכבים חשמליים יד שנייה עלה באחוזי שיא של ב- 10.98%. קצב עליית מחירי רכבי דיזל היה איטי במיוחד: – 1.25%.  העלייה התלולה במחירי רכבים חשמליים יד שנייה נמצא כנגד עליית מחירים מתונה במיוחד ביתר סוגי הרכבים.

המחיר הממוצע של רכב מונע בדלק באתר זה עומד על 11,200£ לעומת מחיר ממוצע של רכב חשמלי יד שנייה שעומד על 23,361£. רכבים חשמליים מהווים 1% מכלל הרכבים הנמכרים באתר כאשר רכבים מונעים בדלק מהווים 52% מהרכבים המוצעים למכירה שם – דבר התורם להיצע הנמוך של רכבים חשמליים.

עליית מחירים זו אינה מאפיינת רק את השוק הבריטי. חברת השיווק האמריקאית J.D. Power and Associates  גם היא גילתה עליות מחירים דומות. לדוגמה, מחירה של ניסאן ליף שנת 2015 עלה ב- 23% יחסית לרבעון האחרון בשנה החולפת. לדברי לארי דיקסון, מנהל בכיר בחברת השיווק, עליות המחירים מעידות על הביקוש הגובר בקרב הצרכנים.

כדי שטכנולוגיית הרכבים החשמליים תאומץ על ידי מרבית האוכלוסייה על מחירי הרכבים החשמליים, חדשים ומשומשים, לרדת. בינתיים, בעלי רכבים חשמליים יכולים לחייך לעצמם ולסמן וי ליד יתרון נוסף לרכב חשמלי – ירידת ערך איטית במיוחד כ.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button