fbpx

לידיעת ממשלת ישראל: הפתרונות היצירתיים של ארה״ב לעידוד הרכב החשמלי

45 ממדינות ארה״ב מעודדות את תושביהן לבחור ברכבים חשמליים בדרך זו או אחרת. מי הן המובילות בדרך לשינוי התחבורה, ומי דווקא נשרכות מאחור?

תוצאת הבחירות האחרונות בארצות הברית הייתה גם בשורה עבור עולם התחבורה החשמלית. התכנית של הנשיא ג׳ו ביידן להתמודדות עם משבר האקלים כוללת גם הזנקה משמעותית של התחבורה החשמלית – כולל הפיכת צי הרכבים הפדרלי לחשמלי

עם זאת, לא חסרה ביקורת על הקצב, המחויבות וההיקף של השינוי שנעשה ושמתוכנן, ומדינות רבות הבינו שהדרך הטובה ביותר לקידום השינוי הוא בלקיחת החוק לידיים, זירוז החקיקה ומתן התמריצים המתבקשים. 

אחת הדוגמאות הבולטות לפעלתנות המקומית בשנים האחרונות הוא חוק האוויר הנקי של קליפורניה, שהולך ומהדק את הרגולציה על פליטת חומרים מזהמים מכלי רכב, תוך קידום רכישת רכבים חשמליים, כולל הטבות מס והנחות בשווי אלפי דולרים לכל רכב חשמלי שנקנה.

בין היתר, כהונת הנשיא טראמפ לוותה במתח וויכוח מתמשך בין המדינה לממשל הפדרלי בנוגע ליכולתה של המדינה לקבוע תקנות מחמירות יותר משל הממשל הפדרלי – מתח שהגיע לכדי תביעה מרובת משתתפים, כולל 13 מדינות ומחוזות ומספר חברות רכב. כעת, עם הרוח הגבית מהממשל, מדינות רבות יותר יכולות להרגיש בנוח להתמקד בתחבורה חשמלית, והן עושות זאת.

הבולטות לטובה

ניסאן ליף בנתיב Car Pool בסן פרנסיסקו
ניסאן ליף בנתיב Carpool (תמונה: Sundry Photography / Shutterstock.com)

במחקר שפורסם לאחרונה, דירגה המועצה האמריקאית לכלכלה יעילה אנרגטית (ACEEE) את המדינות השונות בארה״ב, תוך הדגשת אלו הבולטות בחתירה לאימוץ מדיניות המעודדת שימוש ברכבים חשמליים ובהפחתת המדרך הפחמני של תושביהן.

על מנת לחשב ולדרג את מחויבותה והשפעתה של כל מדינה, החוקרים העניקו ציון לתשתיות מתוכננות לתמיכה ברכבים חשמליים, כמו עמדות טעינה, החזרים והקלות במס, ועד ניתוב של כספים פדרליים לצורכי הפיכת התחבורה הציבורית לחשמלית.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

באופן לא מפתיע – הציון הגבוה ביותר, של 91 מתוך 100 נקודות אפשריות, הגיע לקליפורניה, אחת הכלכלות החזקות בעולם. הציון הגבוה לו זכתה נובע מקביעת תאריך יעד לסיום מכירות רכבים מזהמים, יחד עם מחויבות להפיכת התחבורה הציבורית והמסחרית לחשמלית. במקביל מציעה קליפורניה תמריצים וסבסוד עבור נהגים המעוניינים להמיר את רכביהם הישנים לרכבים חשמליים. 

הבאות בתור קיבלו ציונים הרבה פחות מרשימים, שנעים בין 63.5 למדינת ניו יורק שניצבת במקום השני, ועד 44 נקודות לניו ג׳רזי, העשירית בדירוג. בעשרת הבולטות לטובה נמצאות גם (על פי דירוג יורד) וושינגטון הבירה, מרילנד, מסצ׳וסטס, וושינגטון המדינה, ורמונט, קולורדו ואורגון. 

מי לא מפחיתות זיהום?

רוב המדינות הבולטות לטובה הן גם אלו שמכילות בתוכן את המטרופולינים הגדולים של ארה״ב, משני צדי החוף. אך גם בפנים הארץ יש מדינות שהראו מחויבות לרכבים חשמליים, למרות שהן מקדמות את התחום בפחות מרץ מאשר מדינות וערי החוף.

הציון הגבוה ביותר שלא בערי החוף (או קולורדו) הוא 39.5, שקיבלה מינסוטה, ומונע בעיקר ממחויבות שלה (ושל עוד מדינות בדרום-מזרח ארה״ב) להרחבת תשתית הטעינה הציבורית – מהלך חשוב וחיוני, אך הרבה פחות ממספיק.

למדינות רבות וחשובות, הן מבחינת שטח והן מבחינת אוכלוסייה, יש מקום רב לשיפור בכל הנוגע לקידום התחבורה החשמלית בשטחיהן. בין המדינות ״הדורשות שיפור״ נמצאות טקסס, מישיגן, ג׳ורג׳יה וניו-מקסיקו. קשה שלא לשים לב גם לכך שמדינות אלו היו זירות מאבק מהותיות בין המפלגות השונות במהלך מערכת הבחירות, שנגעה יותר מתמיד בהתמודדות עם משבר האקלים ושימור מקומות עבודה הקשורים לתעשיות ישנות.

אלבמהקליפורניה
– הנחה בחשמל למחזיקי רכב חשמלי הטוענים אותו בשעות השפל– תמריצים לדלקים חלופיים
– הטבות ברכישה לאוטובוסים ומשאיות דלי פליטות בשווי 2-315 אלף דולר
– תמריצים בשווי 1000-4500 דולר לרכישת רכב נטול פליטות או היברידי
– החזר מס על משאיות ואוטובוסים נטולי פליטות
– תמריץ בשווי אלף דולר לרכישת רכבים חשמליים עד סוף 2020
– הנחה בחשמל למחזיקי רכב חשמלי

הפער בין המדינות השונות בארה״ב בתחומים שונים תמיד בלט, אך בכל הנוגע לרכבים חשמליים הוא קיצוני למדי. בעוד שבמדינות מסוימות קשה לעקוב אחר ההטבות בשל הריבוי (ראו קליפורניה), במקומות אחרים מציעים הטבות שדומות יותר למתרחש בישראל, או אפילו פחות מכך (ראו אלבמה).

שינוי בתחבורה הוא רק חלק

בארה״ב, התחבורה היא עדיין המקור המוביל לזיהום אוויר ולפליטות גזי חממה, כך לפי הסוכנות להגנת הסביבה. ההתמודדות של האמריקאים עם משבר האקלים, שתרומתם לו אינה מבוטלת, מחייבת אותם לעבור לתחבורה חשמלית ומהר. 

כבר נכתב כאן על השפעתם הסביבתית של רכבים חשמליים – שגם כאשר מסתמכים על רשת חשמל מזהמת, עדיין מפחיתים משמעותית את פליטות גזי החממה בסביבתם, וגם מפחיתים את החשיפה של תושבים לאוויר מזוהם בסביבה העירונית. בכל זאת, המעבר לתחבורה חשמלית אינו מספיק וחייב להתרחש במקביל למעבר למשק אנרגיה דל-פחמן המבוסס על הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים.

באופן לא מפתיע, חלק ניכר מהמדינות שדורגו גבוה באימוץ התחבורה החשמלית, גם מובילות את האימוץ של אנרגיות מתחדשות באמריקה. וושינגטון הבירה, כמו גם קולורדו, קליפורניה, ניו יורק ואחרות, התחייבו לאפס את פליטות הפחמן מהפקת חשמל, ומהכלכלה בכלל, לפני 2050. 

עם זאת, היעד הרחוק אינו מאפשר עיכוב בהטמעת השינויים המחשבתיים, החוקתיים והכלכליים הנדרשים על מנת לעמוד בו. בשורה התחתונה, כולן צריכות להרחיב את פעילותן ובהקדם. אולי ביום מן הימים, הן יוכלו ללמוד מאיתנו. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button