fbpx

בריטניה מקדמת גל של עמדות טעינה ציבוריות

שיתוף פעולה בין חברות האנרגיה בממלכה המאוחדת יוליד את ליברטי צ'ארג': חברה לפריסת עמדות טעינה ציבוריות במרחב העירוני הבריטי. במקביל מחייבת הממשלה הקמה של עמדות טעינה גם בכבישים המהירים.

חברת הטלוויזיה והכבלים ליברטי גלובל (Liberty Global) וחברת זוק קפיטל (Zouk Capital) הודיעו על הקמה של חברה משותפת בשם ליברטי צ'ארג', שמתכננת להקים נקודות טעינה ברחובות ובשכונות מגורים בממלכה המאוחדת, בצורה דומה לפרויקט של סימנס בלונדון.

בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות וחברות התשתית ברחבי בריטניה, החברה המשותפת תתמקד ביצירת תשתית אנרגיה "מתחת למדרכה" שנדרשת לצורך הקמה של עמדות טעינה באזורי מגורים. שיתוף פעולה נוסף של ליברטי עם חברת המדיה וירג'ין מיועד להקמה של אלף מאתיים עמדות טעינה במרחבים הציבוריים ברחבי המדינה עד השנה הבאה. 

זוק ניצבת בראש קרן ייעודית להשקעה בתשתית טעינה שהוקמה על ידי ממשלת בריטניה בשנה שעברה, בתמיכת אוצר המלכה, במטרה לפתח תשתית ציבורית שתזרז את חשמול התחבורה באי הבריטי. נגישות לעמדות טעינה ציבוריות הוגדרה כאחת מיוזמות המפתח בהגשמת היעד של בריטניה לאיפוס פליטות גזי החממה במדינה עד 2050.

חברות הכבלים והתקשורת הופכות לחברות טעינה חשמלית

מחקר בנושא שפורסם לאחרונה הראה שלשניים מכל חמישה נהגים בבריטניה אין גישה לחניון בו הם יכולים להטעין רכב חשמלי, במידה וירכשו כזה. מסיבה זו יצירה של אזורי טעינה נגישים לציבור זה הוא חיוני לצורך פיתוח צי חשמלי ברמה הארצית.

בהודעה לעיתונות הסביר אחד המנהלים של חברת זוק, מסימו רסטה: "המטרה העיקרית של הקרן לתשתית טעינה חשמלית היא שדרוג של רשתות טעינה חשמליות ציבוריות עבור הנהגים בבריטניה. מטרה זו בדיוק תושג על ידי שיתוף הפעולה הנוכחי ותאפשר פתרון לאלפי נהגים בלי מטען זמין בסביבת ביתם.

יכולות פיתוח התשתית של ליברטי יחד עם הרשתות התקשורת הנרחבות של וירג'ין מתאימות באופן מושלם להקמה מהירה של מטענים באזורי מגורים בערים ובכפרים של בריטניה. אנו נרגשים לשתף פעולה עם חברות אלו בניצול הזדמנות זו." 

גם סגן הנשיא של חברת ליברטי לענייני אנרגיה ותשתיות התייחס לפרויקט שקורם עור וגידים בימים אלו : "השקעה זו מצד זוק מעודד את האמונה שלנו במשמעות שקיימת בחיזוק והפיכת תשתית התקשורת של וירג'ין לתשתית טעינה שתוכל לתמוך בסקטור המתפתח במהירות של תחבורה חשמלית. שיתוף הפעולה עם זוק הוא מצוין בזכות הניסיון שלהם בתחום הקיימות."

עמדות הטעינה מוסתרות מתחת לכביש

בבריטניה ההשקעה בפיתוח פתרונות טעינה עירוניים הופכת לעיסוק הולך וגדל, מתוך ההבנה שבכך ניתן להביא לשינוי מהיר ומשמעותי בקרב קהל גדול של מתלבטים, שחוששים בעיקר בשל חרדת הטווח ולא יבצעו את השינוי טרם יפנימו ששימוש ברכב חשמלי הוא יעיל וישים בסביבה עירונית יותר מכל.

פיתוח חדש שהוכיח את עצמו לאחרונה בבריטניה הוא הקמה של עמדת טעינה חשמלית "צצה", שלמעשה מושקעת בתוך הכביש וניתנת לשליפה כשצריך להטעין רכב חשמלי שחונה בסמוך. פתרון זה הראה דרך נוספת בה ניתן להרחיב את תשתית הטעינה באזורים עירוניים מבלי להעמיס על המרחב הציבורי ועל המדרכה.

החברה הבריטית "אורבן אלקטריק" (Urban Electric) החלה בניסוי של מטענים אלו בשנה שעברה עם הקמה של מטענים נשלפים במספר נקודות מרכזיות ברחובות אוקספורד. המטען, בהספק של שבעה קילוואט (משמע, מיועד לטעינה במהלך הלילה/העבודה) מופעל באמצעות אפליקציה ושוקע בחזרה אל תוך הכביש כאשר לא בשימוש – ומפנה מקום לחניה.

הקמה של מטענים אלו יכולה להוות פתרון אידאלי לערים הצפופות ולנהגים פוטנציאליים בלי כביש גישה או חניה שמורה בסמוך לביתם – כארבעים ושלושה אחוזים מהבתים בבריטניה.

הממשלה נלחמת בחרדת הטווח

אדם מחבר את רכבו החשמלי לעמוד תאורה שמספק טעינה לרכבים בלונדון בריטניה
עמדות הטעינה של סימנס בלונדון, מאפשרות לחבר את הרכב לעמוד התאורה (תמונה: Siemens)

וכפי שנכתב כבר בהתחלה, הפרויקטים אינם פרטיים ומתבצעים בשיתוף הממשלה. לא זאת גם זאת, הממשלה בבריטניה מכוונת להאיץ את השינוי בממלכה על ידי קידום תכנית למטענים מהירים בכבישים המהירים במדינה.

לפי התוכנית שנחשפה החודש, הממשלה תחייב את כל תחנות הדלק ועמדות השירות בכבישים הראשיים במדינה להוסיף מטענים מהירים בזרם ישר על מנת לאפשר שירות גם לרכבים חשמליים.

לפי חזון הממשלה, תחנות הדרך ידרשו להחליף את המטענים בהספק של חמישים קילוואט המסוגלים לטעון סוללה עד 80% בשעה בערך, שקיימים ברוב התחנות כיום, במטענים מהירים יותר על מנת לקצר ככל האפשר את משך העצירה עבור טעינה.

לדברי בכירים במשרד התחבורה הבריטי, כל תחנת שירות תצטרך לתפעל לפחות שש עמדות טעינה מהירות, המתאימות לדור השני ומעלה של מטענים ועם הספק של מאה וחמישים קילוואט לכל הפחות, תוך שלוש שנים. כך יוכלו נהגי הרכבים החשמליים בבריטניה לדעת שגם נסיעה למרחקים אפשרית, כשבמקרה הגרוע הם יעצרו לרבע שעה – ימלאו את סוללות הרכב ו"למרבה הצער" גם ימתחו קצת את הרגליים וישתו כוס קפה.

בריטניה מציגה מדיניות מסודרת, כל שנותר הוא לשכנע את הציבור

באופן יציב ומסודר מכל מקום אחר, בריטניה הופכת לחוד החנית של אירופה במעבר לתחבורה חשמלית, אולי בהמשך ישיר לאמירתו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ערב הפרישה מהאיחוד האירופי על "התמודדות טובה יותר עם משבר האקלים" בזכות תקנים בריטיים שיקבעו על ידי הממשלה.

הפרויקטים האורבניים, כמו גם בכבישים המהירים של האי, ממחישים את ההישגים אליהם ניתן להגיע באמצעות מדיניות נכונה ומתוכננת היטב, שתומכת במיזמים פרטיים וממקדת אותם באתגרי ההווה והעתיד בתחום.

אחרי ההבטחה של הממשלה לאסור על שיווק ומכירה של רכבים המונעים בבנזין ובדיזל תוך חמש עשרה שנים ואולי אפילו פחות, הצעדים הפרקטיים שנעשים יותר מכל בערי הממלכה מעידים על הנכונות הגבוהה והתוכנית הסדורה של הממשלה לשנות את דעת הקהל ואת המציאות על הכביש.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button