fbpx

ברקזיט מדלקים מאובנים: הממלכה המאוחדת מובילה במעבר לתחבורה חשמלית

דו"ח חדש מכתיר את בריטניה כאחת מהמדינות "המוכנות ביותר" באירופה למעבר כולל לתחבורה חשמלית, בזכות נגישות גבוהה לעמדות טעינה וביטול חרדת הטווח. המדינה, שהפגינה חוסר יציבות פוליטית בשנים האחרונות, מראה איך אפשר לקדם מדיניות סביבתית גם בממשלה שמרנית שעסוקה בהיפרדות מהאיחוד האירופי.

בדו"ח חדש שפורסם על ידי חברת LeasePlan המדרג את מידת המוכנות של מדינות אירופה למעבר לתחבורה חשמלית במהלך 2020 נמצאת בריטניה במקום השלישי, מיד אחרי הולנד ונורווגיה שחולקות את המקום הראשון. 

זהו שיפור של ארבעה מקומות בדירוג ביחס לזה שפורסם ב-2019, ומקורו בשיפור שחל במדינה בתשתית הטעינה ובהרחבת התמריצים הממשלתיים לרכישת רכבים חשמליים.

בקטגוריה המדרגת את טיב התמריצים הממשלתיים הניתנים עבור רכבים חשמליים, בריטניה קיבלה את הציון המקסימלי (10) בזכות שילוב של מספר הטבות הכוללות הסרת אגרת נסיעה לרכבים חשמליים, מענקים המיועדים להקמת תחנות טעינה ביתיות והטבת מס רכישה על רכבים נטולי פליטות גזי חממה שתיכנס לתוקפה באפריל הקרוב.

נכון לתחילת 2020, ברחבי הממלכה המאוחדת יש יותר משלושים אלף מטענים לרכבים חשמליים הפזורים לכל אורכה ורוחבה, כשיותר ויותר מהם נחשבים 'מהירים' או 'מהירים במיוחד'.

יותר חשמל על האי הבריטי

אלפונסו מרטינז, יו"ר חברת LeasePlan UK התייחס לדו"ח ואמר: "ממצאי דו"ח המוכנות ל-2020 מעודדים ביותר, זהו סימן לכך שאנו נמצאים בכיוון הנכון אל עבר עתיד של קיימות סביבתית. השיפור המשמעותי בדירוג של הממלכה הוא עדות לעבודה הקשה שנעשית ברחבי המדינה על מנת לשפר את המודעות ליתרונות של רכבים חשמליים כמו גם ליצירת תשתיות ושירותים הנחוצים להפיכת החזון למציאת".

קצב הגידול בכלי רכב חשמליים כמעט בלתי נתפס ברחבי בריטניה, כשמספר הרכבים החשמליים הרשומים במדינה גדל בממוצע ב-118 אחוזים. בעשרים הערים המובילות באימוץ כלי רכב חשמליים, שיעור הרכבים החשמליים גדול בכמעט פי שניים מהממוצע במדינה ועומד על 233 אחוזים.

העיר בה נעשה השינוי המשמעותי ביותר היא בירמינגהם, בה נרשמו יותר מאלפיים רכבים חשמליים עד סוף הרבעון השלישי של 2019, פי חמישה מהתקופה המקבילה ב-2018. לונדון היא העיר אליה הצטרף המספר הגדול ביותר של רכבים חשמליים, עם 3,308 רכבים רשומים עד סוף ספטמבר שעבר, פי שניים מהשנה הקודמת.

יותר מטענים, פחות חרדה, יותר רכבים

השינוי בלונדון מיוחס להרחבה של אזור הפליטות המופחתות במיוחד במרכז העיר שהתרחשה באפריל השנה, ודחפה את התושבים לקנות רכבים ירוקים. אך שינוי זה לא היה יכול להתרחש בלי תשתית טעינה אמינה ורחבה.

בדיווח משבוע שעבר על ידי Delta-EE נמצא כי בבריטניה יותר מעשרים וארבע אלף נקודות טעינה ציבוריות – מטען ציבורי עבור כל תשעה רכבים חשמליים, יחס יותר טוב מהמומלץ על ידי האיחוד האירופי (שממליץ על מטען לכל עשרה רכבים חשמליים) – ונכון לסוף 2019 יש בה יותר תחנות טעינה מאשר תחנות דלק.

הבריטים גם מאמצים יותר טוב מהאירופאים את המטענים הביתיים, וכשני שלישים מבעלי רכב חשמלי בממלכה ציינו שימוש במטען ייעודי בבית, כשבעה אחוזים יותר מאשר שיעור האירופאים שהתקינו מטען חשמלי בבית.

הבריטים מחסלים בהצלחה את חרדת הטווח המלווה רבים מהמתלבטים בנוגע לרכב חשמלי, אך זהו לא סוף התהליך – רכבים חשמליים מהווים רק שישה אחוזים מהרכבים החדשים במדינה וטרם הוחלט כיצד להתאים את רשת החשמל לעליה בדרישה הצפויה בעקבות טעינה ביתית של חלקים גדולים יותר באוכלוסייה.

טסלה מודל X בצבע שחור במבט מאחור מחוברת לעמדת טעינה ברחוב בבריטניה
טסלה מודל X מחוברת לעמדת טעינה (צילום: nrqemi / Shutterstock.com)

דווקא השמרנים מוודאים שדור העתיד יהיה ירוק יותר

בשורה התחתונה – בריטניה מראה לעולם כמה נרחב ומהיר יכול להיות השינוי כאשר הממשלה מחליטה להשקיע בו את מיטב מאמציה. הממלכה היא כנראה אחת המדינות האחרונות בעולם שחשבנו שתוכל להשקיע כל כך הרבה בקידום התחבורה החשמלית, עם הגעתו של הברקזיט בסוף השבוע הקרוב.

אחת הדוגמאות הבולטות למידת השינוי שבריטניה מובילה היא תחרות "המיילים הנקיים" שהתקיימה במערכת החינוך החודש. יותר משש מאות בתי ספר בממלכה לקחו חלק באתגר, שהציע לילדים בגילאי 7 עד 11 לצבור "מיילים נקיים" במהלך שבוע על ידי הליכה, נסיעה באופניים, בתחבורה ציבורית או ברכבים חשמליים.

בשבוע התחרות, נחשפו למעלה ממאה אלף תלמידי בתי הספר היסודיים לשעות חינוך הנוגעות למשמעות משבר האקלים, ההתמודדות עמו וחשיבות הבחירות האישיות שלהם על השינוי העולמי – כמו המשמעות של נסיעה ברכבים חשמליים למען השגת אוויר נקי.

התחרות במערכת החינוך היא רק דוגמה לממשלה שמרנית "שמבינה" את משבר האקלים ומתייחסת אליו ברצינות הנדרשת, החל מהפקת אנרגיה ירוקה, דרך תמריצים לרכישת רכב חשמלי וכלה בחינוך דור העתיד, עבורו רכב המונע בדלק יהיה נחלת העבר.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. זאת התחלה טובה לבריטניה. נכון לעכשיו היא עוסקת בייבוא מוצרי תעשיה ולא בייצוא. אז ככה שזאת רק סערה בכוס המים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button