fbpx

המלחמה של טראמפ בתחבורה החשמלית ממשיכה להסלים

אחרי שבתחילת אפריל נכנס לתוקפו השלב השני של ביטול הרגולציה על פליטות רכבים שנחקקה בתקופת אובמה, רבים בתעשיית הרכב החשמלי חוששים מעיכוב המעבר של ארצות הברית לתחבורה חשמלית. בינתיים, בג'נרל מוטורס מגלים שהם כנראה בחרו בצד הלא נכון של המאבק.

חלק מהקושי בדיווח על המתנהל בשוק הרכב בזמן שהעולם כולו מוטרד ממגיפה חדשה שממוטטת כלכלות (ומצריכה בין היתר להבהיר שאקונומיקה היא לא תרופה לגיטימית), הוא שבאמת ובתמים כולם עסוקים במתרחש בגזרת נגיף הקורונה בזמן שתקנות הדלק החדשות של הנשיא טראמפ נכנסו לתוקפן – ומחליפות את יעדי הפליטות בתחבורה שנקבעו בתקופת אובמה.

מה שמהווה למעשה את השלב השני של התקנות החדשות מוריד את הסף הנדרש מיצרני הרכב שעמד עד כה על 54.5 מייל לגלון דלק (23 ק"מ לליטר) עד שנת 2025. הסף החדש נקבע על ארבעים מיילים לגלון (17 ק"מ לליטר), מה שכמעט הופך את מגמת ההתייעלות האנרגטית שנקבעה בימי הממשל הקודם.

לפי החישובים שפורסמו על ידי המשרד האמריקאי להגנת הסביבה (EPA), שינוי זה יגביר את פליטת גזי החממה של ארצות הברית בחמש השנים הבאות בכמיליארד טונות מעבר לצפוי, מוחק באבחת עט את תרומתו המשמעותית ביותר של הנשיא אובמה למלחמה במשבר האקלים.

"העדפות שונות"

"אם לקוחות רוצים לקנות רכב היברידי, חשמלי או יעיל אנרגטית אחר, הם עדיין יכולים לעשות זאת" אמר ג'יימס אוון, מנהל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "החוק החדש שהועבר מכיר בכך שללקוחות שונים יש העדפות שונות".

על פי הרשויות העומדות מאחורי החוק – להגנת הסביבה ולבטיחות בדרכים – מטרת החוק החדש (המכונה SAFE בראשי תיבות) היא להפוך רכבים לבטוחים יותר ולזולים יותר תוך הקלה על ההתייעלות השנתית בפליטות שנקבעה בתקנות המקוריות.

להערכתן, החוק יביא להוזלה ממוצעת של אלף דולר במחיר מכוניות חדשות ולא ימנע מלקוחות המעוניינים בכך לרכוש רכבים מזהמים פחות. 

התגובות בשוק, כצפוי, נחלקות באופן דיכוטומי בין המצודדים ב"ניצחון עבור לקוחות וחברות הרכב" ובין קבוצות שונות שמודאגות מפגיעה בשוק הרכב החשמלי בארה"ב ובתחרות של רכבים אלו על לב הלקוחות והיצרנים.

ימריץ את הכלכלה היום, יאט אותה בעשור הבא

בעוד מחירי הדלק ממשיכים לצנוח צפויות חברות הרכב החשמלי להפסיד עד שלוש מאות מיליארד דולר בגלל ההחלטה של הנשיא – וזאת כשבתחרות העולמית על מה שיכול להפוך לאחד מעמודי התווך של הכלכלה העולמית בעשורים הקרובים ארצות הברית מתחילה לאבד את ההובלה לטובת סין.

"ארצות הברית מתחילה להפסיד את התחרות שנבנית סביב טכנולוגיית הרכבים החשמליים, וזה כולל גם את הפיתוח והייצור של מוצרים ותשתיות נלווים, כמו את יישומם" אמרה קתרין סטיינקן, מנהלת המדיניות של הארגון "פלאג אין אמריקה" לקידום תחבורה חשמלית.

לטענת הסוכנויות הממשלתיות, החוק החדש לא יעכב את השוק החשמלי, אלא יגביר את התחרות בינו לבין רכבים לא חשמליים: "החוק ימריץ את הכלכלה, ישפר את כלכלת הדלק האמריקאית ויהפוך את רכבינו לנגישים. החוק יציל חיים בזכות שיפור בטיחות הרכבים" אמר דובר המשרד להגנת הסביבה קורי שירמייר.

בג'נרל מוטורס פוגשים את המציאות בשטח

ובינתיים נדמה שדווקא דאגת האזרחים מהנפלט מאגזוז רכבם גדולה יותר מאשר ממשל טראמפ מנסה להציג.

בסקר שנערך עבור ג'נרל מוטורס בחודש שעבר וכלל אלף נהגים של רכבי החברות בבעלותה – שברולט, ביואיק, קאדילק ו-GMC נמצא כי בחירת החברה לא לתמוך בתקנות מחמירות יותר על פליטות הרכב פוגעים בתדמית שלה ומרחיקים את הנהגים מבחירה ברכבי החברה בעתיד, ללא תלות בשיוך המפלגתי של העונים.

שמונה עד תשעה מכל עשרה משיבים (82% מהרפובליקאים ו-93% מהדמוקרטים) ציינו שלדעתם ג'נרל מוטורס הייתה צריכה לתמוך בתקנות סביבתיות מחמירות יותר שנועדו לשמור על הסביבה ולייעל את צריכת הדלק של הרכבים במדינה.

הסקר מהווה הוכחה ראשונה עבור החברה שדעת הקהל מתנגדת לבחירה שלה לתמוך בתביעה נגד קליפורניה ומדינות נוספות באוקטובר האחרון, שנועדה להפקיע מהאחרונות את היכולת לקבוע בעצמן את תקנות פליטת גזי החממה מרכבים כחלק מההתמודדות המקומית עם זיהום אוויר ומשבר האקלים.

ריח הדלק ניכר בחדר הסגלגל

נדמה בסופו של דבר שפרט לכמה בעלי השפעה היושבים קרוב לאוזנו של הנשיא ולגבעת הקפיטול, עבורם התקנות החדשות מעניקות אוויר לנשימה ומזומנים בכיס, קשה למצוא צורך, ביקוש או הצדקה לתקנות החדשות.

נראה גם שאיכשהו, תוך כדי התמודדות עם מגיפה שעושה שמות באורח החיים ובכלכלה באמריקה, שעלולה להביא לעוד עשרות אלפי מתים במידה וניהולה לא ישתפר משמעותית ובהקדם, מצאו לעצמם פקידי הממשל מספיק זמן ופנאי כדי לסיים את ניסוח התקנות התומכות בצורה בולטת להכעיס בחברות הנפט.

למרבה הצער, ההחלטות הללו אינן כלכליות גרידא והן שלובות באופן עמוק בבריאות הציבור באמריקה – שמקרינה על העולם כולו. התמיכה בחברות הנפט כעת עלולה להוביל לאובדן של חיים רבים – באמצעות השפעות ישירות ועקיפות של משקל הרכבים, ביצועיהם, זיהום האוויר והפגיעה הסביבתית המצטברת.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close