טויוטה, אחת מחברות הרכב הוותיקות בעולם עם עשרות דגמים פופולריים, הציגה את הרכב החשמלי הראשון שלה שעושה שימוש בפלטפורמה חשמלית ייעודית בשנת 2021 – טויוטה bZ4X, קרוסאובר חשמלי, אחיו התאום של הסובארו סולטרה.
ולמה אנחנו אומרים שה-bZ4X הוא הרכב החשמלי הראשון של טויוטה שעושה שימוש בפלטפורמה חשמלית ולא הרכב החשמלי הראשון של טויוטה? כי יצרנית הרכב היפנית הציגה כבר רכב חשמלי, מזמן מזמן, במאה אחרת, בשנת 1995.
דווקא טויוטה, זו שהמנהלים שלה סיפקו כל מיני אמירות מוזרות שלחלוטין לא מייצגות את מה שקורה בשטח, היא זו שכבר התנסתה בתחום שנים לפני הפיק המטורף שהוא נמצא בו היום… ואולי הטראומה מהדגם החשמלי הראשון שלה הוא בדיוק הסיבה?
בטויוטה התחילו לפתח את הראב4 החשמלי, שהיה מבוסס על הראב4 המוכר, בשנת 1995. אנחנו רגילים היום לפלטפורמות חשמליות שה"לב" שלהן הן סוללות הליתיום-יון, אבל אז, בטויוטה ראב4 החשמלי, הותקנה סוללת ניקל שיוצרה על ידי פנסוניק, שהניבה לרכב הפנאי החשמלי טווח נסיעה של 152 ק"מ על פי תקן EPA או 214 ק"מ, על פי הבדיקות של טויוטה.
הטויוטה ראב4 החשמלי היה מצויד במנוע חשמלי יחיד עם הספק של 67 כ"ס שהביא את הג'יפון היפני ממצב עמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך כ-18 שניות. מטורף לחשוב כמה השתנה, הא?
השיווק של הטויוטה ראב4 החשמלי לשוק היפני המקומי התחיל בשנת 1996. שנה לאחר מכן הגיע לארה"ב והיה מיועד לציי רכב בלבד של חברות וגופים ציבוריים גדולים ולמעשה, עד שנת 2002, לא היה ניתן לרכוש אותו בשוק הפרטי. ב-2002 נמכרו כ-380 יחידות של טויוטה ראב4 חשמלי לציבור הרחב, כל יחידה במחיר של כ-42,000 דולר (סכום שבפועל היה יותר זול עקב הטבות כאלו ואחרות) ואז, דווקא כשהכל היה נראה מבטיח, הטויוטה ראב4 החשמלי סיים את חייו הקצרים יחסית באופן מפתיע.
בחודש אוקטובר של שנת 2000 רוכשת ענקית האנרגיה שברון (שבוודאי זכורה לכם מעלילות מאגרי הגז הישראליים) את חברת הנפט טקסקו (Texaco) בעבור מניות בשווי של כ-40 מיליארד דולר. אבל איך קשורות שתי חברות כמו שברון וטקסקו לראב4 החשמלי? טקסקו הביאה איתה את חברת אוווניקס (Ovonics) שבבעלותה, שהחזיקה בפטנט על סוללת הניקל של פנסוניק בה עשה שימוש הראב4 החשמלי. התאגיד החדש תבע את הפטנט שלו, ואחרי הסכם פשרה במסגרתו נאלצו פנסוניק וטויוטה לשלם 30 מיליון דולר לצד השני, הן נדרשו גם להתחייב שלא יעשו שימוש בסוללות בשום כלי רכב עד שנת 2010.
כך סיים את חייו הרכב החשמלי הראשון של טויוטה.
כמעט סוף הסיפור
בטויוטה לא ויתרו על הראב4 החשמלי ובשנת הציגו את הדור השני של הג'יפון, עם סוללה שפותחה יחד עם יצרנית רכב צעירה, אחת, טסלה שמה.
כמו הדור הראשון, גם חייו של הדור השני של הטויוטה ראב4 החשמלי לא היו ארוכים. הייצור של הג'יפון הופסק בשנת 2014, שנתיים בלבד אחרי שהחל, עקב חוסר ביקוש.
זה לקח לטויוטה כמה שנים להתגבר על הטראומה, אך זה נראה כי יצרנית הרכב היפנית מצליחה לצאת מזה לאט לאט, עם לא מעט דגמים חשמליים חדשים מתוצרתה כמו הטויוטה אורבן, רכב פנאי חשמלי, הטויוטה היילקס החשמלי, הטנדר הפופולרי של טויוטה ש"מתחשמל" ודגם קונספט שיהווה בעתיד את ממשיכו החשמלי של הלנד קרוזר האגדי, ה-bZ3C, גרסת הקרוסאובר-קופה החשמלית של ה-bZ4X שמזכירה בעיצובה את הפריוס החדשה וה-bZ3X, שנראה כמו הכלאה בין רכב פנאי חשמלי למיניוואן חשמלי.
שני הדגמים החשמליים הוצגו בתערוכת הרכב של בייג'ינג, ובעוד שאין עליהם יותר מידי פרטים זמינים, בטויוטה מספרים שה-bZ3C פותח בשיתוף עם BYD וה-bZ3X פותח בשיתוף פעולה עם GAC. כמו מאזדה והונדה, גם בטויוטה שמים את הפוקוס על סין – שמסתמנת כאחד משווקי הרכב החשובים בעולם.