fbpx

בעלי טויוטה מיראי תובעים את הענקית היפנית בעקבות הטעיה

"לא בטוחה, לא אמינה, ובלתי ניתנת להפעלה": טויוטה ניצבת בפני תביעה ייצוגית בטענת הטעייה צרכנית בדגם המימן מיראי.

הנהגים האמריקאים אשר רכשו את דגם המימן טויוטה מיראי בין השנים 2021-2024 לא ציפו ליום בו יתבעו את ענקית הרכב. התובעים המאוכזבים הגישו תביעה ייצוגית כנגד מחלקת השיווק שלטענתם הטעתה אותם, ויצרה ציפיות לא מציאותיות לחוויית השימוש ברכבי מימן (FCEV). לטענתם, בעיות התדלוק, לרבות הזמינות והעלויות, בנוסף לטווח נמוך בהרבה מהמצופה, גורמים לרכב להיות "לא בטוח, לא אמין, ובלתי ניתן להפעלה", מה שהופך אותו למעשה לבלתי שמיש לנהיגה יומיומית.

רכבי מימן הם פיתרון חדש יחסית בתחום התחבורה הנקייה, ועם מים מזוקקים כתוצר הפליטה היחיד שלהם, הם משכו ציפייה ענקית למהפכה סביבתית. מדובר ברכבים בעלי מיכל מימן אותו מתדלקים בתחנת מימן, תא דלק מימני, מנוע חשמלי וסוללה קטנה. בתהליך הדומה לאלקטרוליזה (בה מים נפרדים למימן וחמצן באמצעות אנרגיה) רק הפוך, המימן מתערבב עם החמצן מהאוויר. תהליך זה יוצר אנרגיה חשמלית נקייה המטעינה את הסוללה, ומספקת אנרגיה למנוע החשמלי של הרכב. בתהליך נפלטים אדי מים לאוויר, אשר אינם מזיקים לסביבה, והרכב שקט – כמו כל רכב חשמלי אחר.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

טויוטה שיווקה את דגם המימן כ"חלק" וקל לתדלוק, זמין, ושעלויות תדלוק המימן זהות למחירו של בנזין. בפועל מדובר במספר מצומצם במיוחד של תחנות תדלוק במימן, ובמחירים גבוהים בהרבה מזה של בנזין. לפי אתר Carscoops.com, עלות המימן כמעט שולשה בשנתיים האחרונות בארה"ב, מ-13 דולר לק"ג ב-2022 לכ-36 דולר לק"ג ב-2024. עובדה זו מבטלת את הבטחת טויוטה שכרטיס התדלוק בשווי 15,000 דולרים שמציעה החברה לרוכשים יהיה תקף לכ-5 שנים.

הבעלים והשוכרים של טויוטה מיראי מדווחים על מצוקה קשה במציאת תחנות מימן תואמות, המצריכות לעיתים נסיעות ארוכות במיוחד. גם כאשר מצאו תחנה כזו, פעמים רבות נתקלו בציוד מקולקל או כרטיסי תדלוק לא תואמים, מה שעלול, ואכן גרם למספר תקיעות, עד למצב של צורך במשאית גרר ומציאת פיתרון תחבורתי חלופי. במקרה הנכסף בו מצאו נקודת תדלוק, מדובר בתהליך שעשוי לקחת מספר שעות (במקום מספר דקות), זאת בעקבות מקרים של קיפאון משאבות המימן במהלך התדלוק, הננעלות באחיזתן ברכב. במקרים אלה הנהגים נאלצים להמתין כחצי שעה כדי שפיית המשאבה תתחמם מספיק עבור ניתוקה באופן בטיחותי.


עוד כתבות בנושא מימן:


אם כל זה לא הספיק, התובעים מדווחים על טווח מציאותי שקטן בהרבה מהטווח המובטח לרכב. הטווח המובטח הוא- 575 ק"מ לדגם מיראי לימיטד, ו- 647 ק"מ לדגם XLE. בפועל הנהגים מדווחים על נפילה עקבית של כ-160 ק"מ מהנתונים הרשמיים שפרסמה טויוטה, מה שמגביל עוד יותר את חופש הנסיעה, בהינתן מצוקת התדלוק ברכב.

אז למה לא פשוט למכור ולקנות רכב חדש? גם זו חלק מהתביעה הייצוגית נגד הענקית היפנית. כלל הבעיות שהתעוררו ברכבי המימן גרמו לירידת ערך מהירה מאוד של הדגם, הנמכר, לפי הדיווחים וההערכות בפחות מ-20 אחוז בלבד מתוך ערכו ההתחלתי לאחר חמש שנים, כלומר, ירידת ערך של יותר מ-80 אחוזים. כתוצאה מכך בעלי הרכב דורשים פיצויים מטויוטה, תוך האשמת החברה בהתנהגות בלתי חוקית בעקבות הבטחות השווא.

טויוטה מיראי מבוססת תא דלק מימני מודל 2021

הדור הראשון של טויוטה מיראי יצא לאוויר העולם לראשונה בשנת 2015. דגם הדור השני הגיע כבר בשנת 2020, ונמכר, כמו אחיו הגדול באופן בלעדי בקליפורניה, זאת בעקבות המחסור החריף בתחנות מימן מחוץ לאיזור זה. בפברואר האחרון הודיעה רשת תחנות הדלק האמריקאית SHELL כי היא סוגרת את כל תחנות המימן שלה לרכבים פרטיים בקליפורניה באופן מיידי, מה שמותיר את הנהגים עם שבע תחנות דלק פחות, מתוך 55 שקדמו לסגירה בסך הכל.

נראה שטויוטה עומדת בפני ביקורת רבה, כאשר בימים האחרונים נתבעה שנית בתביעה ייצוגית. התובעים משלמי המיסים טוענים שיצרה מונופול באחת מתחנות תדלוק המימן בקליפורניה באמצעות הטלת תקנים מחמירים מעבר לאלו אותם המדינה קבעה, מה שלמעשה השבית את התחנה.

יש לציין שבעיות דומות עולות גם בקרב בעלי דגמים נוספים של רכבי מימן. בעקבות כל אלה, לא מפתיע שרק-14,451 רכבי מימן, המהווים בסך הכל עשירית האחוז מסך הרכבים החשמליים שנמכרו בשנת 2023, עלו על הכביש בשנה שעברה.

האם טכנולוגיית רכבי המימן עשויה להיות חלק מהפתרון לתחבורה נקייה ולא מזהמת? בשלב זה נראה שהיא דורשת פיתוח נוסף לצד תשתיות מתאימות, ובעיקר – עלויות מימן נמוכות בהרבה.

מאמרים נוספים

2 תגובות

  1. מימן הוא דלק העתיד יש לי טכנולוגיה מתקדמת חדישה להפקת מימן עם אלקטרוליזה אך האנרגיה (חשמל) מיוצר בצורה עצמאית להפקת מימן חמצן חשמל ומים נקיים.
    אשמח לשמוע מכם מכל מי שמתעניין.
    בברכה יונה ישראל רוזנטל טל'0535253770 ו- 0537700752

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button