fbpx

תחנת המימן הראשונה בישראל נפתחה ביגור

סונול ובזן מקימות את תחנת המימן הראשונה בישראל, בשיתוף עם כלמוביל, למילוי רכבי מימן. תחנת המימן הוקמה על ידי חברת Linde הגרמנית. בזן אחראית על ייצור המימן והתאמתו לתחבורה וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי.

ביום שלישי נפתחה לפעילות תחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל, בסונול יגור הממוקמת סמוך למפרץ חיפה, תחנת המימן צפויה לשרת בשלב זה את משאיות המימן יונדאי XCIENT, המיובאת על ידי כלמוביל. נכון להיום נעות בישראל שלוש משאיות מימן.

״תחנת המימן הוקמה בסיוע יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות ובתמיכה של שלושה מיליון שקלים, וכן, בעזרת יצירת תקן ישראלי חדש המתבסס על התקינה הבינ"ל.״ אמר בהשקה ישראל כץ, שר האנרגיה, ״נמשיך להוביל רגולציה המקדמת את שווקי החשמל והתחבורה לעתיד מתקדם ונקי יותר״.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

מעבר לתחנות המימן, התחנה של סונול ביגור כוללת גם עמדות טעינה מהירות לרכב חשמלי וגגות סולאריים, ובעתיד הקרוב צפויה לכלול גם אגירת אנרגיה, כך שהיא צפויה להיות אוטונומית מבחינה אנרגטית, ותוכל לפעול גם בזמן חירום.

עמדות טעינה מהירות לרכב חשמלי בתחנת סונול יגור
עמדות טעינה מהירות לרכב חשמלי (צילום: אוהד אסטון)

״אנו גאים להשיק פרויקט חלוצי בתחום האנרגיה, אשר יאפשר תנועת כלי רכב לא מזהמים על בסיס מימן עם אפס פליטות וזיהום אוויר.״ אומר ניר גלילי, מנכ״ל סונול, ״בעשר השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה.״

ישראל כץ בטקס השקת תחנת המימן הראשונה בישראל בסונול יגור
מימין – אסף אלמגור מנכ״ל בזן, יניב שיראזי מנכ״ל כלמוביל, שר האנרגיה מר ישראל כץ, ומנכ״ל סונול גלילי (צילום: עידן סבח)

״זה טוב לעולם – העולם יהיה נקי יותר, זה טוב לאזרחי מדינת ישראל שינשמו אוויר נקי יותר״, מוסיף גלילי, ״וזה טוב למדינת ישראל, כי הפיכת האנרגיה המימנית למקור אנרגיה עיקרי, תאפשר אי-תלות של אנרגיה פוסילית מהשכנים שלנו מסביב, וישפיע על היכולות לאיים על ישראל״.

משאיות מימן

משאית ה-XCIENT Fuel Cell של יונדאי מבוססת על תאי דלק מימניים – טכנולוגיה המאפשרת לייצר חשמל ממימן וחמצן בתהליך נקי ושקט, ולהזין בסופו של דבר סוללה ומנוע חשמלי. התדלוק של המשאית יתבצע בתחנות המימן, שמוקמות על ידי סונול ובזן.

משאיות מימן הן שקטות לחלוטין, בדומה לכל רכב חשמלי, ולא פולטות מזהמים, דבר היכול לתרום להפחתה משמעותית של זיהום האוויר במרכזי הערים ובכבישים ראשיים. התדלוק של המשאית בתחנת מימן אורך באיזור העשר עד חמש עשרה דקות, כך שניתן למלא את המשאית במהירות יחסית.

למשאית של יונדאי יש טווח נסיעה של 400 קילומטרים למיכל מימן, טווח הנסיעה של 400 קילומטרים מתקבל בנסיעה עם משאית הסוחבת טריילר במשקל של 18 טון, כך לפי הודעת היצרן.

הזווית שלנו

מחיר המימן בתחנה הקיימת ובאלו שעתידות לקום עדיין לא נחשף. מחירי המימן בתחנות המימן בעולם הם גבוהים יחסית, ובשלב זה גם הטכנולוגיה, הרכבים והמשאיות הם יקרים מאוד.

כפי שכתבנו בעבר – טכנולוגית ההנעה באמצעות תאי דלק מימניים היא טכנולוגיה מאוד מרשימה – מתקדמת, נקיה, בטוחה ושקטה. אך ללא עלויות ברורות, ובסופו של דבר משתלמות כלכלית לארגונים שיבחרו להכניס משאיות מימן, או לצרכן הקצה שיבחר ברכב מימן (כמו יונדאי נקסו או טויוטה מיראי), קשה לראות איך טכנולוגית המימן צוברת תאוצה.

למרות היתרונות הרבים של מימן, כגון צפיפות אנרגטית גבוהה, ויכולת לתמוך בתחבורה כבדה ובאגירת אנרגיה, ההצלחה של הטכנולוגיה הזו תלויה כעת בעיקר בפן הכלכלי, וביכולת העתידית של התעשיה להוריד את מחירי הטכנולוגיה, ולייצר מימן בזול. בינתיים, ועד שזה יקרה, אנחנו לא צפויים לראות כמויות של רכבי מימן עולים על הכביש.

מאמרים נוספים

2 תגובות

    1. אל תשכח שהיעילות הכוללת (ייצור, שינוע, אכסון ו"תדלוק") הנעה במימן היא בערך 30-40% וכך העלות היא פי 10 ויותר גבוהה ממשאית מבוססת סוללות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button