fbpx

החלום נגוז: לא תהיה הארכה להטבות המס על רכבים חשמליים באמריקה

למרות ניסיונות חוזרים ונשנים של טסלה וג'נרל מוטורס להאריך את מועד פקיעת הטבות המס על מכירות, ממשל טראמפ גדע את חלומם של מי שבעיניו הם ״עשירים מקליפורניה״ לקנות רכב חשמלי בהנחה של אלפי דולרים.

הנשיא טראמפ פחות או יותר חיסל כל תקווה להארכת התמריצים הכלכליים לרכישת רכבים חשמליים בארצות הברית אל תוך 2020. למעשה, גורמים רשמיים בבית הלבן מסרו לחלק מהמחוקקים שאילו יוזמות כאלו היו ממשיכות לעלות, הם היו פועלים לסיכולן.

על פי דיווח בבלומברג, מחוקקים רפובליקנים ראו את הטבות המס ככאלה "שעוזרות רק לעשירי קליפורניה ולטסלה" – מה שמתעלם בצורה די גסה מהמשמעות הבריאותית והכלכלית של זיהום האוויר ממנו מנסים להימנע באמצעות התמריצים.

המהלך צפוי להביא לירידה במכירות הרכבים נטולי הפליטות, לפחות כל עוד מחירי הסוללות נותרים גבוהים דווקא כשהשלכות משבר האקלים ניכרות בצורה בולטת יותר ויותר.

לא כולם ישלמו יותר

הטבת המס בשווי 7,500 דולר, שהפחיתה באופן משמעותי את מחיריהם של רכבים חשמליים, מופסקת באופן הדרגתי במשך שנה לאחר מכירה של 200 אלף רכבים (חשמליים ו-Plug In) על ידי החברה שמייצרת אותם – רף שהושג רק על ידי טסלה וג'נרל מוטורס עד כה, וגרם לכך שהיקף ההטבה על רכבי טסלה קטן במהלך 2019 והגיע לסיומו כעת. ההטבה על רכבי ג'נרל מוטורס תיפסק בהמשך השנה הנוכחית. 

בעקבות הלחץ מהבית הלבן נמנע הקונגרס מהעלאת הרף ל-600 אלף רכבים (תוך הורדה של שווי ההטבה ל-7,000 דולר) כך שההטבות ימשיכו בשנה הנוכחית. 

השיח על הטבות אלו נמשך עד לרגעים האחרונים של דיוני התקציב ל-2020. ההפסד שנחל שוק הרכב החשמלי נתפס כהצלחה של הרפובליקאים ושל הנשיא טראמפ, שפועל לחיזוק תעשיית הדלקים המאובנים ותעשיית הרכב המסורתית – שנחשבת חלק מה-DNA האמריקני.

מנגד, לרוכשים רכב מיצרניות אחרות, ההטבה תמשיך להתקיים עד ההגעה לרף 200,000 הרכבים, מה שמעיב על הפעילות של שתי היצרניות הגדולות בלבד. 

החברה הבאה שצפויה להגיע לרף המדובר היא ניסאן, שעד אמצע שנת 2019 מכרה מעט יותר מ-130 אלף רכבים חשמליים בארה"ב.

גם פורד מכרה יותר ממאה אלף רכבים ואחריה נמצאות ב.מ.וו. ומרצדס שמכרו 94 אלף ו-21 אלף רכבים חשמליים כל אחת עד כה, בהתאמה.

ובכל זאת, השוק משתנה והמדינות עדיין יסייעו

בצד המנחם של החדשות, הכשלון בקונגרס לא ישפיע על תמריצים והטבות שניתנות על ידי המדינה (State) במסגרת חקיקה מקומית. בקולורדו לדוגמה, ניתנת הטבה של 5,000 דולר לרוכשים רכב חשמלי ו-2,500 דולר עבור חכירה (ליסינג) של אחד. בקליפורניה, שוק הרכב החשמלי הגדול בארצות הברית, ניתן לקבל הנחה של עד 7,000 דולר לרכישה של רכב חשמלי.

על אף שכעת לא קיים תמריץ כלכלי לרכישת רכבים חשמליים כמדיניות לאומית בארצות הברית, רוב יצרניות הרכב הגדולות מתכננות להפוך את מוצרי העתיד שלהן למבוססי סוללות ולזנוח את מנוע הבעירה הפנימית. דוגמה לכך היא קדילאק של ג'נרל מוטורס, שמנהליה הודיעו שבכוונתם להפוך את כלל רכבי החברה לחשמליים עד 2030.

שוק חופשי, אך לא מגזי חממה

הרפובליקאים וממשל טראמפ נלחמו במרץ נגד עידוד רכישה של רכבים חשמליים, בנימוק שרכבים אלו נגישים כעת בעיקר לאוכלוסיות העשירות (והנוטות שמאלה מבחינה פוליטית) שלא "זקוקות למתנות" על הרכישה של רכב חשמלי.

כפי שעשה בשנה האחרונה, גם הפעם נכנס הנשיא טראמפ ראש בראש מול קליפורניה ומול המדינות שהחליטו לאמץ את מדיניות זיהום האוויר המחמירה שלה.

"הנשיא טראמפ נלחם להגן על אזרחי מעמד הביניים בכך שמתנגד למדיניות רווחה לעשירים" מסר טום פייל, נשיא איחוד האנרגיה האמריקאי (AEA) לבלומברג, קבוצת לובי שמגדירה עצמה כמעודדת שוק חופשי.

אבל יחד עם ההתנגדות להטבות לרוכשי רכב חשמלי, נותרו בעינן ההטבות לדלקים ביולוגיים, אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית – כך שלפחות תחום זה צפוי להמשיך ולהתפתח בקצב גבוה.

מחיר ההפסד- עד מיליוני פחות מכירות

שברולט בולט EV בצבע אדום מבט מקדמת הרכב כשמאחור בית ונוף ירוק
שברולט בולט חשמלית, גם תושפע מההחלטה

להערכת חשבים בחברות הרכב ובקונגרס, העלאת רף ההטבות ל-600 אלף, כפי שרצו טסלה וג'נרל מוטורס, הייתה מעלה את מספר הרכבים המונעים בסוללה בארה"ב במספר הנע בין שלושה לשישה מיליון, דבר שהיה הופך את שוק הרכב החשמלי לחזק בהרבה.

"אם המכירות ירדו עקב היעלמות ההטבות, ייקח לחברות הרכב זמן רב בהרבה להתמודד ולהתאושש מההשקעה הכספית העצומה שהושקעה בטכנולוגיית הסוללות" נמסר מאיחוד הצרכנים האמריקאי. "הפחתת הביקוש תגרור פער בין יוזמות טכנולוגיות ובין יישום תעשייתי וכלכלי שלהן, מה שימנע את הורדת מחיר ייצור הרכב שצפויה בעתיד הלא-רחוק".

החלטת הקונגרס שלא להאריך את ההטבות מגיעה על רקע הניסיונות של טראמפ להקפיא את תקנות הזיהום מרכבים שנקבעו בממשל אובמה מהתקדמות מעבר לרמות שנקבעו לשנת 2020, יחד עם הניסיון למנוע מקליפורניה ולתריסר מדינות נוספות לקבוע בעצמן את תקנות זיהום האוויר ופליטת גזי החממה בשטחיהן.

מידת ההצלחה של מהלכים אלו, והסיכוי לשנותם, יתבררו בהרחבה לאחר תוצאות הבחירות בנובמבר הקרוב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button