fbpx

מאסק רוצה לייצר חצי מיליון רכבים בשנה, עוד השנה

בתזכיר שנשלח לאחרונה לעובדי החברה שהפכה בשנה האחרונה לסיפור הצלחה חסר תקדים, דחף מנכ״ל טסלה בעובדיו להגיע ליעד הייצור של חצי מיליון רכבים עד סוף השנה. האם יש כאן הישג מפתיע או רק ספין על צעד מתוכנן מראש?

בהודעה שהופצה לעובדי החברה כתב מנכ״ל טסלה שבעזרת מאמץ מצדם ניתן יהיה להגשים את המטרה שהוצבה לשנה הנוכחית והיא ייצור של חצי מיליון רכבים. היעד, שעוד לא ברור אם היה שאפתני מדי או לא שאפתני מספיק, הוצב כבר בינואר ולא השתנה לאור התפרצות מגפת הקורונה ששיתקה את עולם הרכב – ואולי יותר מכל את מוקדי הייצור של טסלה: סין וארצות הברית.

״הכל מתכנס לרבעון האחרון. בבקשה נקטו באילו צעדים שאתם מצליחים לחשוב עליהם לשיפור הייצור (תוך שיפור האיכות)״ כתב מאסק לעובדיו בתחילת החודש, בהודעה שאינה נדירה בחברה. בתחילת כל רבעון שולח מאסק הנחיות, יעדים ושיאים (אם ישנם) לעובדיו, כך סיפר מקור בחברה לרויטרס.

ואכן, הניסיון של טסלה להתקדם אל עבר היעד הנכסף מגיע על רקע שיא של כל הזמנים במשלוחי החברה לאחר שהצליחה לספק 139,300 רכבים במהלך הרבעון השלישי, שהיה רבעון בולט לטובה עבור כלל התעשייה. עם זאת, המניה של החברה נפגעה לאחר שאנליסטים תהו בנוגע לסיכוי של טסלה להצליח לעמוד ביעד שהציבה לעצמה – ויחייב אותה להפיק ולמסור 182 אלף רכבים עד סוף השנה.

ההצלחה בסין נותנת אותותיה

ידוע שמאסק נוטה להזכיר לעובדים מדי כמה חודשים שעכשיו– כן, כן, ממש עכשיו! – זה הזמן להשקיע יותר בהפקה של המכוניות החשמליות המבוקשות. למרות שסביר כי נזכה לראות התנצחות בנושא בין אוהדי לשונאי טסלה עד שיפורסמו הנתונים הרשמיים, הרושם הוא שהדרך של החברה להגשמת יעדיה די סלולה, בזכות החיזוק שהיא מקבלת מפס הייצור הסיני.

במהלך השנה האחרונה למדנו כמה הג׳יגה-פקטורי בשנגחאי הופך למרכזי באסטרטגיה של החברה: מאז התחיל לפעול בדצמבר שעבר, טסלה נכנסה גם לתקופה רצופה של רבעונים רווחיים, מה שמשיב את הרוח הגבית שמקבל מנכ״לה ביתר שאת. 

כמו בארה״ב, גם בסין מצפים בכירי החברה לסיים את השנה בשיא: בתצלומי רחפן של המפעל בשנגחאי כבר נצפה מספר גבוה מאד של רכבים שמוכנים למשלוח מחוץ למפעל, רק שבוע לאחר תחילת הרבעון וסיום חג העבודה הסיני שחל בתחילת אוקטובר. 

ההערכה הנוכחית היא שהמפעל מוציא מקרביו כשמונה מאות רכבים בכל יום. בחישוב מהיר מדובר ב-5,600 רכבים בשבוע, הישג שמתאפשר בזכות הוספת עובדים למשמרת שלישית מוקדם יותר השנה. עד סוף השנה הקצב הקיים יאפשר ייצור של כמעט 73 אלף רכבים רק בסין. כשמחברים לכך את העובדה שהמפעל בפרמונט מסוגל לייצר יותר בין 120 ל-150 אלף רכבים ברבעון, ההגעה לחצי מיליון רכבים עוד השנה לא תשמוט יותר מדי לסתות.

ומתי ייצרו מיליון רכבים בשנה?

פס הייצור של הטסלה מודל 3 במפעל הגיגפקטורי של טסלה בשנגחאי
פס ייצור של טסלה (קרדיט תמונה: טסלה)

אין מה לקנא בעובדי טסלה בקליפורניה ובשנגחאי. גם אם היעדים להווה ולעתיד חושבו בדקדקנות ולמרות שהחברה הצליחה לשבור את השיאים של עצמה בימים של מגיפה עולמית, עדיין יצטרכו בחברה לייצר 43 אלף רכבים יותר מכפי שיוצרו ברבעון האחרון, עליה של כ-30% ביכולת ייצור הרכבים של החברה.

ובכל זאת, חיוך קל עולה כשנזכרים כי רק לפני 4 שנים מאסק הצליח להפוך לבדיחת היום כשדיבר על היום בו טסלה תייצר מיליון רכבים בשנה. באותו זמן היו יכולות הייצור של החברה כעשירית מהיכולת הנוכחית – וכעת לכולנו ברור שטסלה תגיע למספר משלוחים שבע-ספרתי מוקדם משכולם חשבו, פרט למאסק.

הפריצה של טסלה מגיעה בשנה בה שותקה הלכה למעשה תעשיית הרכב העולמית לחודשים ארוכים. לדוגמה, בחודש אפריל מפעלים של חברות אמריקאיות מובילות, בעלי הספק של למעלה ממיליון רכבים בחודש, ייצרו פחות מחמשת אלפים רכבים.

גם טסלה חוותה השבתה ממושכת של מפעלה בפרמונט אך עדיין הצליחה להיות רווחית במשך הרבעון השני והשלישי של השנה ולהתאושש מהר יותר מכל חברת רכב אחרת.

אם טסלה תגשים את היעד שהוצב לה ותייצר יותר מ-180 אלף רכבים ברבעון הנוכחי המרחק עד  250 אלף רכבים ברבעון, באופן קבוע, כבר לא נראה כל כך גדול. כשמסתכלים על מצבה של טסלה והתכניות שלה לשנים הקרובות, ניכר כי רף המיליון תלוי הרבה יותר באמביציה של החברה, שפועלת כבר עכשיו ליעדים מדהימים עם מפעל וחצי.

בדרך לליגה של הגדולות, או שאולי הגדולות בדרך לליגה שלה?

שני רכבי טסלה מודל X עם דלתות פתוחות
טסלה מודל X (צילום: Nadezda Murmakova / Shutterstock.com)

חשוב לזכור שטסלה מפעילה בימים אלו רק שני מפעלים לייצור מכוניות: המפעל המרכזי בפרמונט, שיכולותיו צפויות להגיע לכדי חצי מיליון רכבים ממודל 3 או מודל Y בשנה (ועוד מאה אלף ממודל S/X) והג׳יגה-פקטורי בשנגחאי שמייצר נכון לעכשיו רק את מודל 3 ועדיין לא הגיע ליכולת הייצור המתוכננת שלו.

בשנה הבאה הנסיבות של טסלה ישתנו משמעותית: הג׳יגה-פקטוריס שייבנו בברלין ובטקסס במהלך 2021 מתוכננים לייצר בנפח גבוה כבר מהרגע הראשון את מודל Y ואת הסייברטראק, בהתאמה. נזכיר שמודל  Y צפוי להיות פופולרי כמו מודל 3, אם לא יותר ממנו ולסייברטראק, לפי מאסק, כבר יש למעלה מחצי מיליון הזמנות.

הגעה למיליון רכבים בשנה ויותר מכך תציב את טסלה בשורה אחת עם חברות הרכב הגדולות. כבר לא מדובר רק בפוטנציאל שרואים המשקיעים, אלא בעתיד הנראה לעין שנחשב כמעט בלתי נתפס רק לפני חמש שנים.

כך שעם כל הכבוד לפולקסווגן, לג׳נרל מוטורס שצוברת פופולריות בסין ואפילו לריביאן שפועלות כולן כדי להביא מבחר של רכבים חשמליים לארה״ב ולעולם ישנם שני דברים בטוחים בעולם הרכב החשמלי כרגע: הראשון הוא שהעולם כולו זקוק ליותר רכבים חשמליים, בכמות ובמגוון. השני הוא שלא משנה כמה קשה תהיה התחרות שנבנית מולה, טסלה היא שוק הרכב החשמלי כרגע.

תמונת כתבה: Lipik Stock Media / Shutterstock.com

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button