fbpx

טסלה סופגת מכה קשה במכירות בסין

עדיין מובילה, אך מוכרת הרבה פחות: בטסלה יכולים להסתכל בדאגה על השינויים במגמת המכירות עם התחזקותן של יצרניות מקומיות בחודשים האחרונים, BYD בראשן. במי הסינים יבחרו?

שוק הרכב הגדול בעולם הופך לצפוף וטסלה היא הראשונה לשלם את המחיר. במהלך יולי, רישומים של רכבי טסלה חדשים המיוצרים בסין צנחו ביחס לחודש הקודם וזוהי כנראה התנודה השלילית הראשונה במכירות החברה מאז החלה לייצר את רכביה בסין.

ביולי נמכרו 11,456 רכבי טסלה שיוצרו בסין, כך לפי רישומי הרכבים החדשים של משרד התחבורה הסיני. מדובר בירידה של עשרים וארבעה אחוזים ביחס למכירות ביוני, אז נמכרו 15,023 רכבים. טסלה עצמה לא מדווחת על נתוני המכירות שלה במזרח, בניגוד למכירות בארה"ב.

יצרנית הרכב המוערכת בעולם הולכת ומעלה את יכולות הייצור שלה מאז החלו המשלוחים מהמפעל בשנגחאי בתחילת השנה. הפעילות בסין נמצאת בבסיס התכניות של טסלה להתרחבות מחוץ לגבולות ארצות הברית, אך הצלחה ארוכת טווח תלויה ביכולת של החברה להתמודד ביעילות עם חברות מקומיות, כמו NIO, מחד, ועם חברות ענק שמחפשות גם הן להתרחב אל השוק הסיני, כמו ב.מ.וו. ופולקסווגן, מאידך.

מחכה עם המכירות לסוף הרבעון?

חנות של טסלה עם מודל 3 ולקוחות בסין
אולם תצוגה של טסלה בסין (צילום: B.Zhou / Shutterstock.com)

מבקריה של טסלה יזהו בנפילה הנוכחית כסימן הראשון לאובדן הבכורה של החברה בסין, אולי גם בעולם. מנגד, גם אחרי ירידה של כמעט רבע במכירות טסלה נותרת הרבה לפני שאר המתחרות מבחינה מספרית. מאחוריה, למשל, נמצאות BYD, SAIC ו-NIO הסיניות שלמרות צמיחה משמעותית במכירותיהן בקושי הצליחו לעקוף את המכירות של טסלה, גם כשמחברים ביניהן.

כמו כן, בניתוח שנעשה לאחרונה ביאהו, עלה שאם בחברה יצליחו למכור יותר במהלך אוגוסט וספטמבר, ניתן יהיה לאזן את הנפילה הנוכחית ולכל הפחות לשמור על המכירות יציבות במהלך הרבעון השלישי.

האפשרות שטסלה תצליח להתאושש לאורך הרבעון אינה מנותקת מהמציאות. הדפוס של האצת המכירות לקראת סופי רבעונים ואף סוף השנה חזר בטסלה מספר פעמים בשנים האחרונות, מה שעזר לחברה של מאסק להפתיע שוב ושוב במכירות.

כך, למרות הירידה ביולי, עדיין צפויה טסלה להצליח ולמכור כמאה וחמישים אלף רכבים במהלך 2020 – אתגר לא מבוטל, אחרי שבמחצית הראשונה של השנה נמכרו בסין ארבעים ושבעה אלף רכבים בלבד, כשליש מהיעד שהוצב. הגברת המכירות בסין הולכת ונתפסת כחיונית עבור טסלה, שכן מאזנים חזקים לטובתה בסין ובאירופה יוכלו לאזן את הדעיכה שנוצרה בשוק האמריקאי בעקבות המגיפה העולמית.

טסלה בארץ ליליפוט

העלייה במכירות הרכב בסין במהלך יולי מהווה התאוששות ראשונה אחרי כמעט שנתיים של דעיכה כללית בשוק. עזרו לכך הפתיחה של אולמות תצוגה חדשים בערים הגדולות, כמו גם מצבה המשתפר של הכלכלה – למרות מלחמת הסחר מול הממשל האמריקאי.

גם המתחרות של טסלה מצליחות לשפר את הייצור בזכות מצב הכלכלה. NIO הצליחה בחודש האחרון להגדיל את מכירותיה פי ארבע (למרות שהמספר מסתכם ב-3,533 רכבים בלבד) והיא מתכוננת להשיק רכב קרוסאובר חשמלי חדש, ועוד דגם אחריו. 

במקביל, לקראת הפסקת הסבסוד הממשלתי לרוב הרכבים החשמליים הקטנים (עם טווח שנמוך ממאתיים וחמישים קילומטר), הצליחה גם SAIC למכור את רכבה הקטן, באוג׳ון (Baojun) שעדיין זוכה לתמיכה ממשלתית והצליח להגיע למקום השני במכירות בסין עם מעל חמשת אלפים דגמים שנמסרו. מספר דומה של מכירות הושג על ידי BYD עם רכבם קין פרו החשמלי (Qin Pro EV), סדאן עם פופולריות שהולכת ועולה, עד לדאגה בדבר הצלחת החברה לעמוד בביקוש – בעיקר משום שהחברה מנסה להתמקד בייצור של דגמי ההאן (Han) החדשים והמדוברים שצפויים להגיע גם לאירופה.

פרט לחברות הסיניות מצליחה גם ב.מ.וו. למצב את עצמה כיצרנית משמעותית בסין, כשרכבה ההיברידי פלאג-אין 530Le הצליח להגיע למקום החמישי בטבלת המכירות במחצית הראשונה של 2020 ולשמור על מעמד מכובד גם בחודש יולי, עם למעלה מחמש עשרה אלף מכירות לאורך השנה עד כה. לאור ההצלחה המרשימה, נראה שביום בו תכניס החברה רכב חשמלי אמיתי לשוק היא תצליח לגרום לבכירי טסלה לישון קצת פחות טוב.

פולקסווגן מוכרת בינתיים גם היא רק רכבים היברידיים בסין, והפאסאט ההיברידית שלה הצליחה גם היא להימכר במספרים משמעותיים, אך הרחק מאחורי שאר השחקניות הגדולות בשוק. גם במקרה הזה – נותר לתהות כיצד יראו המכירות לאחר כניסת רכבים חשמליים רציניים יותר.

תחרות שטובה לכולם 

הופעתה של התחרות הכפולה בעולם הרכב החשמלי הייתה מאז ומעולם עניין של זמן. כעת, בסין, ניתן לראות שהתחרות של הרכבים החשמליים ברכבים המונעים בדלקים מאובנים מסתבכת ומתערבבת עם זו של הרכבים החשמליים זה בזה.

עד כה, טסלה התרגלה לעולם בו המתחרים העיקריים בה היו תחילה רכבי היוקרה הלא-חשמליים ואחר כך רכבי קרוסאובר וכעת גם הרכבים המשפחתיים הפשוטים. למען הסר ספק, נראה ששוק הרכב החשמלי עודנו שייך לטסלה כמעט בבלעדיות – שאר היצרניות רק גולשות על הגלים שהיא יוצרת. עם זאת טסלה נדרשת להפנים כעת שהיא לא בהכרח תהיה היחידה, ואולי גם תצטרך לחלוק את ההובלה עם חברה אחרת (כפי שקרה לה בנורווגיה) ולהתחיל להילחם על מקומה.

ההתרחשות הנוכחית בסין משרתת את כל המעורבים – עבור הלקוחות יש יותר מבחר והם זוכים ליותר חיזור. החברות המקומיות זוכות להתרחב ליותר לקוחות ולהזדמנות לזכות בתמיכה ממשלתית לצורך פיתוח, מה שמשרת גם את הכלכלה הסינית המחפשת בימים אלו להפוך ליצואנית של תוצרים איכותיים יותר.

טסלה, למרות הדעיכה במכירות, זוכה לניסיון חשוב לקראת התחרות שתגיע בשנים הקרובות לכבישי ארצות הברית: כי עם כל הכבוד ל-BYD, מכירת רכבי שטח חשמליים באמריקה כשמנגד נמצאים מתחרים איכותיים כמו ריביאן והאמר תיהיה מלחמתה האמיתית.

תמונת כתבה: אולם תצוגה של טסלה, צילום: Daniel Fung / Shutterstock.com

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close