טסלה שוב מסכמת שנה של צמיחה, עם מספרי משלוחים שעקפו את התחזיות. היא מייצרת יותר, שרשראות האספקה שלה יציבות, והביקוש רחוק מלהגיע למיצוי. ונזכור ששורות אלה נכתבות עוד לפני שהתחילו הייצור והמשלוחים של הסייברטראק ושל טסלה סמי – זוג רכבים שנחשבים גיים-צ׳יינג׳רס רציניים.
כשמנסים לדמיין את 2022 עבור טסלה, אפשר לראות שנה שתעסוק בעיקר בצמיחה ובהגדלת היכולות של החברה. לא שונה בהרבה מ-2021, אבל סביר להניח שהשנה נראה את טסלה מתחילה לקצור את פירות ההשקעה – כמו גם מיקוד הולך וגובר בייצור עצמאי של שבבים ושל סוללות, בהמשך ישיר לתכניות החברה להפעיל בעצמה את כל שרשרת הייצור.
טסלה נמצאת עכשיו באחד התהליכים החשובים שלה, מחברה קטנה שיכולה להכפיל את כוחה במהירות – ונזכור שלמרות שהיא חברת הרכב החשמלי המובילה בעולם היא עדיין חברת רכב קטנה – לחברה גדולה, שצריכה להתייצב בזכות מכירות ולא בזכות השקעות. אבל כדי להפוך לחברה בסדר גודל שמאסק חוזה, עליה להמשיך ולהשקיע את מרצה בצמיחה.
כמה אחוזים זה הרבה?
כשאתה קטן מאד, אחוזי הגדילה הם אסטרונומיים – מעבר מרכב אחד בשנה הראשונה לשלושה רכבים בשנה שאחריה ושלושים רכבים בשנה השלישית מעניקה לך נתוני צמיחה שחברות ותיקות יכולות רק לדמיין, כמו 200 או 900 אחוזים משנה לשנה. כשאתה בגודל של טויוטה או פולקסווגן, צמיחה של עשרה אחוזים היא שומטת לסתות, וחמישים אחוזים כבר יבטיחו למנכ״ל בונוס במספרים שקשה לדמיין.
טסלה כבר מספיק גדולה כדי שצמיחה של חמישים אחוזים משנה לשנה תהיה משהו שכולם מדברים עליו – והיא מתכננת לשמור על קצב צמיחה כזה בשנים הקרובות. וזאת אחרי שבפועל היא הגדילה ב-87% את המכירות שלה בשנה האחרונה, נתון שקשה להמעיט בחשיבותו.
צמיחה שכזאת, בהתבסס על נתוני עבר, נחשבת בלתי אפשרית. אך מאסק וטסלה, כפי שהמציאות מלמדת אותנו, קובעים כללים חדשים – וכשחושבים על תכניות העתיד ועל המוצרים שנמצאים בקנה, הלב נוטה להאמין ליעדים של טסלה, משוגעים ככל שיהיו.
בואו נדבר על סוללות
טסלה נכנסה ל-2021 עם יכולת יצור שנתית של כשבע מאות אלף רכבים, והצליחה לדחוק עוד 230 אלף רכבים במהלך השנה החולפת, רק על בסיס הרחבת הפעילות במפעלים הקיימים. במקביל, חודשים לא מבוטלים מ-2021 ״בוזבזו״ בשדרוג פסי הייצור לכבוד הגרסאות המחודשות של מודל S ומודל X, שלמרות שהיוו רק 2.5 אחוזים מהמכירות של החברה, נותרים דגמי הדגל שלה.
״החולשה״ של טסלה בשנה החולפת, היא בעובדה שלא הביאה מוצרים חדשים לחלוטין לשוק במהלך השנה הזאת. כן, אני מתכוון לסייברטראק, שהיה אמור להגיע למכירות כבר לפני חודשיים, ולא ברור כרגע מתי יתחיל הייצור שלו.
עוד דגם שהעולם משווע לראות מתגלגל מחוץ למפעלים של טסלה הוא טסלה סמי, המשאית החשמלית שאמורה לפתוח את התחרות לחשמול הציים הכבדים באמריקה – אחד המפתחות החשובים של עולם התחבורה להפחתת פליטות גזי חממה. על הרכב הדמיוני שמאסק הבטיח ב-25 אלף דולר אפילו חבל להשחית מילים כרגע.
למרות שהמפעלים בברלין ובטקסס מתקרבים לשלבי הסיום, הניחוש הסביר הוא שלא נראה את הסייברטראק מגיע ללקוחות לפני המחצית השנייה של 2022, ויכול מאד להיות שעיקר הצמיחה שלה בשנה הקרובה תהיה בזכות הייצור המאסיבי של מודל Y במפעל בברלין, שצפוי לזכות לביקוש אדיר.
תחום נוסף שסביר שנראה את טסלה מתמקדת בו הוא הסוללות. המפעלים החדשים שייפתחו יביאו איתם גם את הסוללות החדשות – שיכתיבו גם גרסאות מחודשות של הרכבים החשמליים הפופולריים בעולם, ואולי יביאו ייעול והוזלה של מחירי הרכבים האלו. משמע, יכול מאד להיות שהמנוע העיקרי של טסלה בשנה הקרובה יהיה הסוללות החדשות, שתחילת הייצור שלהן במפעלים החדשים יקפיץ את יכולות החברה ויממש את הצמיחה הצפויה.
הגדלת הייצור ב-2022 | הגדלת הייצור ב-2023 | |
---|---|---|
פרימונט | ||
מודל S/X | 70,000 | 0 |
מודל 3/Y | 50,000 | 150,000 |
שנגחאי | ||
מודל 3/Y | 150,000 | 150,000 |
מודל 25K$ | 0 | 150,000 |
ברלין-ברנדנבורג | ||
מודל Y | 150,000 | 200,000 |
מודל 3 | 0 | 150,000 |
מודל 25K$ | 0 | 150,000 |
אוסטין, טקסס | ||
מודל Y | 150,000 | 200,000 |
סייברטראק | 0 (לא ידוע) | 100,000 |
טסלה סמי | 3,000 | 10,000 |
סך כל הגדל הייצור | 573,000 | 1,210,000 |
ייצור סוללות (קיבולת שנתית) | 10 GWh | 15 GWh |
טסלה וכל השאר
כבר קשה לספור את כל הדגמים החשמליים המצוינים שהגיעו לשוק בשנה האחרונה. בין אם מדובר בדגמים של סטרטאפים ויצרניות חדשות כמו ה-R1T של ריביאן ולוסיד אייר מצד אחד ובין אם בכניסה המהירה של יצרניות הרכב הוותיקות – עדיין טסלה ניצבת כמו עמוד האש שבראש תהליך השינוי שעובר על עולם התחבורה.
כתבנו כאן לא פעם ולא פעמיים – טסלה היא זו שהצעידה את עולם הרכב החשמלי קדימה, והביאה אותו לאן שהוא נמצא היום. כשחושבים על הצפוי ב-2022 – מפעלי ג׳יגה בברלין ובטקסס, הגדלת הפעילות בפרימונט ובשנגחאי, הפקת סוללות ב-10 ג׳יגה-וואט-שעה בשנה הקרובה והמשך הפיתוח של יכולות הנהיגה האוטונומית שלה – רואים חברה שרוצה להוביל את השוק, וגם פועלת בנחישות כדי לעשות זאת.
מהצד השני השנה הקרובה הולכת להיות מאתגרת ומעניינת במיוחד – עם כניסתם של עשרות דגמים חשמליים חדשים לשוק, הגדלת נפחי הייצור אצל היצרניות הוותיקות במערב, התחלת הייצור של ריביאן ולוסיד, והשקעות נרחבות בתחבורה חשמלית מצד היצרניות הסיניות.