טסלה פרסמה את סיכום המכירות שלה לרבעון האחרון של השנה, וסימנה את 2021 כשנה נוספת של זינוק בייצור ובמסירות הרכבים – עם 936,172 רכבים שנמסרו ללקוחות במהלך השנה, בסופו של רבעון מדהים בו נמסרו 308,600 רכבים.
למרות שכנראה שיש מי שמתאכזב לראות שטסלה לא חצתה את רף המיליון (כפי ששיערנו שיקרה בתחילת 2021), צריך לשים את המספרים בהקשר: במהלך השנה עולם הרכב כולו נכנס לקיפאון בעקבות שרשרת העיכובים בייצור סוללות ושבבים, הגלים המאוחרים של השפעת המגפה על עולם הרכב.
בזמן שפורד וג׳נרל מוטורס נאלצו להנמיך ציפיות ולעכב משלוחים, טסלה ממשיכה להתפוצץ כמו סופרנובה בעולם הרכב – בזכות תכנון מוקדם שנועד להימנע בדיוק מהמשברים האלו, מעבר מוקדם לייצור מחומרים שאינם במחסור וכמובן חוזים ארוכי טווח עם ענקיות לייצור סוללות כמו CATL הסינית.
טסלה עדיין נותרת ללא מתחרה בת-השוואה בעולם החשמלי, והצליחה להמם גם את וול סטריט, שם ניבאו לה ״רק״ רבע מיליון משלוחים ברבעון הרביעי ובסך הכל 855 אלף משלוחים לשנה. קשה לפקפק במספרים של טסלה, ולמרות שמחודש לחודש הזירה החשמלית מצטופפת, היא עדיין נישאת גבוה מעל כל שאר החברות, הן במספרים האבסולוטיים והן ביכולת ההשפעה שלה על השוק.
עיקר המכירות נבעו, כצפוי, ממספר משלוחים היסטרי של מודל 3 ומודל Y (שמופיעים תחת אותו מספר בפרסומים של טסלה), שהיוו 97% מנפח המכירות של החברה, הן ברבעון והן בשנה כולה.
מספר הרכבים שמסרה טסלה במהלך 2021, ובכל אחד מהרבעונים, בחלוקה לדגמים:
2021 | Q4 | Q3 | Q2 | Q1 | |
מודל S/X | 24,964 | 11,750 | 9,275 | 1,890 | 2,020 |
מודל 3/Y | 911,208 | 296,850 | 232,025 | 199,360 | 182,780 |
סך הכל | 936,172 | 308,600 | 241,300 | 201,250 | 184,800 |
המספרים של טסלה הם רק ההתחלה לשנה שאמורה להיות עוד זינוק בפני עצמה – עם התחלת פעילות בשני מפעלים נוספים בטקסס ובברלין, הרחבה של ייצור הסוללות שלה ותחילת הייצור והמשלוחים של הסייברטראק: כל אלו עשויים להפוך את המספרים של 2022 למדהימים אפילו יותר.
לפי התכנית של מאסק, עד סוף העשור טסלה אמורה להגיע לקיבולת של 20 מיליון מכירות בשנה, לכן גם השנה הבאה וגם השנים שאחריה יהיו שנים של הגברת כושר הייצור של רכבים, של סוללות ושל שבבים – והמספרים הנוכחיים ממחישים שטסלה מגיע לתחרות מול העולם מוכנה מתמיד.
תמונת כתבה: רכבי טסלה מודל 3 (צילום: nomis_h / Shutterstock.com)