16 רוכבים מקצוענים, נשים וגברים, רוכבי אופנועי ואופניי שטח, נפגשו במסלול השטח של 'גוטלנד-רינג' (Gotland Ring), כדי לקיים את הסבב הראשון של ליגת מרוצי השטח לאופנועים חשמליים CAKE Kalk One Design.
האליפות נערכת במתכונת One-Design בה כל המתחרים רוכבים על אותו סוג אופנוע. במקרה הזה, אנחנו מדברים על ה-Kalk OR Race, אחד מדגמי הקצה של חברת קייק (Cake) השוודית, שמייצרת אופנועי שטח חשמליים.
לפני שנדבר עוד על הליגה, חייבים להרחיב קצת על קייק עצמה…
היצרנית השוודית, הוקמה על ידי סטפן יטרבורן במטרה להוות פתרון קל, שקט ולא מזהם לרכיבת שטח – לא מבחינת רעש ולא מבחינת פליטות. בקייק רצו לייצר כלי חשמלי, לא "מאיים", שמתאים לכל מי שרוצה להתנסות ברכיבת שטח. יחד עם זאת, הם מציעים גם דגמי "קצה" הכוללים את מיטב הרכיבים שיש לתעשייה להציע, כמו בולמי אוהלינס – לרוכבים מקצועיים.
העובדה שמדובר בכלי שקט לחלוטין, מאפשרת לרכב עליו בתאי שטח מגוונים בלי להפריע לסביבה – בעלי חיים או בני אדם שגרים בקרב מקום. בלי שמן, דלק, גריז וחומרים אחרים וכמעט בלי חלקים מכניים מסובכים, התחזוקה של אופנועים חשמליים דוגמת אלו של קייק, דומה לאחזקה של אופניים.
בקייק בונים אופנועים חשמליים ששואבים השראה מלגו (Lego) – כמה שפחות חלקים נעים וכמה שיותר פשטות הרכבה.
ואחרי שדיברנו על קייק, הגיע הזמן להכיר את הדגמים
לקייק יש 3 משפחות דגמים – כולם בעלי עיצוב ייחודי ומגניב שלא דומה לשום כלי אחר.
משפחת ה-Explore & Commute שכוללת שני דגמי 'אוסה' (Ösa) – 'לייט' ו-'פלוס' שמציעים טווח רכיבה מקסימלי של 92 ק"מ, הספק מקסימלי של כ-13 כ"ס, מהירות מירבית של כ-90 קמ"ש ומשקל קל במיוחד של 89 ק"ג (כולל סוללה) ומגוון אפשרויות להתאמה אישית (כמו סלים תואמים או עגלה נגררת) ושני דגמי 'קאלק' (Kalk) – 'אנד' ו-'אינק אנד' שמציעים טווח רכיבה מקסימלי של 83 ק"מ, הספק מקסימלי של כ-13 כ"ס, מהירות מירבית של מעל ל-90 קמ"ש ועוד. דגם ה'קאלק אנד' כולל גם מזלג קדמי הפוך מתוצאת אוהלינס.
לחצו כאן לפירוט המלא.
משפחת ה'פרירייד' שכוללת שלושה דגמי 'קאלק' נוספים – 'אינק' (INK), 'אור' (OR) ו-'איי-פי' (AP) – שני הראשונים לא מורשים לעלות על כביש (בשונה מדגמי ה-Explore & Commute) ומוצגים עם טווח רכיבה שנמדד בשעות – עד 3 שעות ועם הספק של כ-15 כ"ס ומשקל קל במיוחד של 69 ק"ג (בדגם ה'אור' עם מזלג אוהלינס מקדימה). דגם ה-'איי-פי' מגיע עם צמיגי שטח עבים וידיות אחיזה מאחורה.
לחצו כאן לפירוט המלא.
משפחת ה-Race, עם שני דגמי הקצה של קייק, ה-'קאלק אינק רייס' – אופנוע מוטוקרוס עם טווח רכיבה של עד 3 שעות, משקל של 78 ק"ג (כולל סוללה), הספק מירבי של 15 כ"ס ועוד ודגם ה-'קאלק אור רייס', שמציע את אותם ביצועים וקל ב-3 ק"ג מה'אינק' הודות למזלג קדמי ובולם אחורי מבית אוהלינס. זהו הכלי עליו התחרו הרוכבים באליפות.
לחצו כאן לפירוט המלא
ובחזרה לאליפות
כאמור, 16 רוכבי מוטוקרוס, סופרקרוס, אנדורו ו'דאון היל' (אופניים) נפגשו לסופ"ש של מרוצים כשדווקא רוכב אופני הדאון היל האמריקני סת' סטיבנס הוכתר כמנצח. במקום השני והשלישי סיימו שני רוכבי שטח מקומיים – Robert Kvarnström ו-Mathias Carlsson. במקום הרביעי סיים הצרפתי Sylvain Bidart ובמקום החמישי סיימה רוכבת השטח האיטלקייה Kiara Fontanesi.
המנצח במרוץ, רוכב ה'דאון היל' האמריקני סת' סטיבנס
אנחנו יודעים שכתבנו בכותרת שזה העתיד ואתם צודקים
כשאתם טוענים שטווח רכיבה של כ-90 ק"מ או 3 שעות רכיבה והספקים נמוכים יחסית של 13-15 כ"ס הם נתונים שלא ממש משתווים לאופנועי שטח מודרניים בעלי מנועי בעירה פנימית – כך שנכון להיום, אפילו דגמי "קצה" כמו ה'קאלק אור רייס' של קייק לא מהווים תחליף ראוי לדגמי אנדורו / מוטוקרוס של היצרניות המובילות. מצד שני, עידן הבעירה הפנימית מתקרב לקיצו – זה יקרה במכוניות יותר מהר ממה שזה יקרה בדו-גלגלי – ולראייה חלק לא מבוטל מיצרניות הרכב המשפיעות בעולם כבר קבעו תאריך יעד למעבר לחשמל. באופנועים וקטנועים זה ייקח יותר זמן, אבל יקרה גם לבסוף.
לא תהיה ברירה – אם לוקחים בחשבון הצהרות כמו זו לדוגמא של מדינת קליפורניה.
אופנועי שטח חשמליים עדיין לא בשלים מספיק בשביל להחליף את מקביליהם הבנזינים, אבל בהחלט יש כיוון טוב לעתיד.
(תמונות כתבה באדיבות ridecake.com)