אחרי מספר טיזרים ששוחררו בתקופה האחרונה סקודה השיקה אתמול את האניאק החשמלית, רכב הפנאי החשמלי הראשון של החברה. האניאק התפתחה מה-Vision iV שהוצגה בשנה שעברה בתערוכת הרכב בז׳נבה.
הסקודה החדשה מבוססת על פלטפורמת ה-MEB של פולקסווגן. ה-MEB היא פלטפורמה מודולרית לרכבים חשמליים, ומטרתה להוריד את עלויות הייצור ולקדם את הדגמים החשמליים של החברה. הפלטפורמה החדשה עתידה לשרת לא מעט רכבים מבית הקונצרן, בין היתר גם את הפולקסווגן ID.3, וגם ה-ID.4, שמזכירה לא מעט את האניאק.
מנוע, סוללה וטעינה
האניאק תימכר בחמש גרסאות שונות, שנבדלות בין היתר בגודל הסוללה, עוצמת המנוע, וסוג ההנעה – אחורית או הנעה כפולה. טווח הנסיעה עומד על 340 ועד 510 קילומטרים לטעינה לפי תקן WLTP, כתלות בגודל הסוללה.
גם עוצמת המנוע תלויה בגרסה שתבחרו – גרסת הבסיס מצוידת במנוע של 109 קילוואט, וגרסת הביצועים, האניאק vRS מצוידת במנוע החזק ביותר – 225 קילוואט, כמעט 300 כוחות סוס.
ההבדלים בין הגרסאות השונות, כמו עוצמת המנוע וטווחי הנסיעה, קיימים גם אצל טסלה שמציעה הנעה אחורית או כפולה וגרסאות עם טווחים וביצועים שונים. עם זאת, מה שמעניין בסקודה אניאק וגם ברכבים החדשים של פולקסווגן הוא ההבדלים גם באפשרויות הטעינה המהירה.
הגרסה הבסיסית תאפשר טעינה מהירה בהספק של 50 קילוואט, שאר הגרסאות מאפשרות טעינה בהספקים של 100 עד 125 קילוואט. כל הגרסאות מצוידות במטען של 11 קילוואט לטעינה היום-יומית.
הבחירה להשאיר את גרסת הבסיס עם טעינה מהירה מוגבלת, מוזרה במעט, בייחוד לאור העובדה שהרכבים החדשים בשוק מגיעים עם טעינה של 100 קילוואט ומעלה.
פנים הרכב
פנים הרכב מעוצב ״בהשראת סביבת מגורים מודרנית״, סקודה עשו שימוש נרחב בחומרים טבעיים, ברי קיימא וממוחזרים. המעבר לייצור בר קיימא ונקי יותר הוא חשוב, והוא הולך הרבה פעמים יחד עם המעבר להנעה חשמלית כחלק מהניסיון להפחית את הזיהום הנוצר מכלי רכב, לא רק בהנעה – אלא גם בייצור.
סביבת הנהג מצוידת במסך 13 אינטש גדול במרכז הרכב, שייחודי לסקודה החשמלית, Heads Up Display עם מציאות רבודה, חיבורי USB-C, לוח מחוונים דיגטלי ובקרת קול. האניאק מתממשקת עם אפל CarPlay ואנדרואיד אוטו.
עיצוב ומימדים
ההחלטה איך לעצב קדמה של רכבים חשמליים היא מעניינת, ובעיקר ההחלטה של מה לעשות עם הגריל. רכבים חשמליים לא צריכים גריל, אך חלק מהיצרניות החליטו להשאיר את הגריל כאלמנט עיצובי.
גם סקודה החליטו להשאיר גריל יחסית גדול ו״סגור״ בקדמת הרכב. קיימת אופציה לגריל מואר ויוצא דופן בגרסאות היקרות יותר.
הפנסים האחוריים של הרכב חדים , ובינהם הכיתוב SKODA בגדול. תא המטען בנפח של 585 ליטרים, ואורך הרכב הוא 4,649 מ״מ, קצרה במעט מהקודיאק.
גרסה | אניאק 50 | אניאק 60 | אניאק 80 | אניאק 80x | אניאק RS |
---|---|---|---|---|---|
הנעה | אחורית | אחורית | אחורית | כפולה | כפולה |
מנוע | 109kW | 132kW | 150kW | 195kW | 225kW |
תאוצה 0 ל-100 קמ״ש | 11.4 | 8.7 | 8.5 | 6.9 | 6.2 |
מהירות מקסימלית | 160 קמ״ש | 160 קמ״ש | 160 קמ״ש | 160 קמ״ש | 180 קמ״ש |
טווח (WLTP) | 340 ק״מ | 390 ק״מ | 510 ק״מ | 460 ק״מ | 460 ק״מ |
טעינה מהירה | 50 קילוואט | 100 קילוואט | 125 קילוואט | 125 קילוואט | 125 קילוואט |
השורה התחתונה
אחרי כל הטיזרים שהחברה שחררה הנתונים לא מפתיעים, הרכב נראה טוב ויש חשיבות רבה לאפשרות הבחירה בגדלי סוללה שונים לפי צרכי הלקוח. הרכב לא מגיע בגרסה אחת כמו ברכבים חשמליים אחרים, מה שמצביע על הכיוון של החברה לעבר עתיד חשמלי. טווחי הנסיעה עולים שלב והאניאק מציעה טווחים מרשימים, בטח ביחס לארצנו הקטנטונת.
בינתיים סקודה מציעה שני רכבים חשמליים, יחד עם ה-Citigo החשמלית שנמכרת באירופה, מעניין לראות לאיזה כיוון יתפתחו הרכבים החשמליים הבאים של החברה.
סקודה חרא
יש להוריד כ 20% מטווח מהסיעה שרשום בטבלה. התקן האירופאי WLPT ממשיך לשקר כמו עם נתוני צריכת הדלק של יצרני הרכב.
לעומת זאת התקן האמריקאי EPA מאוד קרוב למציאות האמתית ביחס לפרסום של היצרן.