
במשך השנים האחרונות כלל ליין הרכבים ה-100% חשמליים של סקודה דגם אחד בלבד, רכב הפנאי החשמלי, סקודה אניאק, שהוצג רשמית בשנת 2020 (בעבר המותג מכר גם גרסה חשמלית של הסיטיגו, שלא הגיע לישראל).
הסיבה בגינה הסתפקו בסקודה רק בדגם 100% חשמלי אחד עד עתה לא ממש ברורה, בהתחשב בעובדה שלרשות המותג הצ'כי עומדת פלטפורמת ה-MEB, הפלטפורמה הייעודית של פולקסווגן לרכבים חשמליים, עליה מבוסס הסקודה אניאק.
כעת חושפים בסקודה את הדגם ה-100% חשמלי הבא שלהם – אבל לא מדובר בתאומה צ'כית של פולקסווגן ID.7, כפי שחלק ציפו או העריכו, אלא דווקא ברכב פנאי חשמלי נוסף. למה בסקודה בחרו להציג רכב פנאי חשמלי נוסף ולא גרסת סדאן חשמלית מקבילה לסקודה אוקטביה או סופרב? אולי הוראה מלמעלה של פולקסווגן שלא רצתה לייצר תחרות שתאתגר את הדגמים החשמליים שלה.
ויקרא שמו בישראל, סקודה אלרוק.
הסקודה אלרוק צפוי להגיע לישראל במהלך השנה הקרובה והוא יצטרף לדגמי סקודה אניאק וסקודה אניאק קופה, שכ-4,000 יחידות מהם נעות על כבישי ישראל מאז שנת 2022, אז הגיע לראשונה לישראל רכב הפנאי החשמלי של סקודה.
סקודה אלרוק בקצרה

הסקודה אלרוק הוא רכב פנאי חשמלי קומפקטי שמציע 5 מקומות ישיבה ומיוצר בשלוש גרסאות. הסקודה אלרוק נשען על פלטפורמת ה-MEB של פולקסווגן, פלטפורמה ייעודית לרכבים חשמליים. הסקודה אלרוק משתייך לקטגוריית רכבי הפנאי בסגמנט C, בה נמצאים דגמים כמו ה-BYD אטו 3, הדגם הנמכר ביותר בארץ בשנה וחצי האחרונות. הסקודה אלרוק לא נראה כמו גרסה מוקטנת של הסקודה אניאק אלא מציע שפת עיצוב משלו, למרות שלטעמנו, גם אחרי ארבע שנים, הסקודה אניאק עדיין נראה טוב.
סוללה, טווח והנעה

הסקודה אלרוק החשמלי יהיה זמין ב-4 גרסאות: סקודה אלרוק 50, סקודה אלרוק 60, סקודה אלרוק 85 וסקודה אלרוק 85X, הספרות מעידות על נפח הסוללה. הסקודה אלרוק מיוצר ומשווק ב-3 גרסאות הנעה אחורית וגרסה אחת בעלת הנעה כפולה.
סקודה אלרוק 50 שמהווה את גרסת הכניסה מגיע מצויד בהנעה אחורית בהספק של כ-167 כ"ס ומומנט של כ-31 קג"מ, שמביאים את רכב הפנאי החשמלי ממצב עמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך כ-9 שניות. הסקודה אלרוק 50 עושה שימוש בסוללה בנפח של 55 קוט"ש שמייצרת טווח נסיעה של 375 ק"מ על פי תקן WLTP. טווח הנסיעה ה"אמיתי" של הסקודה אלרוק 50 צפוי לעמוד בפועל על כ-280 ק"מ.
סקודה אלרוק 60, הגרסה השנייה בליין הגרסאות של רכב הפנאי החשמלי החדש מצויד בהנעה אחורית עם הספק של כ-200 כ"ס ומומנט של כ-31 קג"מ, שמביאים את רכב הפנאי החשמלי ממצב עמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך כ-8.5 שניות. הסקודה אלרוק 60 עושה שימוש בסוללה בנפח של 63 קוט"ש שמייצרת טווח נסיעה של 450 ק"מ על פי תקן WLTP. טווח הנסיעה ה"אמיתי" של הסקודה אלרוק 60 צפוי לעמוד בפועל על כ-320 ק"מ.

הסקודה אלרוק 85, הגרסה השלישית בליין הגרסאות של רכב הפנאי החשמלי החדש מגיע מצויד במנוע חשמלי יחיד עם הספק של כ-281 כ"ס ומומנט של כ-55 קג"מ, שמביאים את רכב הפנאי החשמלי ממצב עמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך כ-6.6 שניות. הסקודה אלרוק 85 עושה שימוש בסוללה בנפח של 82 קוט"ש שמייצרת טווח נסיעה של 579 ק"מ על פי תקן WLTP. טווח הנסיעה ה"אמיתי" של הסקודה אלרוק 85 צפוי לעמוד בפועל על כ-400 עד 450 ק"מ.
סקודה אלרוק 85x, הגרסה הרביעית והאחרונה בליין הגרסאות של רכב הפנאי החשמלי החדש והגרסה היחידה בעלת ההנעה הכפולה בליין, מגיע מצויד בצמד מנועים חשמליים – בסקודה נמנעו מלפרסם את המספרים המדויקים, אך קרוב לוודאי שהסקודה אלרוק 85x יציע הספק גדול יותר ותאוצה מהירה יותר מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך זמן קצר יותר, ועם זאת, טווח נסיעה קצר יותר משל גרסת ה-85. מערכת ההנעה הכפולה באה לידי ביטוי בדרך כלל בירידה מסוימת בטווח הנסיעה.
זמני הטעינה מ-10% ל-80% סוללה נעים בין 24 ל-28 דקות, תלוי בגרסה הנבחרת. הסקודה אלרוק 50 מציע הספק טעינה מירבי של 125 קילוואט, הסקודה אלרוק 60 מציע הספק טעינה מירבי של 150 קילוואט והסקודה אלרוק 85 מציע הספק טעינה מירבי של 210 קילוואט – שדרוג לעומת הסקודה אניאק. עם טעינה מהירה בהספק של 210 קילוואט ניתן לקבל עוד 100 ק״מ של טווח בכ-8 דקות של טעינה בלבד.
טכנולוגיה ואבזור

הסקודה אלרוק מגיע עם מסך תצוגה מרכזי בגודל של 13 אינץ' ומסך תצוגה נוסף בגודל של 5.5 אינטש לנהג. מערכת המולטימדיה מגיעה עם עוזרת קולית מובנית מבוססת ChatGPT ששמה לאורה. לאורה תאפשר לנהג ולנוסעים בסקודה אלרוק לבצע מגוון פעולות כמו שליטה על בקרת האקלים ומערכת הניווט של הרכב ללא מגע יד, כמו גם לענות על שאלות מורכבות. הסקודה אלרוק מציע גרסה חדשה של אפליקציית MyŠkoda אם אפשרות לקבוע עצירות מוגדרות לטעינה במסלול הנסיעה, פתיחה ונעילה של דלתות הרכב, הפעלה של מיזוג וחימום ועוד.

בנוסף, הסקודה אלרוק מגיע משטח טעינה כפול לשני ניידים, מטרייה מובנית, ואפילו אביזר מיוחד לבדיקת שחיקת הצמיגים שהופך לפטנט לגירוד קרח מהשמשות – לא שתצטרכו אחד כזה בישראל.
סקודה אלרוק מול סקודה אניאק
הסקודה אלרוק מציע תא מטען בנפח של 470 ליטר, קטן יותר מזה של הסקודה אניאק, לו נפח של 585 ליטר. לשני הרכבים אותו בסיס גלגלים, של 2,765 מ"מ. מחירי הסקודה אלרוק עומדים באירופה על כ-35,000 אירו לגרסת ה-50, כ-38,000 אירו לגרסת ה-60 וכ-43,000 אירו לגרסת ה-85. לשם ההשוואה, מחירי הסקודה אניאק עומדים באירופה על כ-43,000 אירו לגרסת ה-50 וכ-51,000 אירו לגרסת ה-85 (שמחירה בישראל מתחיל מ-253,900 ש״ח).
מתחרים חשמליים ולא חשמליים
המתחרים העיקריים של האלרוק הם ה-BYD אטו 3, זיקר X וגם צ׳רי FX החשמלי. הסקודה אלרוק לא מיועד להתחרות רק ברכבים חשמליים מקבילים אלא גם לתת פייט לדגמי בעירה פנימית מקבילים כמו יונדאי קונה, ניסאן קשקאי, סוזוקי S-Cross, שצפוי להיות מרווח יותר מהם הודות לבסיס הגלגלים הארוך שלו.
אנחנו מקווים שמחירו של הסקודה אלרוק יהיה אטרקטיבי מספיק כדי להוות חלופה ראויה לרכבי פנאי קומפקטיים שעושים שימוש במנועי בעירה פנימית.
מה יש לסקודה אלרוק שאין למתחרים?
היתרון היחסי של הסקודה אלרוק, לדעתנו, הוא בחיבה המסוימת של הנהג הישראלי לרכבים מבית סקודה. יתרון שבוודאי ישחק תפקיד מול המתחרים הסיניים בקטגוריה. למרות שמותג סקודה נתפס כמותג איכותי ואמין, עדיין מה שמשנה בשורה התחתונה היא שורת המחיר שכדי להישאר אטרקטיבי, צריך להיות לא רחוק מידי מה-169,000 ש"ח, עלותו של ה-BYD אטו 3.
כתבה טובה.
לדעתי אין סיכוי אפילו תיאורטי שצ'מפיון יציבו את הרכב במחיר תחרותי.