fbpx

וולוו ונורת׳וולט יקימו מפעל סוללות בשוודיה בהשקעה של 3.3 מיליארד דולר

שיתוף הפעולה של החברות יקרוב עור וגידים בשנה הקרובה, ותוך 4 שנים יחל ייצור בקנה מידה מסחרי של סוללות, בנפח שנתי של 50 ג׳יגה-וואט-שעה בשנה. עבור כולם מדובר רק בהתחלה.

וולוו וחברת הסוללות השוודית נות׳וולט (Northvolt) הודיעו כי מפעל הסוללות המשותף שלהן, שעל הקמתו הוחלט בשנה שעברה, יוקם בסמוך לעיר גטבורג בשוודיה – בסמיכות לאתר ייצור הרכב הגדול של החברה.

קדמה לכך החלטה על הקמה של מרכז מחקר ופיתוח בעיר, והסמיכות למפעלה של וולוו הופך את ההחלטה על מיקום מפעל הסוללות שם למתבקש למדי. מרכז המו״פ יהפוך לפעיל עוד השנה ומיועד לספק כמה מאות מקומות עבודה, והקמת מפעל הסוללות תחל בשנה הבאה.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

לפי הודעת החברות, ייצור הסוללות שיפותחו בשיתוף ביניהן יחל בעצמו ב-2025, עם ייצור בקנה מידה מסחרי במהלך 2026. לניהול חברת הייצור המשותפת של המפעל מונע בכיר לשעבר בטסלה – אדריאן קלרק, מטקסס. נציין שגם מנכ״ל נורת׳וולט פיטר קרלסון הגיע גם הוא מחברת הרכבים החשמליים המובילה את העולם.

פוטנציאל הייצור של המפעל המיועד עומד על כ-50 ג׳יגה-וואט-שעה בשנה, כמות סוללות שתספיק בערך לחצי מיליון רכבים לפי החברה (משמע, הסוללה הממוצעת צפויה להיות בעלת קיבולת של 100 קוט״ש).  

בהתאם להצהרות שלה מהשנה האחרונה על מעבר לפיתוח עצמאי ככל הניתן של הרכבים החשמליים (בדומה לטסלה), היה מתבקש שאחרי הפיתוח העצמאי של רכבים תגיע גם מעורבות של וולוו בפיתוח הסוללות עבורם – והחל מ-2025 הן יציידו את הרכבים החשמליים של וולוו ושל פולסטאר.

אם וולוו מתכוונת לעמוד בתכניות שלה למכור רק רכבים חשמליים מ-2030, נראה שצופים בחברה הגדלה משמעותית של תפוקת הסוללות תוך חמש שנים.

התכנית של וולוו ונורת׳וולט בקצרה

תא סוללה ריבועי בצבע לבן עם הכיתוב Northvolt ו-Volvo עליו
  • מיקום: גטבורג, שוודיה
  • הקמה: תחל ב-2023
  • פעילות: התחלה ב-2025, נפח מסחרי ב-2026
  • מקומות עבורה: עד 3,000 מתוכננים כעת
  • למי יסופקו הסוללות: רכבי וולוו ופולסטאר 
  • השקעה: 30 מיליארד קרונות שוודיות (כ-11 מיליארד ש״ח)

נורת׳וולט ייצרה את הסוללות הראשונות שלה במפעלה בצפון שוודיה רק בסוף 2021, ולאחרונה גם הציגה את הסוללה הראשונה שיוצרה רק מחומרים ממוחזרים – צעד תקדימי וחשוב לקראת ההפיכה של עולם הרכב לבר-קיימא.

מפעל זה בעל קיבולת ייצור של עד 60 ג׳יגה-וואט-שעה לשנה, ובשנה שעברה חתמה על הסכם עם וולוו על פיו תספק לה סוללות בנפח של 15 ג׳יגה-וואט-שעה לשנה מ-2024. לא ברור אם החל מ-2026 התפוקה תגדל עד 65 ג׳יגה-וואט-שעה או שתעצר ב-50, אבל בכל מקרה מדובר בנפח גדול עבור החברה החדשה והמבטיחה, ש-20% ממנה נמצאים בבעלות של ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן.

״מפעל הסוללות החדש שלנו יתמוך בשאיפה להפוך את רשת הייצור לניטרלית מבחינה סביבתית ותבטיח עבורנו אספקה של סוללות איכותיות לשנים קדימה״ אמר ראש מחלקת ההנדסה בוולוו, חבייר וורלה. ״באמצעות שיתוף הפעולה עם נורת׳וולט נרוויח משרשרת אספקה מקצה-לקצה (משמע בפיקוח מלא של וולוו – ש״פ), ממשאבי טבע ועד למכוניות בשלמותן, ונבטיח התאמה מוחלטת של המרכיבים למוצר.״

ג׳יגה-וואט-שעה

לפני ואחרי הכל, מדובר פה בניצחון לא מבוטל דווקא של פולקסווגן – שמצליחה לשמור על דומיננטיות גם בפעילותן של חברות אחרות שרוצות להפוך לחשמליות. כפי שהרכבים החשמליים של פורד באירופה יהיו תלויים בקרוב בפלטפורמה של פולקסווגן, כך גם היא משיגה אחיזה ורווחים מהגדלת הייצור החשמלי של וולוו, שנמצאת בקדמת המירוץ לחשמל.

עבור וולוו ונורת׳וולט גם מדובר בהישג לא מבוטל – הן שומרות על ראשוניות והובלה בעולם וגם מוכיחות שביכולתן לייצר ולספק מספיק סוללות כדי להפוך את המכירות שלהן לחשמליות. עם ייצור שיספיק לחצי מיליון רכבים בשנה כבר בתחילת הדרך, סביר שתוך פחות מחמש שנים תצליח וולוו להגדיל את יכולות הייצור שלה כך שכל רכביה יצויידו בסוללות חשמליות ללא קושי.

כפי שכבר ציינו מספר פעמים בעבר, וולוו, כמו פולקסווגן וטסלה, היא אחת החברות שראתה את הנולד וחתמה על מספר חוזים לאספקת סוללות עם מספר חברות ברחבי העולם, וכבר הבטיחה לעצמה גישה מספקת למשאבים עד 2030 ואולי אף לעתיד הרחוק יותר.

נורת׳וולט, שכבר הציגה את הדור הבא של הסוללות ברבעון האחרון של השנה שעברה, נמצאת בפוזיציה מושלמת עבור חברת סוללות בתחילת דרכה, במיוחד באירופה. עם הגברת הרגולציה ביבשת והמעבר הצפוי לכלכלה מעגלית, חברה שמסוגלת כבר עכשיו לייצר סוללות מחומרים ממוחזרים תוך שמירה על היעילות שלהן צפויה לנסוק מהר בשוק העולמי המתחשמל – ולא רק בהקשר לרכבים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button