fbpx

חברת סוללות שוודית ייצרה לראשונה סוללה 100% ממוחזרת

נורת׳וולט (Northvolt) השוודית שמה לעצמה למטרה לעזור למהפכת האנרגיה שהחלה בעולם להיות ירוקה ובת קיימא ככל הניתן – והחודש הודיעה על הצלחה ראשונה בפרויקט ריבולט (Revolt) שלה, שנועד ליצור סוללות ממוחזרות באופן מלא.

החודש החברה הצליחה לראשונה לייצר במעבדה סוללת ליתיום-יון עם קתודה (הצד החיובי בסוללה) שעשויה מניקל, קובלט ומנגנן שהופקו כולן ממחזור של פסולת סוללות. מאה אחוזים(!) מהמתכות הללו הופקו מסוללות ישנות שמוחזרו על ידי החברה.

״ניקל, מנגן וקובלט שהופקו מסוללות שכבר לא בשימוש באמצעות תהליך הידרומטלוראגי באנרגיה נמוכה שכלל את השימוש בתמיסה מימית כדי לבודד, להפריד ולטהר את המתכות״ הודיעה החברה, שזוכה לתמיכה מכמה חברות רכב ובהן פולקסווגן. לפי ההודעה, היא מסוגלת למחזר עד 95% מהמתכות שמצויות בסוללות ישנות, למידת ניקיון שמסוגלת להשתוות לזו של סוללות חדשות שהופקו ממתכות שנכרו בטבע.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

השלב. הבא מבחינת החברה, עכשיו משהוכיחה שהיא מסוגלת ליצור סוללות ממוחזרות באופן יעיל מספיק, הוא ההקמה של ריבולט אט (Revolt Ett) – מפעל ייצור סוללות שנמצא כעת בפיתוח ויוקם בצמוד למפעל החברה הקיים כבר בשוודיה. הקמתו צפויה להתחיל ברבעון הראשון של 2022, עם צפי לתחילת פעילות במהלך 2023.

סוללות של חברת נורת׳וולט

לפי החברה, היא תוכל למחזר עד 125 אלף טון(!) של סוללות במפעל החדש בכל שנה, מה שיוכל לאפשר מתכות עבור סוללות בנפח של כ-30 ג׳יגה-וואט-שעה (30 מיליון קוט״ש), ויהוו מחצית מהספק הייצור המתוכנן של החברה (60 גוט״ש) עד 2030. במפעל יתבצע מחזור של ליתיום, ניקל, מנגן, קובלט ומתכות אחרות שנמצאות בסוללות (כמו נחושת ואלומיניום) ואף פלסטיק – חומרים שיגיעו רובם ככולם מסוללות ליתיום של מוצרי חשמל ורכבים חשמליים בסוף חייהן.

מה אנחנו חושבים?

זהו למעשה המפעל הראשון שמוקם באירופה עם היכולת למחזר בקנה מידה גדול מתכות מסוללות ובפרט ליתיום – ומהווה סנונית ראשונה למהלכים בקנה מידה יבשתי שמתרחשים כעת באירופה, שמנסה לנסח את הקווים למחזור יעיל של סוללות ולהתווייתה של כלכלה מעגלית.

נורת׳וולט מגיעה בזמן המקום למקום הנכון. יותר ויותר אנשים, חברות וממשלות שמעוניינים במעבר לתחבורה נקייה יותר ולחשמל בר קיימא שיהיה תלוי ביכולות אגירה נרחבות, מודאגים מהמחיר הסביבתי של היפטרות לא נכונה מסוללות. 

המהלך של נורת׳וולט הוא חשוב. עד 2030, יש לקוות, החברה תרחיב משמעותית את נפח פעילות ותצליח לעורר תחרות מספקת בתחום זה, על מנת לייצר רשת עולמית למחזור סוללות של רכבים חשמליים (ובכלל).

השאלה המתבקשת היא – מי תהיה חברת הרכב הראשונה להפעיל את רכביה באמצעות סוללות ממוחזרות, ומתי נראה את זה קורה? סביר שלא נראה את זה קורה בשנים הקרובות, אלא אם תהיה דעיכה מהירה יותר של מכירות הרכבים המונעים בדלק וזינוק בייצור הרכבים החשמליים במקום זאת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button